HJÄLP me liten bebis som inte äter

Ela

Trådstartare
Min bror har köpt en liten vavva valp som kom hem i lördags. I går och idag har de knappt fått i hunden någon mat alls men den dricker vatten och är inte uttorkat. (kissar ordentligt) Nu är de jätteoroliga och tycker valpen blivit slö, de har haft kontakt med uppfördaren men inte fått något direkt tips.

Någon som har något bra tips??

De har provat att ringa veterinär men just nu är det telefnsvarare där, och dom är verkligen jätteoroliga över sin lilla bebis

Sv: HJÄLP me liten bebis som inte äter

Fick de med mat från uppfödaren?
Testa blöta upp maten om de inte redan gjort det.
Testa även kasta ut maten på golvet istället för i en skål.
Handmata

Har hört om många chihuahuavalpar som äter dåligt. Uno gjorde det tills jag kom på att han tyckte det var obehagligt att äta ur en skål med hög kant så hällde ut det på ett burklock den första tiden.

En chihuahuavalp äter inte så mycket dock, Uno åt väll en halv deciliter per dag.

Jo de har fått med foder från uppfödaren och även haft kontakt med dom men i dag åkte dom på semester så nu får de klara sig utan den hjälpen.

De har prövat att ge både blött och uppblött me han vill inte ha, vet att dom handmatade honom i går och fick då i honom en del men idag vill han inte ha.

Jag är lite orolig för att han inte får vila ifred utan att de pillar på han lite för mycket och stoppar i han kanske en kula då och då och det är klart om de bara äter en halv deciliter så har han kanske fått i sig en del.

Men enligt dom så är valpen jätteslö och vill bara sova.... de är båda halvt hysteriskt oroliga just nu....

Inte alls ovanligt att små valpar som kommer till nya hem äter lite mindre än de "ska". Valpar sover dessutom jättemycket. Är de dessutom och pillar med den mycket så blir den såklart ännu tröttare och vill kanske äta ännu mindre.

De ska låta hunden vara i fred och få bekanta sig med sitt nya hem i sin takt, med fri tillgång på vatten. När det är matdags ska hunden lämnas i fred.

De hade kontakt me vet i går och blev rekomenderade att ge den lilla lite majsvällning. Detta åt han med god aptit och busade sen en stund. :bump: Hoppas nu att han vill äta i fortsättningen.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 325
Hundhälsa Jag kom hem efter nattjobb till sjuk hund :(. Han hade kräkts i hela huset under de två timmarna han var ensam hemma och även kissat...
2
Svar
29
· Visningar
2 798
Senast: Tualma
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 326
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort. Har en 9 årig okastrerad Chihuahua tik. Hon har varit frisk förutom några småsaker under årens lopp. I...
Svar
0
· Visningar
506
Senast: cassina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka