HjÄlp Med En Het Travare !!

M

mupp

Hejsan, jag har ntss börjat rida en travare som är jätte het och kan inte trava lungt, jag har jätte svårt att kunna jobba honom när han bara springer och när man rider ut får man knappt stopp på honom ! :smirk:
nån som har något tips ! tack på förhand :rofl:
 
Sv: HjÄlp Med En Het Travare !!

Skritt, skritt och ännu mer skritt. När hästen bär sig korrekt i skritten börjar man lägga in kortare travövergångar tills hästen är stark nog att bära sig längre sträckor i god form. Mycket förflyttningar och förvänd volt, gå över bommar/naturstigar och klättring. Det handlar om att stärka hästen för ridning och bygga de muskler den behöver för att bära sig själv och ryttaren. Jobba mycket vid handen och tömkör. Ta det lugnt!
 
Sv: HjÄlp Med En Het Travare !!

börja om från början. Kräv inte av en häst något som den inte klarar. Jag har ridit min häst i fem månader nu och hon kan fortfarande inte trava längre sträckor i långsam trav. Idag klarade hon några meter i samlad trav med ordentlig ryggaktivitet :banana: en vinst för mig även om resterande tid går åt att försöka dämpa henne lite. Tycker piraja gett dig jätte bra svar angående skritten. Börja med den och ta det lugnt.
 
Sv: HjÄlp Med En Het Travare !!

Gör mycket övergångar mellan skritt och trav. >Rör på fingrarna och prata me dhästen medan och gör många halvhalter. Gör 4-5 halter på en volt och minska antalet allteftersom ridpassen går, tillsut gör du bara kanske 2-3 halter på hela fyrkantsspåret (t.ex) om du nu har en ridbana. annars får du rida på en äng och tänka dig ett fyrkantspår.
Rid många småvolter och sepentiner, eftersom att det gör att hästen inte "hinner" rus aupp i snabb trav så lätt.
Gör t.ex. volter i verje hörnpassering och en volt på mitten av fyrkantspåret (vid bokstäverna B respektive E). Om du rider ute i naturen så om du har en fin stig i skogen(så slät och fin mark som möjligt) där du kan trava så gör det, där kan hästen inte skynda på om det är lite trångt eller så.

Har nog en massa mer tips. eftersom jag ridit in mitt kalblodssto och hon drog en väldans massa i början =D. Det viktigaste me dtat rida in en travare är att ha tålamod. Tror inte det finns någon annan hästtyp som man måste ha lika mycket tålamod med.

Att tänka på: En travare är född till att springa fort, liksom en gallopör - Det är svårt att lära en gammal hund att sitta - men det går, med lite tålamod.
 
Sv: HjÄlp Med En Het Travare !!

Hejsan, jag har ntss börjat rida en travare som är jätte het och kan inte trava lungt, jag har jätte svårt att kunna jobba honom när han bara springer och när man rider ut får man knappt stopp på honom ! :smirk:
nån som har något tips ! tack på förhand :rofl:


jag hade ett varmblod för några år sen.... henne skrittade jag i 6 månader tills hon var lugn och fin... sen började jag lägga in korta trav sträckor.... ca 20 meter baraq till en början... och aldrig på samma ställen (ute) så att hon inte skulle bli het när man kom till en speciell backe osv.... rid ut mycket och skritta låååånga turer... jag var ute 2½ timme en gång å bara skrittade.... efeter de tyckte hon att det var mysigt ute i skogen då hon förstod att det inte skulle bli någte springa av.... lycka till
 
Sv: HjÄlp Med En Het Travare !!

Hästen jag rider, en ridtravare, travar lugnare när jag bara rider lätt i lugn takt och gör lätta halvhalter emellanåt. Hästen ska följa din takt, inte tvärtom. Lätt hänt man rider lätt fortare och fortare bara för hästen vill öka = signal till hästen, öka mer. Nej, lugnt och sakta.

Trava korta sträckor där du känner dig trygg, kanske i paddocken?!
Bromsa med sätet, inte med bettet.

All lycka :)
 
Sv: HjÄlp Med En Het Travare !!

Börja om från början med hästen!
Ta en gångart i taget! Och halvhalter lär du får göra.
När du vill testa att trava med han igen så ta bara några steg i början och gör halvhalter innan han börjar rusa på igen. Han kommer fatta vad "det handlar om" till slut, men räkna med att det tar tid!

Han kanske ha mycket energi? Pröva att longera en stund innan du rider han?

Se över foderstaten också och ge han inte en massa energigivande kraftfoder.
 
Sv: HjÄlp Med En Het Travare !!

Jag säger som dom andra; börja från början och stressa inte, växla mellan böjda spår och rakriktning (i båda varven såklart :idea: ) jobba mycket halvhalter och se till så att hästen främst jobbar bakifrån och fram.
Ta även hjälp av en tränare så ofta du kan, som ser vad du behöver göra.

Framför allt: Ha tålamod! Det kommer att ta tid, men det är ingen idé att stressa sig till ett bra resultat


Lycka till!

:bow: :bow: :bow:
 

Liknande trådar

R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 976
Senast: Gunnar
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
647
Senast: Miingla
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 081
Senast: Red_Chili
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 358
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp