Hjälp med arab hingst

ishmanda

Trådstartare
Jag behöver hjälp med en arab hingst. Ska eventuellt köpa ett 2årigt arab sto efter Je Amadeuz ox. Någon som vet något om denna hingst??:confused::confused:
Vad han lämnat för avkommer, temperament, extriört?

Ja allt som är värt att veta.

Sv: Hjälp med arab hingst

jag vet typ inget... men runnbacken arabstuteri har använt sig en del av honom, du kan ju höra med dem?

Amadeuz är en mörkbrun hingst strax under 148. Han har tävlat en del ponnyhoppning med hyfsade resultat på lägre nivå. Han är trevlig att hålla på med och verkar ha ett bra temprament. Hans negativa sida (enligt mig) är hans extriör, han saknar arabtyp och är lite ponnyaktig i modellen. Hans rörelser är väl ok men inget speciellt.

Jag har även sett en del av hans avkommor och de har alla haft bra temprament, men de har saknat det jag vill ha hos en arab....

Skickar med en länk här så kan du själv kika på hans meriter http://www.runnbacken.org/jeamadeuzmeriter.htm

länk med bilder på Amadeuz
http://www.runnbacken.org/jeamadeuzbilder.htm

länk med bilder på några avkommor
http://www.runnbacken.org/galleri5.htm

Senast ändrad:

amadeuz är väl svart?

på alla de bilderna jag har sett så är han det iaf, och han har många svarta föl...

Helen på Runnbäcken skulle ju köpa honom. Men ägaren kunde inte bevisa ett enda resultat av det han skulle ha gjort, förutom några ganska mediokra utställningsresultat. Så det blev inget köp!

Han har väl bara en sak att komma med: han är svart;) och inte ens det stämmer för han står som mörkbrun i hingstförteckningen.

madde++++

Det vilkigaste för mig är en häst med bra temperament.
Kommer inte hålla på med någon utställning eller arabavel utan tävling och då främst western. Därför är det inte så viktigt för mig att det är en pärla till utseendet.

Men men vi får väl se om det blir något köp, har inte träffat damen än.

Han var väl även far till den hingst som fått lägst poäng någonsin exteriört på avelsvärderingen? 23 poäng och en 4:a på benen om jag inte minns fel.

Så låga poäng exteriört bör ju kunna påverka hållbarheten, men stoet ishmanda ska kika på kan ju haft en bättre mor osv.

Hur är det ens möjligt? :eek:

alltså förlåt, men hur ser en sån häst ut?

är det så att gemene man skulle se att det där är en riktigt riktigt dålig häst? eller krävs det inte att de är så himla dåliga för att få så dåliga poäng?

Jag har bara sett den hästen på bild, men då såg den klart "udda" ut. Så det krävs nog mer än att en häst är lite halvtråkig exteriört och brister i typ för att få så låga poäng.

Tillägg: Jag ska be att få rätta mig själv. Hingsten hade 4 på skritten, inte benen, och 25 poäng totalt.

Senast ändrad:

Det vilkigaste för mig är en häst med bra temperament.
Kommer inte hålla på med någon utställning eller arabavel utan tävling och då främst western. Därför är det inte så viktigt för mig att det är en pärla till utseendet.

Men men vi får väl se om det blir något köp, har inte träffat damen än.
För några år sen var han ju far till några ponnies som var placerade i årgångschampionaten så han kanske ger mer prestation än arabtyp, så det är väl mer det du söker än en utställningsarab?

Ja någon utställningsarab blir det inte.
Prestationen är viktigare än utseende. Men givetvis vill jag ha en häst som är extriört korrekt för bästa hållbarhet.

En del arabhingstar (ston med för den delen) fungerar nog bättre i ridponnyavel än i ren arabavel. Både pga den rena outcrossen men så är det nog också lättare att hitta riktigt bra, välstammade, exteriört korrekta ponnyston än arabston tyvärr.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 104
Senast: Piaff
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 636
Senast: Mabuse
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 086
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
223
· Visningar
10 813
Senast: lilsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka