Hjälp me ett "problem" tack

Casper

Trådstartare
Såg ett fel nu, denna borde kanske ligga under hästhantering i stället, vill moderator flytta den?
Vad gör du när din häst "Stegrar" när den står uppställd i gången?
Min gör det, min åring alltså. Han är inte rädd för att sitta fast men han vill liksom inte alltid stå still. Ibland står han så jä*** bra och sen i nästa stund så kommer :devil: i han.
Tex om jag ska gå till andra änden av stallet så börjar han, han sliter inte i grimskafften men han sätter under bakbenen rejält under sig och blir SÅÅÅ lätt i framänden och så hoppar han ca 10cm upp så stegra är väl fel ord men jag vet inte vad jag ska kalla det egentligen.
Och så står han så o trampar tills jag börjar hantera honom igen. Kan tillägga att han absolut inte står några längre stunder där.

Han är guda snäll o hantera o jobba me men att stå ensam i gången utan att man rör honom är tydligen jobbigt. Någon bra lösning? Ska jag "fya" honom eller ska han få hålla på tills han "tröttnar" eller hur hade ni gjort?

Sv: Hjälp me ett "problem" tack

Jag hade nog inte lagt så mycket energi på det alls, utan låtit hästen hållas så länge den inte riskerar att skada sig själv eller andra. Den kommer snart att upptäcka att beteendet inte leder någonstans...

Iom att h*n gör så när du går ifrån den så kan man anta att det handlar om oro eller uppmärksamhetssök, och att då skälla på den hjälper oftast inte mot beteendet.

Det kan dock vara dumt att lämna en såpass ung häst ensam på stallgången öht, se till att ha alla saker med dig vid hästen från början så att du inte behöver gå ifrån den alls. Tänk på att det är en bebis som saknar både förstående och tålamod!:D

Börja sedan att gå ifrån den bara några steg i taget, och kom tillbaka innan den blir orolig. Förläng sedan avståndet till hästen succesivt när h*n förstått att du kommer tillbaka, och gå inte utom synhåll förrän h*n klarar det.

ok, tack för ditt svar! Såå stort stall har jag inte:D det jag går iväg handlar om kanske 5 max 10meter ifrån honom.Uttryckte mig kanske dumt. Typ bort till rundbalen för att hämta hö och lägga i boxen osv.
Min tanke har varit att låta han vänja sig att stå där men jag gör kanske fel.

Men det ligger kanske ngt i det du säger om uppmärksamheten, i dom banorna hade jag nog tänkt om dte va en hund det gällde.

jag tror nog också att det har med uppmärksamhet att göra.
och om du då börjar fya/prata/går tillbaka så lyckas han ju med det han vill.
Sålänge han inte skadar sig/andra så tkr inte jag att det är ngt problem:p

Lämna inte åringen ensam?

jag anser inte att han är "ensam" när han står i stallgångn me hästar på sidorna och jag fixar lite ca 5 m i från honom under en kort stund. Det måste han ju lära sig, men min fråga är hur jag ska lösa problemet? Att inte ha honom i gången är ingen lösning och ensam.. ja jo på sätt o vis blir han det då det är jag som går en bit ifrån.

Såg ett fel nu, denna borde kanske ligga under hästhantering i stället, vill moderator flytta den?
Vad gör du när din häst "Stegrar" när den står uppställd i gången?
Min gör det, min åring alltså. Han är inte rädd för att sitta fast men han vill liksom inte alltid stå still. Ibland står han så jä*** bra och sen i nästa stund så kommer :devil: i han.
Tex om jag ska gå till andra änden av stallet så börjar han, han sliter inte i grimskafften men han sätter under bakbenen rejält under sig och blir SÅÅÅ lätt i framänden och så hoppar han ca 10cm upp så stegra är väl fel ord men jag vet inte vad jag ska kalla det egentligen.
Och så står han så o trampar tills jag börjar hantera honom igen. Kan tillägga att han absolut inte står några längre stunder där.

Han är guda snäll o hantera o jobba me men att stå ensam i gången utan att man rör honom är tydligen jobbigt. Någon bra lösning? Ska jag "fya" honom eller ska han få hålla på tills han "tröttnar" eller hur hade ni gjort?

För det första skulle jag träna honom på att vara uppbunden, först i en box tex så han kan vara bunden i en vanlig bindring med så kort grimskaft att den inte kommer med huvudet under eller hovarna osv.
Är den rädd att vara bunden så får man ta det i kortare perioder.
Vill den bara ställa sig & inte alls är rädd så kan man försöka pricka med ngt mellan öronen, kom åt där med en pisk så fort han ska ställa sig, det gillar de inte, de får inte ont men de tycker det är obehagligt.

Det sistnämnda alternativet akn vara bra på hästar som inte förstår sin egen styrka /storlek & att de kan bli farliga för sin omgivning om de håller på så, alltså på respektlösa hästar.Är de rädda så funkar det inte.Men jag tycker bara det låter som om hästen är ouppfostrad, valpig i beteendet för annars hade den slitit sönder alla grimskaft i ren panik om den kastat sig.
När de ställer sig /lättar med fram gillar de heller inte att man kommer åt magen med tex ett grimskaft, då detta är lika med att bli angripen av rovdjur, kan vara värt ett försök det med, har funkat på många.

ouppfostrad, ja kanske. Men han sköter sig fint exvis i transporten uppbunden, ute i en stolpe uppbunden (fast då är jag där) och hantering över lag. Men det är just detta när han blir "ensam" när jag gör ngt anna ett par meter därifrån. Ett problem som jag gärna tar tips för. Mina andra hästar har jag "ryat" på och då har dom slutat men denna är lite "tuffare" fast ändå inte. Svårt att förklara.

Visst, en del anser kanske att det är dumt me att ha en åring "uppbunden" men problemet kvarstår ju som tre åring exempelvis kanske om jag inte tar tag i det och då är det förmodligen inte lika lätt att hantera det.

Grejen är den att helt ärligt så har jag väldigt sällan mina andra hästar uppbundna, dom står me grmskaftet hängandes och står still, för i mitt förra stall hade jag inga uppbindningsmöjligheter så jag lärde dom att stå på plats. vore kanske idè att skita i uppbindning på lilleman oxå och köra som jag alltid gjort. Va vet jag.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 031
Senast: Sel
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 124
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 844
Senast: __sofia__
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 373

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka