Hjälp med att få en bättre hoppsits..

nattrexx

Trådstartare
Hej, Jag har ett litet problem med hoppsitsen... När man hoppar över ett hinder vet ju nästan alla att man reser sig upp precis innan hästen hoppar av, sen på vägen ner lutar man sig bakåt, där kommer mitt problem in för när jag väl rest mig upp stannar jag i den sistsen och står stelt kvar till hästen landat då jag sätter mig ner några steg efter hästen landat. Saken är att när jag gör detta så faller man ju neråt och kan ''trycka'' ner hästen. Om hästen kommer lite fel så kan den ju gå omkull och det är inte vad jag vill. Jag är inte så stel att jag står och bara håller mig i manen till det är över för jag håller mig inte i manen drar inte hästen i munnen eller något men jag lutar mig inte tillbaka utan står upprätt till hästen landat. Någon som har något tips för att hjälpa mig att komma tillbaka till sadeln innan hästen landat? Eller någon övning eller något? Tacksam för svar och hjälp! :D

Sv: Hjälp med att få en bättre hoppsits..

Glöm inte att titta upp. titta inte på hindret när du hoppar och titta upp och framåt.
Kroppen följer blicken.
Har funkar för mig

Träna upp balansen och sitsen genom att stå i lätt sits i trav utan att luta dig i tyglarna.
Du kan oxå rida lätt i tretakt, dvs stå upp två steg och sitt ett, byt sen så du sitter ner i två steg och står i ett.

Hur högt hoppar du då? Jag har haft väldigt mycket problemet detta också och nu så försöker jag verkligen att ha inget i handen, titta UPP och bara följa med upp i språnget och ner i landningen, dvs sitter både före och efter hindret fram tills avstampet.

Jag försöker bli så rak som möjligt i ryggen i hoppet för att det inte ska bli så att jag tippar framåt och inte kommer ner i sadeln igen. Dvs när jag tycker att jag är spikrak så är jag lagom framåtlutad.

Jag hoppar inga höjder dock, 90- 100 på tävling bara, men mitt största problem har varit att jag överhoppat. Dvs sitter framåtlutad över hästens hals och tror det är 150 jag hoppar när det i själva verket är 50.. och då är det självklart att man inte kommer ner i sadeln igen :rofl:.
Och om jag t ex hoppar bana och inte kommer ner i sadeln direkt så står jag hellre en bit, men rätar upp mig ordentligt och "sitter" i tanken, så att jag lurar mig själv till att rida aktivt och inte bara åker med som man gör när kan är framåtlutad och ur balans.

Hoppa mycket och lågt, tänk dressyr sits hela vägen även över hindrena :).

Hur högt hoppar du då? Jag har haft väldigt mycket problemet detta också och nu så försöker jag verkligen att ha inget i handen, titta UPP och bara följa med upp i språnget och ner i landningen, dvs sitter både före och efter hindret fram tills avstampet.

Jag försöker bli så rak som möjligt i ryggen i hoppet för att det inte ska bli så att jag tippar framåt och inte kommer ner i sadeln igen. Dvs när jag tycker att jag är spikrak så är jag lagom framåtlutad.

Jag hoppar inga höjder dock, 90- 100 på tävling bara, men mitt största problem har varit att jag överhoppat. Dvs sitter framåtlutad över hästens hals och tror det är 150 jag hoppar när det i själva verket är 50.. och då är det självklart att man inte kommer ner i sadeln igen :rofl:.
Och om jag t ex hoppar bana och inte kommer ner i sadeln direkt så står jag hellre en bit, men rätar upp mig ordentligt och "sitter" i tanken, så att jag lurar mig själv till att rida aktivt och inte bara åker med som man gör när kan är framåtlutad och ur balans.

Hoppa mycket och lågt, tänk dressyr sits hela vägen även över hindrena :).

Jag hoppar mellan 50-80 cm för min hyrponny inte kan hopa högre än så..(han är en irish cob) Men tanken är att jag ska hoppa högre med min ponny som jag ska köpa. Okej, Tack :):D ska tänka på detta när jag hoppar ;)

Upp med blicken och bra tramp i stigbygeln, så brukar resten av sitsen hänga med ganska bra. Titta högt upp bakom hindret i början och påminn dig själv att räta upp dig. Traggla traggla så borde det sitta sen :)

Jag läste detta, som jag tyckte var riktigt intressant (kan försöka översätta eller så gör någon annan det om engelskan är för svår) :)

Fick mig att börja tänka om lite.

Did you know that horses push upward with their front feet to begin a jumping effort?
That is why it is so important that you don't lean forward as the horse is trying to take off.
Your weight leaning up the neck at this crucial moment hinders the horse's ability to raise the front end.

det är väldigt bra skrivet, på ridskolan så fick man lära sig att stå upp 2 språng innan hindret (dvs man stod upp 20m innan hindret ungefär, ingen sa åt en). och då balansen var helt fel så hängde man i manen och lutade sig framåt.
jag har haft otroligt svårt att komma ner i sadeln innan hindret och efter, och rätta upp mig. först nu efter år av att hästen vägrar på hinder pga att jag kommit framför henne och typ bromsat in i hinderna. så har jag hittat rätt i sitsen mer. har skippat det här med att stå upp innan hinderna helt och hållet(då det bara blir fel för mig då), jag sitter upprätt tills hästen hoppar av och sen sitter jag igen efter hindret. hoppar bara 90-1m så behöver inte hjälpa hästen över hindret så mycket, mer än att låta henne sköta hoppandet själv och inte hoppa före.

Liknande trådar

Hästvård Någon som kan hjälpa mej förstå vad som hände??( veterinär är kontaktad med uppföljning imorgon) Stod ute i hagen med ponnyn 15 år i...
Svar
2
· Visningar
851
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 055
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 053
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 031
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar