Hjälp med bockande häst

LillaVita

Trådstartare
Har en häst som varit skadad, stått länge, innan dess stått på ridskola och inte blivit riden ute så mycket. Nu har vi kommit ganska långt med igångsättning, och rider mycket ute, ensamma och med andra hästar. MEN, nu har han börjat bocka som en liten dåre. :devil: Ibland kan halva ridturen gå åt till bockningar :angel:. Jag vet att han inte har ont, utan det är av ren glädje av att få komma ut (han bockar aldrig på ridbanan och han är genomkollad + välpassande utrustning).

Nu behöver jag lite hjälp med hur jag ska korrigera det. I dagsläget drar jag upp huvudet och stannar honom när han bockar, fast han bockar ju lika mycket när vi går fram igen. :angel: Det sker dessutom i alla gångarter, så det är inget speciellt när jag fattar galopp eller dylikt.

Behöver kloka åsikter och tips. :idea:

Sv: Hjälp med bockande häst

Hade samma problem med min häst, men nu har jag kommit fram till att det nog var en testperiod för honom. Inget bockande längre, sen att han rids regelbundet nu. Vilket han inte gjordes förut. Men det kanske är en testperiod för hästen? :)

Merkera med ett bestämt "nej" samtidigt som du drar upp huvudet på honom. Och var konsekvent, tillrättavisa alltid vid bockning så att han förstår att det inte är ok. Min häst FÅR gärna bocka, men hon har gjort det ca 3 ggr på sex år så d är inget problem.

Mitt bästa tips - rid FRAM honom! Dra upp huvudet och driv fram fram fram!
Alla tränare jag haft korrigerar bockande med framåtdrivning och det funkar jättebra.
En vän har ett halvgalet sto som också ägnar massa tid åt att bocka och hon korrigerade henne genom att dra upp huvudet och stanna henne alt dra in henne på liten volt. Tills hennes nya tränare Kütcher(stavning??) (brorsa till elitryttaren) sa åt henne att rida "FORWARD!!" med det bestämdaste och visst funkade det ypperligt! Nu slutar hon bocka när man rider FRAM henne.
Min treåring bockar jämt när man ska galoppera, men tar jag ned honom i trav så börjar han ju om igen, rider jag FRAM ordentligt så slutar han för då får de annat att tänka på! :banana:

Kan bara hålla med, inte stanna bockande hästar, bara dra upp huvudet, säg NEJ och driv på framåt!

Och framför allt- SITT KVAR!!!!!!

(Men oftast pga att självbevarelsedriften slår nit så tror jag man drar i handbromsen.:cool: Hjärnan säger -desto högre hastighet med bock desto hårdare fall.... )

Hehe, innan tyckte jag det var rättså tramsig att ramla av för lite bockningar. Tills mitt skrälle slängde av mig 4 ggr inom loppet av 2 månader... :angel:

Driv framåt och håll hästen sysselsatt med annat. Gör volter, rid i serpentiner, skänkelvik, tempoväxla. Se bara till att hästen fokuserar på uppgiften och inte bockningarna.

Som sagt, driv frammåt.. Sitt kvar. Ha gärna ett "stigläder" runt halsen du kan hålla i om du är på väg att åka av. Funkar ypperligt på ridskolans fjording som jag håller på att rida igång (innan jag skadade benet i en horsball match).

KL
Jag KAN inte låta bli att berätta om dotterns kompis som uppmanades att "ta upp tyglarna över halsen" innan hon skulle sitta upp (detta är 100 år sedan och tjejen är i 20-årsåldern nu!). Hon såg förvånad ut, men lydde och la ryglarna runt SIN hals! Det är ÄR sant. Jag såg framför mig detsamma hända om hon lytt rådet i föregående inlägg! :)

Då menade jag ju så klart att ha ett extra stigläder runt hästens hals.. ;D

min häst gör likadant, inte för att han är glad dock utan är käftig och blir lätt uttråkad och trött, men det jag har fått höra hela tiden är att så fort han börjar så ska han FRAMFRAMFRAM och åter FRAM, absolut INTE stanna honom. Men det är inte alltis så lätt, man drar ju gärna i tyglarna och stannar dom fortast möjligt när dom börjar..
men jag tycker att om hästen gör det för att h*n är glad så ska h*n väl inte ha en tillsägning :S

jag har en häst som inte bockar men som gärna bara stannar o inte vill fortsätta framåt. Detta händer ofta på hemvägen och det är precis som om att hon inte vill gå hem. Hästen är 4 år o vi har kännt varandra i ca 2 mån, detta måste väl vara en test period...?

Hon stannar o jag driver henne framåt...hon har aldrig rest sig eller varit speciellt"elak" utan börja ofta backa...någon som har några tips på sätt att bryta detta...

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag måste få all hjälp jag kan få just nu. Jag blev medryttare på en jätte fin 7 åring för snart 3 månader sedan. Problemet är bara...
2
Svar
26
· Visningar
2 971
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hejsan! Jag känner att jag behöver lite hjälp med mina funderingar kring min häst. Det är så att för ungefär 1 år sedan så köpte jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 857
Ridning Jag är tretton år och rider på ridskola och har gjort i runt 4 å, vet inte hur det är på era ridskolor men på vår kan man bli fodervärd...
Svar
14
· Visningar
2 923
Senast: Badger
·
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 756

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka