HJÄLP!! LÖSS!

Salonikel

Trådstartare
Är det någon som vet ngt om löss??
Min åring har kliat av sej päls på halsen och huvudet,
pratade med veterinären han sa att det säkerligen var löss!
Är det någon som vet hur det är med smittning osv?
Jättetacksam för svar! :bow:

Jag kan absolut inte mycket om det här, har aldrig haft löss på någon av mina hästar (tack å lov!) däremot så är jag säker på att det smittar, framförallt om hästen går ihop med andra hästar, det kan nog även smittas till dig.

Veterinären du pratade med, sa han bara att det nog var löss och gav sedan inget råd? I sådana fall tycker jag att du ska kontakta en annan veterinär som vet vad du ska göra, och även kan svara på dina frågor.

//Lilla jag :bump:

Hejsan!
Jag hade en häst hemma förra våren för inridning och det visade sig att han hade löss. Det smittar om hästen är nära andra hästar, och det smittar genom borstar, täcken och annan utrustning. Men det är inget farligt, är vanligt att unga hästar kan få det(sa iallafall min veterinär) och det har ingenting med dålig skötsel eller så att göra.

Jag fick blöta ner hela hästen och sedan spruta på honom ett medel som går att köpa receptfritt på apoteket, Tror att det var till hundar i första hand. Och spraya med det i ett par dagar och sedan göra en veckas uppehåll och upprepa behandlingen igen. Medlet hette FRONTLINE. Lycka till och om du undrar över något mer så får du höra av dig!

Våra hästar hade det ganska nyligen. Vi behandlade alla hästarna med "switch pour on", jätteenkelt, du slipper duscha och greja vilket var super för oss som inte har någon dusch... Sen behandlade vi alla igen efter 2-3 veckor, och för säkerhets skull en gång till på dem jag sett löss på/kliat sig mycket, 3 veckor senare. Medlet var väl inte alldeles billigt, men lössen verkar ha tvärdött från en dag till nästa! Anlednignen till återbehandling är att äggen inte dör av det.

Tänk bara på att det finns hästar som inte tål Switch. Det finns andra medel som man också bara häller en sträng längs ryggen. :)

Jag har badat henne med Dermocan nu, fast jag läste i tidigare tråd att det inte hjälper så bra på häst.
Vet inte om jag vågar prova Switch-flugmedlet, om många reagerar på det?
Det är inte så lätt att bada en
åring som aldrig sett en slang eller blivit spolad :angel:
hur stor risk är det att dom andra har fått det?
Tack

Det kan ju vara värt att testa Switch, om man testar på ett litet område först kan man ju undvika eventuella stora allergiska reaktioner. Andra medel man häller utmed ryggen är ofta lika starka och det är alltid bra att testa på ett litet område först.

Jo men om den kliar som en galning är det inte så kul. Speciellt inte om man har en ras som ska ha massa man och svans (som mina shettisar).

Att prova på ett litet område är ju bra. :) Finns ju godkända pulver i Danmark. Väldigt konstigt att det inte är godkänt här. :confused:

Har dom gått ihop i hagen så bör du behandla alla!

Vi hade ett antal russ och shettisar tidigare som alltid var långhåriga och därmed "mysiga" för lössen, men det var alltid bara samma två ponnyer som drabbades, dom andra klarade sig. Så det verkar som lössen gillar vissa bättre.
Men vi tvättade alltid alla för att vara säkra på att bli av med dom. Vi köpte ut något medel på apotekt som hette?? ja inte minns jag *S* men det var något med blått.... och det fungerade jätte jätte bra!

Jag fick rådet av hästpraktiserande vet, för några år sedan att ge hästarna ivomec-avmaskningsmedel, när en ny häst kom med löss till min arbetsplats. Det är verksamt i blodet i två veckor och tar kläckta och de ägg som sedan kläcks. Löss har en levnadscykel inom två veckor. Det innebär att så fort ett löss suger blod så dör den och de ägg som kläcks efter upp till två veckor dör också omedelbart. Medel som du måste behandla med fler gånger kan du ha otur att fortfarande ha okläckta ägg när du behandlar andra gången och dessa lägger seda nya ägg och så vidare.

Ivomec (eller andra substanser som ska gå via hästkroppen ) fungerar bara på blodsugande parasiter.

De är mycket vanligare med pälsätande löss, speciellt den här åstiden.

Vi fick en ny häst till stallet som vi upptäckte hade löss och han är tvättad med Dermocan-hundlusmedel samt har behandlats med Bayticol (sam egentligen är avsett för nöt och får men som sägs vara mycket effektivt). Det har bara gått en knapp vecka än så det är för tidigt att uttala sig om resultatet. Dock stod det på bayticol att det bara behövdes en behandling på nöt så det verkar vara ett potent medel.
Man lägger en sträng från pannluggen till svansroten. Den hästen som hade löss gjorde vi dessutom så med att vi tog bayticol på plasthandsken och strök ut tunt över hela hästen för att vara på den säkra sidan.
Alla de andra hästarna fick också varsin sträng och "lushästen" ska behandlas på nytt på måndag.

Det stod på förpackningen att medlet skulle ta även immatura stadier. Men jag blir inte klok på om det verkligen gäller äggen också, fast om kor bara ska behandlas en gång så borde ju äggen rimligtvis stryka med vid första behandlingen. :confused:

Hade själv löss på min åring förra våren. Kontaktade veterinär som rådde mig att schamponera hästen med Dermocan och jag kan säga att det inte var det lättaste på en häst som bara trodde att vatten kom i form av små droppar från himlen. Men efter mycket stök och bök gick det. Min veterinär sa också att man kan avmaska hästen och att lössen då ska dö av det. Provade aldrig det senare alternativet eftersom det funkade med Dermocan. Veterinären sa också att lössen ändå dör av sig själv när sommaren kommer så det är ingen större fara. Men smittar gör det i alla fall. Som tur var fick inte någon av våra andra hästar det. :banana:

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 339
Övr. Barn Jag blir tokig. Jag skrev ju i början av sommaren att vi hade löss, vi är fortfarande inte av med dom. Under tva perioder i sommar har...
Svar
16
· Visningar
1 599
Senast: turbofling
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 051
Senast: Bee
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar