Hjälp med bett

Sofianyberg

Trådstartare
Hej alla! Jag skulle behöva lite tips på bett samt för och nackdelar till min häst då jag misstänker att det vanliga 2 delade vi ridet på nu inte är så populärt!

Lite Info om han, 8 år har inte riktigt lärt sig att tyglen betyder sväng men på god väg, han kan bli väldigt stark och sticker när vi rider när vi galloperar och när det börjar bli jobbigt och han tröttnar gäller borde på bana och ute , så ett bett som passar en yngre häst som är snällt men man inte ska behöva ta i han lika mycket

Medveten om att alla hästar är olika och bett är olika skapt i olika händer och så vidare
Är det något ni undrar som hjälper att hitta ett bett som passar så är det bara att fråga på :)
Tacksam för svar!

Spontant tänker jag ett vanligt bett med parerstänger även känt som fullcheek, finns både rakt, två- och tredelat. Jag har hört att det är bra för unghästar, som håller på och lär sig. Det blir då ett litet extra tryck som förtydligar att hästen ska svänga.

Håller med ovanstående. Parerstänger är mkt bra för hästar som håller på att lära sig att svänga. Hela grejen blir liksom tydligare.

Sen kanske pröva ett tredelat? Det fördelar trycker annorlunda i munnen.

Spontant tänker jag ett vanligt bett med parerstänger även känt som fullcheek, finns både rakt, två- och tredelat. Jag har hört att det är bra för unghästar, som håller på och lär sig. Det blir då ett litet extra tryck som förtydligar att hästen ska svänga.

Ja! Jag har funderat på detta oxå, har hört det med att det blir som en stärkt signal för svängningen så ska nog ta och testa ett :)

Håller med ovanstående. Parerstänger är mkt bra för hästar som håller på att lära sig att svänga. Hela grejen blir liksom tydligare.

Sen kanske pröva ett tredelat? Det fördelar trycker annorlunda i munnen.

Ja ett tre delat har jag aldrig testat på honom så är ju klart värt att testa! Har hört att rakt ligger mer still och då är bättte med yngre hästar så vet inte vilket av dom jag ska testa!

Hej alla! Jag skulle behöva lite tips på bett samt för och nackdelar till min häst då jag misstänker att det vanliga 2 delade vi ridet på nu inte är så populärt!

Lite Info om han, 8 år har inte riktigt lärt sig att tyglen betyder sväng men på god väg, han kan bli väldigt stark och sticker när vi rider när vi galloperar och när det börjar bli jobbigt och han tröttnar gäller borde på bana och ute , så ett bett som passar en yngre häst som är snällt men man inte ska behöva ta i han lika mycket

Medveten om att alla hästar är olika och bett är olika skapt i olika händer och så vidare
Är det något ni undrar som hjälper att hitta ett bett som passar så är det bara att fråga på :)
Tacksam för svar!

Vad säger din tränare?

Rider inte för någon tränare just nu men hästen står i stallet hos uppfödaren som haft han hela livet ridigt in han och så vidare hon funderat oxå på fullcheck men hon sa att tips utifrån är också bra att höra!

En häst som sticker hade jag funderat på varför den sticker. Med passande utrustning och bra ridning finns för mig alternativen att hästen antingen är dåligt utbildad och inte förstår eller att den har ont.

Rakt bett är inte bra när du ska lära en häst svänga. Det ger dubbla singnaler i munnen och verkar i båda mungipor iom att det inte är ledat. Ett ledat bett verkar bara i mungipan på den sida du vill påverka hästen.

En häst som inte går att svänga vete fasen om jag skulle galoppera på. Jag ser inte vad det skulle ge riktigt.
Vad har du för syfte med ridningen?
Mål ett borde vara att hitta ett språk där ni kan prata med små signaler.
Måste man ta i så pass att man behöver fullscheek för att det ska ligga still hade jag hellre haft repgrimma eller grimma ihop med tränset och haft dubbla tyglar på en grön häst, för att skona munnen och ge den mindre negativa associationer av tygeltag.

Jag tror du är rätt ung och grön och du har fått en häst som kräver mer än du kan. Därför frågade jag om tränare. För jag tror du behöver lite guidening på plats. Här svarar en del andra utan så mycket kunskap också. Så du får råd från folk som kan lika mycket som dig själv och har en väldigt begränsad referensram med någon egen häst det baseras på.
Du behöver hjälp av ett proffs på plats om du ska utbilda en häst.
Det är inget konstigt eller fel.

En häst som sticker hade jag funderat på varför den sticker. Med passande utrustning och bra ridning finns för mig alternativen att hästen antingen är dåligt utbildad och inte förstår eller att den har ont.

Rakt bett är inte bra när du ska lära en häst svänga. Det ger dubbla singnaler i munnen och verkar i båda mungipor iom att det inte är ledat. Ett ledat bett verkar bara i mungipan på den sida du vill påverka hästen.

En häst som inte går att svänga vete fasen om jag skulle galoppera på. Jag ser inte vad det skulle ge riktigt.
Måste man ta i så pass att man behöver fullscheek för att det ska ligga still hade jag hellre haft repgrimma eller grimma ihop med tränset och haft dubbla tyglar på en grön häst, för att skona munnen och ge den mindre negativa associationer av tygeltag.

Jag tror du är rätt ung och grön och du har fått en häst som kräver mer än du kan. Därför frågade jag om tränare. För jag tror du behöver lite guidening på plats. Här svarar en del andra utan så mycket kunskap också. Så du får råd från folk som kan lika mycket som dig själv och har en väldigt begränsad referensram med någon egen häst det baseras på.

Underbart bra skrivet inlägg som vanligt, kan inget annat än instämma.

Ja utrustning håller vi på Att testar ut för fulla muggar bara ridigt denna häst ca 3 månader, han har inte ont det är uppkollat han är inte klar utbildad oh har ett starkt flyktbeetende som vi jobbat bort i alla gång arter förutom gallop. Han är en häst man nästan behöver träffa för att förstå vad jag menar
Tror det med svängningen blev lite för stort gjort i din tolkning, är inte så att hästen inte förstår eller lyssnar mer att det inte känns som det blir tydlig för han i skarpare svängar, blir mer en kik på mig och en mjuk sväng om du förstår hur jag menar?

Han är rätt grön, inte jag även fast det kanske framstå så när jag frågar om lite tips men tips behöver alla på vägen och var mest för att han inte trivs med bettet han har nu...

Pratar med alla möjliga folk om mina funderingar därför jag tänkte kolla lite vad personer här säger klart man inte gör allt folk säger här, som sant man vet inte riktigt vad alla kan och erfarenheter och så vidare

Målet med vår riding är inte någon tävling eller träna en massa vi ska rida för att ha kul tillsammans och det har vi bara att det behövs koriskeras lite och lära honom lite mer.
Planen är att börja få in gallop skänken då han aldrig fick lära sig hur den fungerar och vad det betyder så, massa kommunikation från marken just nu longering och så vidare.

Fått höra här på forumet innan att det inte är en häst för mig men i verkligheten eller vad man säger är det bara positivt från personer som har mer erfarenhet med, han har haft många ryttare men vi klickar super bra, han är lite nervig och grön men jag sköter det och han har gjort jätte stora framsteg. Vi kanske inte gör presic som det står i böckerna men vi gör det på ett sätt som passar oss som ekipage!
Sen får du självklart tycka och tänka som du vill men vill bara ha lite andra tankar kring bett inget annat men tack att du la tid och tanke på mig och hästen :)

Hänvisar till svaret nedanför!

Jag gör inte heller som det står i böckerna alltid ;) Vill inte heller tävla utan bara ha en väldigt trygg och mycket ridbar vän.

Dock om det är en grön häst skulle jag inte betsa upp, fullcheek kan jag tänka mig då det endast tillför mer svängbarhet men vet han ändå inte vad det betyder är det bortkastat.

Om han inte vet att tygeln betyder sväng/stopp skulle jag inte rida mer än i skritt.
Du måste nog gå tillbaka lite och verkligen få fram vad du vill med tygeln innan du gallopperar. Inte springa innan man kan gå.

Tror absolut inte att det sitter i bettet, snarare förhastad utbildning.

Jag gör inte heller som det står i böckerna alltid ;) Vill inte heller tävla utan bara ha en väldigt trygg och mycket ridbar vän.

Dock om det är en grön häst skulle jag inte betsa upp, fullcheek kan jag tänka mig då det endast tillför mer svängbarhet men vet han ändå inte vad det betyder är det bortkastat.

Om han inte vet att tygeln betyder sväng/stopp skulle jag inte rida mer än i skritt.
Du måste nog gå tillbaka lite och verkligen få fram vad du vill med tygeln innan du gallopperar. Inte springa innan man kan gå.

Tror absolut inte att det sitter i bettet, snarare förhastad utbildning.

Ja stanna med hjälp av tyglar och svänga kan han ja, om du förstog min förklaring ovanför med skarpa svängar. Nej vill inte betslaupp ville ha lite tips fortfarande

Ja hans utbildning jobbar vi med men han trivs inte med det två delade var ju det. Den övriga infon var för att få en inblick på hästen o genom det få bättre förslag

Ja stanna med hjälp av tyglar och svänga kan han ja, om du förstog min förklaring ovanför med skarpa svängar. Nej vill inte betslaupp ville ha lite tips fortfarande

Ja hans utbildning jobbar vi med men han trivs inte med det två delade var ju det. Den övriga infon var för att få en inblick på hästen o genom det få bättre förslag

För att få det bästa resultatet skulle jag ändå rekomendera tränare, finns inom NH och akademisk också ifall det är av intresse.

Då kan du verkligen få någon som kan hjälpa och bolla tankar med som sett både dig och hästen än att folk ska sitta och leka gissningsleken, inte schysst mot hästen.

Men är problemet endast att han är trög i svängen(men förstår vad det betyder) kan du testa fullcheek med gott samvete.
Gillar han inte tvådelat, testa tredelat. Var noga med att det inte är för långt.

För att få det bästa resultatet skulle jag ändå rekomendera tränare, finns inom NH och akademisk också ifall det är av intresse.

Då kan du verkligen få någon som kan hjälpa och bolla tankar med som sett både dig och hästen än att folk ska sitta och leka gissningsleken, inte schysst mot hästen.

Men är problemet endast att han är trög i svängen(men förstår vad det betyder) kan du testa fullcheek med gott samvete.
Gillar han inte tvådelat, testa tredelat. Var noga med att det inte är för långt.

Ja tack vi hat funderat finns en väldigt bra tränare här hemma...
Jo försöker ju hitta en jag kan bolla alla tankar jag har

Ja precis så jag menar! Ja har tänkt testa iallafall och se hur de funkar, man vet ju inte förrens man har provat nejdå de ska jag vara :)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
965
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 438
Senast: Fazeem
·
Utrustning Kan vi inte ha en bettråd där vi kan diskutera olika bett? Jag tycker det är kul med olika bett och deras inverkan och gillar att testa...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 067
Senast: Gimlan
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 611
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar