LillaVita
Trådstartare
Har en häst som varit skadad, stått länge, innan dess stått på ridskola och inte blivit riden ute så mycket. Nu har vi kommit ganska långt med igångsättning, och rider mycket ute, ensamma och med andra hästar. MEN, nu har han börjat bocka som en liten dåre. Ibland kan halva ridturen gå åt till bockningar . Jag vet att han inte har ont, utan det är av ren glädje av att få komma ut (han bockar aldrig på ridbanan och han är genomkollad + välpassande utrustning).
Nu behöver jag lite hjälp med hur jag ska korrigera det. I dagsläget drar jag upp huvudet och stannar honom när han bockar, fast han bockar ju lika mycket när vi går fram igen. Det sker dessutom i alla gångarter, så det är inget speciellt när jag fattar galopp eller dylikt.
Behöver kloka åsikter och tips.
Nu behöver jag lite hjälp med hur jag ska korrigera det. I dagsläget drar jag upp huvudet och stannar honom när han bockar, fast han bockar ju lika mycket när vi går fram igen. Det sker dessutom i alla gångarter, så det är inget speciellt när jag fattar galopp eller dylikt.
Behöver kloka åsikter och tips.