B
Borka2008
Denna tråd är ang mitt problem. foder och foderstat!
Jag är första gångs hästägare och har en hel del att lära!! Jag har fått hjälp av en bekant att fixa foderstaten, men några andra bekanta sa sedan (och då blev jag nojjig):
1. Jag skulle aldrig blanda havre och betfor
2. Jag skulle aldrig ge något foder INNAN hästen ätit minimi 10 min på sitt hö pga risk för foderstrupsförstoppning
3. Ju torrare ju bättre
Nu ser min foderstat ut som fölljande på en snart 7 årig korsnings kille på 158 cm, normalt hull och normalmusklad:
FRUKOST (ca kl 07-08) 0,5dl havre (inne) + 4 kg silage (ute i hagen)
LUNCH (ca kl 13-14, ute) 4 kg silage
MIDDAG ( ca kl 20, inne) hö 3kg + ½ havre+3dl betfor+ ½lucern+ 1dl mineral
Middagen blandas i hink och blötläggs redan dagen innan. Är detta ett problem?
Vad är er spontana reaktion på foderstaten?
Är det helt galet att ge havre eller något annat INNAN de har fått käkat hö som mina bekanta sa?
Detta är ett kollektivstall och alla hästarna har nu fått diverse frukostblandningar, sen täckning och sen släpps de ut i hagen och äta hö.
SÅ jätte tacksam för lite åsikter!!
Tack på för hand!
Jag är första gångs hästägare och har en hel del att lära!! Jag har fått hjälp av en bekant att fixa foderstaten, men några andra bekanta sa sedan (och då blev jag nojjig):
1. Jag skulle aldrig blanda havre och betfor
2. Jag skulle aldrig ge något foder INNAN hästen ätit minimi 10 min på sitt hö pga risk för foderstrupsförstoppning
3. Ju torrare ju bättre
Nu ser min foderstat ut som fölljande på en snart 7 årig korsnings kille på 158 cm, normalt hull och normalmusklad:
FRUKOST (ca kl 07-08) 0,5dl havre (inne) + 4 kg silage (ute i hagen)
LUNCH (ca kl 13-14, ute) 4 kg silage
MIDDAG ( ca kl 20, inne) hö 3kg + ½ havre+3dl betfor+ ½lucern+ 1dl mineral
Middagen blandas i hink och blötläggs redan dagen innan. Är detta ett problem?
Vad är er spontana reaktion på foderstaten?
Är det helt galet att ge havre eller något annat INNAN de har fått käkat hö som mina bekanta sa?
Detta är ett kollektivstall och alla hästarna har nu fått diverse frukostblandningar, sen täckning och sen släpps de ut i hagen och äta hö.
SÅ jätte tacksam för lite åsikter!!
Tack på för hand!