Hjälp med företagsform vid uthyrning av boxar!

L

linli

Är i stort behov av hjälp angående företagsform, när man hyr ut boxar.

Om jag skulle hyra ut fyra boxar à 2000, hamnar jag raskt över 30000 kr gränsen. Verksamheten kommer dock aldrig gå med vinst, d.v.s. att jag kan ta ut någon lön för arbetet.

Är enskilt företag den bästa varianten? Kommer ha kvar mitt "vanliga" arbete, så soc. avgifter etc. behövs inte, antar jag.
Momsen är inte helt enkel att förstå sig på... Jag betalar ju 25 % på hyrorna, får jag då dra av det samma när jag köper t.ex. stängsel, skottkärror etc?

Blir lite förvirrad då verksamheten skulle vara "hobbyverksamhet", men hyrorna ger mer än 30 000/år.

Blir mer än tacksam för tips och förklaring!

Sv: Hjälp med företagsform vid uthyrning av boxar!

Sök på forumet. En annan medlem fick svaret av SKV att det skulle tas upp som Uthyrning av privatbostad i deklarationen. Alltså inte nödvändigt med företag eller firma.

Men det kanske inte är din egen fastighet?

Tack för svar!
Ska söka i forumet, är inte så van ;) .
Det finns så många olika sätt att tolka detta på, blir lite yr.

Sök på forumet. En annan medlem fick svaret av SKV att det skulle tas upp som Uthyrning av privatbostad i deklarationen. Alltså inte nödvändigt med företag eller firma.

Detta lät intressant! Tar man upp hela summan man får in eller får man dra av faktiskta kostnader såsom, foder strö och el?

Tänk också på att gården inte får vara för stor så att den är klassad som jordbruksfastighet för då får man inte driva det som hobbyverksamhet även om det egentligen är det.

Ja fast även om man vill driva det som en vanlig villa så funkar ju inte det =(

Nu förstår jag inte ett ord av vad du skriver. Vad skulle man vilja driva som en "vanlig villa"? En näringsverksamhet är ju en näringsverksamhet.

Fastigheten det skulle röra sig om skulle vara min och min mans.
De nuvarande ägarna arrenderar ut en del åkermark, totalt har gården 16 hektar, så då antar jag att det redan är en näringsverksamhet.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Det finns säkert en del trådar om det, men "orkar" ärligt inte leta.. ;) Jag är sjukpensionär på 75%. Hitta ett jobb på 25% är...
4 5 6
Svar
119
· Visningar
18 606
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden