hjälp med en häst som är bilrädd (långt)

lovehorses

Trådstartare
Jag har nyligen köpt en häst varmblod på tre år.

Hon är livrädd för bilar, förra ägaren sa att hon inte var bilrädd.
Så här funkar det, ger konkreta exempel som hänt nu.

1. Man går på vägen man ser hur det kommer en bil på långt håll. hittar en infarts väg går in en tio meter på den, vänder henne mot bilen hon ser den hela tiden.när den närmar sig så sprättar hon till skogs, vill springa långt...Som tur var hade jag koll på henne att jag kunde kontrollera henne.

2.Veterinär var å tog böjprov för någon vecka sen. Måsta vara på asfaltvägen, mindre väg så den är ju inte stortrafikerad.märker att det kommer en traktor, vi vinkar åt den att stanna, det gör den , jag går upp på en väg, tio meter upp. vänder huvudet mot trakton, jag tittar bortåt också, tänker att hon inte ska se min "rädsla".
Heltplötsligt sticker häästen rakt upp på vägen som leder mot stallet. Hon har sett trakton hela tiden.
traktorn kommer en gång till, jag gör lika dant men nu tittar jag på henne klappar å pratar med henne, inga problem....

3. Jag står å gör iorning hästen på utsidan av stallet, grannarna sätter igång en kompressor, ingen j-kla reaktion på hästen, kommer senare en bil förbi, hästen står å skakar..

4.hade en kompis till stallet. hon hade bilen synlig å skulle fara hem, hästen står utanför stallet. ser när hon kliver in å startar. så fort bilen börjar rummar vet inte hästen vilket ben den ska stå på....panik fick den....

finns det någon som kan hjälpa mig med detta!!!???

Sv: hjälp med en häst som är bilrädd (långt)

nu blir jag besviken... är det inte någon som har en kommentar?????

:(:confused:

18 som har tittat

Som alltid, svårt att vara konkret när man inte är med!

Har du dryftat det här med förra ägaren? Hur går förklaringarna??

Det verkar för mig som att hästen råkat ut för något skrämmande, kopplat till motorfordon. Receptet är att avdramatisera och immunicera.

Du gör ett standardfel (inser och förstår att du är rädd om hästen), nämligen att du berättar för den att bilen/fordonet är farligt. Just genom att avvika från vägen, vända hästen osv.

jag tittar bortåt också, tänker att hon inte ska se min "rädsla".
Ha(!), du kan var helt säker på att hästen läser dig som en öppen bok. Enda sättet att inte visa hästen att du är rädd, är att inte vara rädd!!

Kortfattat: Jobba med kontakten med hästen, träna följa efter i grimma. När du känner dig säker på detta, börja gå förbi bilar där du har gott om utrymme. Först tysta, tomma bilar, därefter med motorn igång, med förare och sedan, när hästen inte bekymrar sig, med bilen sakta rullande. Använd olika fordon!

Tänk på att hästen, om/när den litar på att du har kollen, reagerar på dina reaktioner! Alltså tjafsar du aldrig när det gäller fordon!!! Dom finns inte där! Inget "nosa av" etc. Det kan hästen få syssla med när den är lös och rör sig fritt, även om du kan sitta på motorhuven och läsa dagbladet.

Du knallar lite planlöst kors och tvärs i bilens närhet med hästen i släptåg och bryr dig inte det minsta om att/om den reagerar på bilen. Korrigera om hästen överdriver, men utan att blanda in bilen. En någorlunda intelligent häst kommer snart att inse att bilar inte är något att bry sig om, eftersom matte inte gör det. Men kom ihåg att ta det i små steg och att etablera ett steg innan du tar nästa. Gör också annat ihop med hästen som stärker er samhörighet under den här processen.

LIA

Hästen var antagligen trygg med den förra ägaren och visade därför ingen rädsla för saker.
Med dig börjar en ny relation, jobba på den och ditt ledarskap, man kan aldrig träna för mycket, du har fått bra tips som att gå ut och gå och bara fortsätta gå. Om du känner dig spänd själv gör något annat under tiden, lyssna på musik, prata i mobilen, prata för dig själv eller vad som helst som får dig att inte tänka på situationen. En treåring är ju väldigt ung och relativt oerfaren, kanske sitter flytten i honom/henne med, kan ta ett bra tag innan en häst är helt trygg.

tack för era råd!
Jag ska ta mig en funderare...
Det är svårt att bara gå vidare när hästen springer rakt över en eller drar iväg....
Jag är ju också rädd att hon ska skena rakt in i bilen som kommer eller något.

Det är just därför du inte ska bege dig ut i trafiken och träna. Ställ en bil på gårdsplan och be en kompis sätta sig vid ratten. Börja så! :)

Hur man än gör ...

Om man skriver en relativt detaljerad information om hur man kan gå till väga för att klara ut ett problem, så skiter frågaren i att läsa och försöka förstå.

Om man inte skriver en information, så får man skit av somliga för det.

Någon som undrar varför man lessnar? :smirk:

LIA

LIA, du skrev att du inte låter hästen nosa av, gör du aldrig det, inte ens i början? Jag har låtit mina unghästar göra det i repgrimma, jag går fram och hästen blir uppmanad att gå fram och nosa, vill inte att hästen böjer av elelr tar ett skutt ut i vägen om det skulle vara något "läskigt" med en soptunna eller vad som helst. Nu när jag har ridit in och jobbat med min senaste ett tag så vill han gå fram och nosa på allt, men dte får han inte, utan jag betsämmer när vi gör det. Iofs är det här en nyfiken häst, men han har mkt skutt i sig.

Du har nog redan fått de bästa tipsen här ovanför men ett litet tips till:
Låt gärna hästen gå i en hage där det kör förbi många bilar.

Hej
Finns det någon häst i stallet som inte är bilrädd. Som kanske kan gå i samma hage eller gå före vid promenad förbi bilar. Jag har släp och ibland bil stående snett utanför ingången till hagen, ibland snett utanför stalldörren, så mina hästar måste gå förbi där i stort sett varje dag. Ibland flyttar jag bil och släp när hästarna står i stallet

Jag har nyligen köpt en häst varmblod på tre år.

Hon är livrädd för bilar, förra ägaren sa att hon inte var bilrädd.

De här meningarna gjorde att en stor klocka ringde i mitt huvud.

1. Du har NYLIGEN köpt en häst
2. Hon är tre år
3. Hon är livrädd för bilar trots att förra ägaren sagt att hon inte är rädd.

Precis de tre punkterna var uppfyllda för mig som råkade ut för samma sak, förutom att min var fyra år gammal. Tom var enligt de förra ägarna en filbunke i trafiken. När han kom till mig blev han så rädd för bilar att han bokstavligt talat försökte hoppa upp i famnen på mig när det kom en bil (och det gör ONT när 800 kg shire försöker sitta i famnen på en).

För mig gick det över fort faktiskt, han fick en hage intill en trafikerad väg och vi tog små promenader alldeles intill (dock inte på) vägen i början. Efter ett par veckor var han helt orädd för bilarna. Han var dock fortfarande skiträdd för cyklar - så jag började ta cykelturer i hans hage :D (gissa om folk som körde förbi tittade?). Nu är det "bara" rullskidåkare och vita hundar han är rädd för, tja och så grus som trillar ned i gatubrunnar då förstås!

Jag tror så här - när en häst säljs (i synnerhet påverkas nog en ung häst) rycks den upp från allt den känner till och är trygg med. Den lastas i transport och kommer till en helt ny gård, med helt nya hästar och helt nya människor, den kanske får en viss ändring i foderstat och rutiner, den kanske får en annan typ av natur runt sig och kanske rent av ser fordon etc. den aldrig sett förut. Är det då konstigt att den reagerar med rädsla och panik?

För mig är det inte det. Det är lika naturligt som att en ny häst "testar" en ny matte för att se vem som bestämmer.

Kanske inga råd direkt, men för mig hjälpte det mycket när jag satte mig ned och analyserade varför hästen blev rädd. Sedan bestämde jag mig för att försöka låta bli att vara rädd själv och framför allt att inte korta upp tygeln eller grimskaftet så fort jag hörde en bil eller på annat sätt "vidta åtgärder" eftersom det signalerar till hästen att något är på gång... det var för oss bättre att låtsas som ingenting, att låtsas bli förvånad och lite roat irriterad (jag suckade lite och sa "men Tom, vilken fjolla du är" för mig själv varje gång han fjantade) och så bara fortsätta. Då visade jag hästen att JAG inte tyckte att det var något läskigt i alla fall.

du skrev att du inte låter hästen nosa av, gör du aldrig det, inte ens i början?
Jag gör skillnad här på att undersöka/vara nyfiken och att vara rädd för (utan egentlig anledning). Jag uppmuntrar alltid hästarna att kolla av saker och ting, det är ju på så sätt dom lär sig vad som finns ute i världen och att det mesta inte är farligt. Dom går löst på gården bland allt som finns här inkl traktorer och bilar och inser att sånt inte är några lejon. Vi tar också ibland promenader till grannar när dessa spökar med något ovanligt för att träna det sociala.
Visar en häst intresse för något under hantering, t ex är nyfiken på en brevlåda, så får den oftast gå fram och undersöka.

Men, och det är skillnaden, visar den rädsla för brevlådan så gör vi ingenting. Dvs, vi fortsätter förbi som om den inte existerade. Vi vänder och passerar brevlådan igen, och igen ... Närmare och närmare. Hästen inser snart att brevlådan är ofarlig, eftersom jag intre bryr mig om den och att den ju faktiskt inte döljer ett lejon.
Hade jag istället försökt att tvinga fram hästen så hade jag samtidigt sagt till den att det där är något speciellt så den måste vi kolla och vara vaksamma mot.
Nästa brevlåda blir på så sätt inte något att bry sig om, eftersom vi ju redan konstaterat att brevlådor är ofarliga. Hade vi däremot bekymrat oss om brevlådan så hade även nästa varit en presumtiv lejongömma.

Det här blev väldans förenklat, och det finns varianter, men jag hoppas du ser tankegången.

LIA

vi har hästarna, min häst inräknad i hagar som är nära vägen, en mindre väg.det kör traktorer, bilar, lastbilar m.m. hon skenar iväg bort från det när hon är i hagen.
Jag köpte henne i mars, då var hon rädd men tänkte att hon vänjer sig, hon har inte vant sig ännu....:(
Min stallkompis var med om något roligt, hon var och fyllde på vatten i hagen. Då kom det en stor traktor förbi. (vi har tre hästar i hagen) Gammel hästen, står precis vid stängslet och typ fraågar traktorn om han får komma med. En ponny står mitt i hagen, öronen rör sig lite men är rätt lugn. Min häst springer full fart bort från traktorn...:rofl: det måste ha sett roligt ut men samtidigt konstigt. hur hon kan bli rädd fast de andra är lugna...

Jag får ta mig en ordentlig funderare. Ska i höst till ett stall där de sysslar med horsemanship ska väl försöka få lite hjälp.

Det låter faktiskt konstigt i så fall. Kan du inte prata med den tidigare ägaren och höra om hon VERKLIGEN var lugn inför bilar förut? Fast det är ju svårt att fråga det utan att låta som om man misstror hennes utsaga förstås...

Sorry men nu har jag slut på råd... hoppas att någon annan mer erfaren hoppar in och ger dig bättre råd...

Lycka till!

/Jenny

Jag tror inte att fyra månader är lång tid för en häst. Det har jag märkt på den hästen som jag har nu. Jag har haft henne i fyra år. Hon är nu sex år. Hon är inte den som stressar upp sig så det märks. Jag har förstått i efterhand att det måste ha varit ett näst intill trauma för henne att som tvååring lämna sin ett år äldre syster och en nog ganska lugn tillvaro och komma till oss. I början var hon rädd för de stora hästarna. Hon tyckte det var spännande med skogspromenader men var rädd för bla alla stora stenar. Bilar var hon egentligen inte rädd för om de höll sig på avstånd men om vi mötte en bil på vägen kunde hon gripas av panik. Allt detta är ju nu länge sedan och jag känner verkligen att hon har fått förtroende för mig. Men som sagt jag brukar säga att hon tänker mycket men otroligt långsamt.
Du har fått bra råd här. Jobba på med dem och låt det ta den tid som behövs.

Absolut, då förstår jag, då gör vi lika. Tror inte på tvång i sådana situationer.

Jag tror hon helt enkelt inte är trygg med dig, och eftersom du säger åt henne att gå 10m upp i skogen när det kommer en bil, istället för att möta den. Så kommer kanske hon tro att du vill fly ifrån bilen och det inte riktigt är koll där vem av er som är ledare?

Förra ägaren kanske var cool lugnt och inte brydde sig när de kom bilar och de dessutom hade ett bra förhållande?

Min häst är helt annorlunda om jag rider eller någon annan, och det på ridbanan, hon kan bli livrädd för en häst som kommer skrittadndes förbi och med mig på är det inga problem att möta 24m lastbilar på smala skogsvägar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 403
Senast: mars
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 608
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 701

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka