Hjälp med avtal

Speciella_tina

Trådstartare
Jag ska sälja en häst och har lovat köparen henne på avbetalning. Jag ska ha 15.000 för hästen, och köparen ska betala 3000 i månaden tills dess att hästen är fullbetald. Det jag vill få fram i kontraktet är att

*Hästen ska betalas med 3000 i månaden. Uteblir betalning äger jag rätt att hämta hem hästen och de betalningar som tidigare är gjorda tillfaller mig.

*Köparen ska ha hästen försäkrad. Om Köparen inte har hästen försäkrad ska hon stå för kostnaderna vid skada eller sjukdom.

*Om Hästen tvingas avlivas ska hon fullfölja köpet, betalning ska då ske omgående.

*Papper för ägarbyte skrivs under och skickas in när full betalning är erlagd.

Nåt mer att tänka på angående detta?

Sv: Hjälp med avtal

Ni är ute och blandar ihop två olika sätt att göra affär på och det blir problem rent juridiskt. För antingen säljer du eller så äger du hästen.
Det du ska göra är att skriva in ett äganderättsförbehåll i avtalet. Annars går det inte att vänta med ägarbytet rent juridiskt.
Skriv typ: Ägaren förbehåller sig äganderätten tills dess att hästen är till fullo betald.

Sedan är det bättre om du fortfarande står för försäkringen fram tills ägarbytet. Förenklar mycket om det skulle hända något. Du kan ju istället ta betalt för den direkt av köparen. Vissa bolag godkänner inte att någon annan än ägaren står för vissa delar (livförsäkringen) av försäkringen. Så där faller dina önskemål om det med en gång.
Samma sak om köpet hävs så kommer du att sakna försäkring på hästen om köparen ska stå för den.

Om hästen avlivas kommer ju försäkringen att falla ut och om du står för den så ska ju inte hästen betalas omgående. Utan du ska kanske istället till och med betala tillbaka pengar till köparen. Du kan ju inte leverera någon vara till h*n men kan redan ha fått en del pengar. Det är inte meningen att du ska ha både försäkringen och annan betalning. Du ska ju bara ha köpesumman.

Ni är ute och blandar ihop två olika sätt att göra affär på och det blir problem rent juridiskt. För antingen säljer du eller så äger du hästen.
Det du ska göra är att skriva in ett äganderättsförbehåll i avtalet. Annars går det inte att vänta med ägarbytet rent juridiskt.
Skriv typ: Ägaren förbehåller sig äganderätten tills dess att hästen är till fullo betald.
Ok, ska jag tänka på! Kan jag flika in här att om betalning uteblir hävs köpet och det som redan är betalt tillfaller säljaren? Sen är man ju mänsklig, skulle det vara nåt särskilt en månad och köparen hör av sig och ber om uppskov börjar jag ju inte bråka, utan mer om det upprepas?

Sedan är det bättre om du fortfarande står för försäkringen fram tills ägarbytet. Förenklar mycket om det skulle hända något. Du kan ju istället ta betalt för den direkt av köparen. Vissa bolag godkänner inte att någon annan än ägaren står för vissa delar (livförsäkringen) av försäkringen. Så där faller dina önskemål om det med en gång.
Samma sak om köpet hävs så kommer du att sakna försäkring på hästen om köparen ska stå för den.
Sant

Om hästen avlivas kommer ju försäkringen att falla ut och om du står för den så ska ju inte hästen betalas omgående. Utan du ska kanske istället till och med betala tillbaka pengar till köparen. Du kan ju inte leverera någon vara till h*n men kan redan ha fått en del pengar. Det är inte meningen att du ska ha både försäkringen och annan betalning. Du ska ju bara ha köpesumman.

Det jag behöver mest hjälp med är att formulera avtalet om avbetalning. Kan man skriva:

Köparen ska betala Hästen med 3000:- i månaden tills dess att hästen är till fullo betald, sammanlagt 15.000. Ägaren förbehåller sig äganderätten tills dess att hästen är till fullo betald. Om betalning uteblir äger ägren rätt att häva köpet och redan erlagda pengar tillfaller då köparen.

Det känns inte så bra formulerat, men det är typ det här jag vill få fram.

Det jag behöver mest hjälp med är att formulera avtalet om avbetalning. Kan man skriva:

Köparen ska betala Hästen med 3000:- i månaden tills dess att hästen är till fullo betald, sammanlagt 15.000. Ägaren förbehåller sig äganderätten tills dess att hästen är till fullo betald. Om betalning uteblir äger ägren rätt att häva köpet och redan erlagda pengar tillfaller då köparen.

Det känns inte så bra formulerat, men det är typ det här jag vill få fram.

Här är ett förslag:
Börja avtalet med att skriva ut vem som är säljare och köpare med så kompletta uppgifter som möjligt. Adress, telefon, personnummer.

Sedan om hästen som namn, ålder, ras, härstamning, rernummer m m

Där efter skriver du att köpeskillingen är 15 000 (femtontusen) kronor. Vilken skall erläggas med 3 000 (tretusen) kronor per månad tills hästen är till fullo betald. Skriv gärna också in ett datum som det senst ska vara betalt. Om denna betalning uteblir har ägaren rätt att häva köpet och hämta hästen. Om detta inträffar skall redan erlagd betalning tillfalla säljaren.
Avsluta avtalet med:
Köparen förbehåller sig äganderätten tills dess att hästen är till fullo betald.
Vid tvist skall svensk lag användas.
Avtalet upprättas i två lika lydande exemplar varje part erhåller ett exemplar.

Jag ska sälja en häst och har lovat köparen henne på avbetalning. Jag ska ha 15.000 för hästen, och köparen ska betala 3000 i månaden tills dess att hästen är fullbetald. Det jag vill få fram i kontraktet är att

*Hästen ska betalas med 3000 i månaden. Uteblir betalning äger jag rätt att hämta hem hästen och de betalningar som tidigare är gjorda tillfaller mig.

*Köparen ska ha hästen försäkrad. Om Köparen inte har hästen försäkrad ska hon stå för kostnaderna vid skada eller sjukdom.

*Om Hästen tvingas avlivas ska hon fullfölja köpet, betalning ska då ske omgående.

*Papper för ägarbyte skrivs under och skickas in när full betalning är erlagd.

Nåt mer att tänka på angående detta?

3000 i månaden tycker jag är mycket. Sen sk hästägarn säkert betala 2500 i månaden för att hålla hästen. Det är grova pengar. Klart är det en höginkomsttagare så har dom ju räd. Men en vanlig svensson, vadå det kommer ingen normalinkomstare att fixa. Jag vet. Lycka till

Men vore det en höginkomsttagare så undrar man ju om den övh hade behövt avbetalning...

Man behöver inte vara höginkomsttagare för att betala 3000 i månaden, det gäler bara att prioritera. Det är ju bara fast i några månader..

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 110
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Nu ska tilläggas att jag inte är någon av ägarna men jag är berörd ändå eftersom en av personerna är en god vän till mig. En häst ägdes...
2
Svar
38
· Visningar
5 479
Senast: Smedholt
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 407
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 874
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama