Hjälp! Lättlagat vegetariskt.

Angel

Trådstartare
Söker lite recepttips på lättlagade vegetariska maträtter. Känner att jag bara blir mer och mer oengagerad i min matlagning så måste nog ta tag i det här lite nu innan jag bara lever på kvarg, nötter och kaffe. :o Gör ingenting om det tar lång tid bara man inte behöver pilla så mycket med det. Är inte jätteförtjust i linser, annars går det mesta bra.
 
Söker lite recepttips på lättlagade vegetariska maträtter. Känner att jag bara blir mer och mer oengagerad i min matlagning så måste nog ta tag i det här lite nu innan jag bara lever på kvarg, nötter och kaffe. :o Gör ingenting om det tar lång tid bara man inte behöver pilla så mycket med det. Är inte jätteförtjust i linser, annars går det mesta bra.

Olika typer av grönsaksbiffar? Jag brukar göra biffar på majs, broccoli, morötter, frysta grönsaksblandningar, detsomfinnshemma...

Släng ner de grönsaker du vill göra biffar av i en matberedare, ner med vetemjöl och ägg tills du får en smetig gegga. Den ska vara lite smårinnig, då blir inte biffara för kompakta och torra. Glöm inte kryddor också! Ta en slevfull (typ 1-2 dl beroende på hur stora man vill ha) gegga och klicka ut i en varm stekpanna med smör i. Vänd efter ett tag.

Det enda du egentligen behöver pilla med är alltså att sätta ner ingredienserna i en matberedare och sen klicka ut och steka :)

Pastasås med olika grönsaker behöver inte heller innebära så mycket fixande och pillande. Ner med frysta grönsaker (och vad tusan du nu känner för) i en traktörpanna, stek upp tills du är nöjd. Red med vetemjöl och mjölk till önskad mängd och konsistens.

Grönsakswok med nudlar. Stek frysta grönsaker (gotta love the frysta grönsaker alltså...) tills du är nöjd, koka upp nudlar vid sidan om, klipp nudlarna, ta bort vattnet och blanda med grönsakerna. Att slänga i ett rått ägg medan woken fortfarande står på ljummen platta ger lite extra:d

Spenatsoppa: koka upp fryst (:D) hackad spenat med lite vatten, på med mjölk och red upp med maizena. Gott med kokt ägg till.

Potatis och purjolökssoppa: koka sönder potatis i vatten och släng i purjolök och en skvätt mjölk.

Grönsakssoppor; koka upp grönsaker med kryddor och vatten eller mjölk.

Grönsakssoppor de lux: släng i lite nudlar eller makaroner också!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 945
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 638
Kropp & Själ Nej ingen här kan såklart ställa en diagnos, jag vill mest bara ha pepp och lite på fötterna sas för att få vården att lyssna...
Svar
9
· Visningar
1 047
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 200
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp