Hjälp, kan man ge kraftblandingar innan hö?

B

Borka2008

Denna tråd är ang mitt problem. foder och foderstat!
Jag är första gångs hästägare och har en hel del att lära!! Jag har fått hjälp av en bekant att fixa foderstaten, men några andra bekanta sa sedan (och då blev jag nojjig):
1. Jag skulle aldrig blanda havre och betfor
2. Jag skulle aldrig ge något foder INNAN hästen ätit minimi 10 min på sitt hö pga risk för foderstrupsförstoppning
3. Ju torrare ju bättre

Nu ser min foderstat ut som fölljande på en snart 7 årig korsnings kille på 158 cm, normalt hull och normalmusklad:
FRUKOST (ca kl 07-08) 0,5dl havre (inne) + 4 kg silage (ute i hagen)
LUNCH (ca kl 13-14, ute) 4 kg silage
MIDDAG ( ca kl 20, inne) hö 3kg + ½ havre+3dl betfor+ ½lucern+ 1dl mineral

Middagen blandas i hink och blötläggs redan dagen innan. Är detta ett problem?
Vad är er spontana reaktion på foderstaten?
Är det helt galet att ge havre eller något annat INNAN de har fått käkat hö som mina bekanta sa?

Detta är ett kollektivstall och alla hästarna har nu fått diverse frukostblandningar, sen täckning och sen släpps de ut i hagen och äta hö.

:bow:SÅ jätte tacksam för lite åsikter!!:bow:
Tack på för hand!

Sv: Hjälp, kan man ge kraftblandingar innan hö?

Ger du verkligen bara ½ dl havre? Eller menade du liter? Gäller det öven för lusernet???

Det är ingen fara med att blanda betfor och havre. Många som gör så ju;)

Att blötlägga det dagen innan innebär en stor risk att betforn jäser (främst vid värme) och det är ju inte bra att ge då.

Kan du inte blötlägga den ca en timme innan han ska ha den eller iallafall samma dag?

Ang ge hö innan eller efter så är det ju bra OM de kan få det först men sålänge som de får höet i samband med att de får kraft så bör det inte vara några problem att ge kraften först.

Bara det inte går "kvartavis" med tid så...

Foderstaten i sin helhet ser väl bra ut (om du menade liter) men det är svårt att säga utan att veta om hästen är lätt/normal/svårfödd, hur mkt den rids osv.

Men stor suck. Vad får folk allt i från. Blanda hur mycket du vill du.

2. Jag skulle aldrig ge något foder INNAN hästen ätit minimi 10 min på sitt hö pga risk för foderstrupsförstoppning

Delvid rätt. Att man ska ge grovfoder före kraftfoder är alldeles riktigt, men hästen behöver alls inte äta 10 minuter innan. Det räcker att ge en tuss, det är salivavsöndringen som man vill ska komma i gång, och det gör den så fort hästen börjar tugga.

3. Ju torrare ju bättre

Fel, ju torrare dessto sämre. Bästa ts halt för häst ligger mellan 45-60%.

Förövrigt, HUR har du beräknat hästens foderstat egentligen...efter analys ? Jag tycker du ger ganska så lite grovfoder.

Jo, det stämmer det är ½ liter havre + ½ liter lucern!
Normalfödd och används som fritidshäst med ca 1-1,5h ridning/dag. Blandat, dressyr på bana, hoppning på bana, markarbete på bana och uteritt. Vid uteritterna är det mest skritt då det är hård kuperad terräng. Det är inte jätte hårt arbete det är frågan om, men lite svett förväntar jag mig både av mig själv och hästen :-)

Tack för tipset!

Vad är svälltiden för betfor samt lucern då?

Jag har fått hjälp av bossen där jag är innackorderad.
Höet är inte analyserat ännu, silagen kommer ide inte göra analys på.

"Ju torrare desto bättre"--> med detta menade denna person inte höet/silage. Utan tydligen att mat som måste blötläggas innan given är skit!

Och vad hade bossen i åtanke då när han knåpade i hop denna foderstat ??? Har man ingen analys så tillsätter man i första hand Lusern. Lusern räknas som grovfoder och detta kan man ge mycket av. 1/2 dl är ju ingenting. Antar allt var skrivet i dl. Allt det du ger är ju bara smakportioner, lite krubbskrammel som hästen inte direkt har nytta av. 3 dl betfor är ca 90 gram.

Senast ändrad:

det var liter på både lucern och havre:eek:

du skrev i alla fall 0,5 dl havre. nåja, strunt i detta. Men ge mer lusern, varför snåla på detta egentligen ?

du skrev i alla fall 0,5 dl havre. nåja, strunt i detta. Men ge mer lusern, varför snåla på detta egentligen ?

Jo det gjorde jag tydligen :-/ Men jag menade 5 dl havre på morgonen (blir ju ½liter oxå iof) Var tydligen lite trött och förvirrad :-/

nyfiken :) varför är bästa ts halten 45- 60 % ?? kanske läst det någon stans men är inget jag har något minne av nu ;)

Vill ju bara det bästa både för min och min kompis pålle.:love: Analys på höet skall vi få. Och som "första gångs mamma" har jag blivit jätte nojjig att något ska bli fel. Och när man fick vibbar av någar andra, att kompisens foderstat hade lite ondöiga tillsattser och lite väl mycket av den ena och det andra etc samt deras andra påståenden blev jag som sagt; nojjig!:crazy: Men det får jag väll ta, det är som sagt min första egna häst, och jag har mycket att lära. När man ridit för någon annan så har man ju fått allt "serverat" av "proffs" och inte behövt tänka på det ena och på det andra:o

så var det för mej oxå när jag köpte min första häst för 1 år sedan. Men han fick proteinbrist trots uträknad foderstat (av kraffts foderrådgivare) iaf så började jag lära mej om foder då och kan idag göra en fungerande foderstat :) att läsa här på forumet och fråga om skaer så lär man sej mkt på, har även läst boken hästens näringsbehov och utfodring av Cristina Planck, som jag tkr är väldigt bra att läsa och ändå inte är så tung läst :)

den boken ska jag se om jag hittar, tack för tipset!

nyfiken :) varför är bästa ts halten 45- 60 % ?? kanske läst det någon stans men är inget jag har något minne av nu ;)
Gräs har en ts-halt mellan 20 och 40, så det är ju finfint om man kommer så nära det som möjligt egentligen. Sedan är det ju lagringsmöjligheterna för dessa ts-halter som sätter käppar i hjulen.

den boken ska jag se om jag hittar, tack för tipset!
Går att beställa på alla internet-bokhandlar nästan. Superbra att ha i hästavdelningen i bokhyllan. Apotekets råd om häst (en första hjälpen-bok som finns på apoteket) är bibel nummer två (sorry OT)

Denna tråd är ang mitt problem. foder och foderstat!
Jag är första gångs hästägare och har en hel del att lära!! Jag har fått hjälp av en bekant att fixa foderstaten, men några andra bekanta sa sedan (och då blev jag nojjig):
3. Ju torrare ju bättre

Nu ser min foderstat ut som fölljande på en snart 7 årig korsnings kille på 158 cm, normalt hull och normalmusklad:

Vad är er spontana reaktion på foderstaten?
Är det helt galet att ge havre eller något annat INNAN de har fått käkat hö som mina bekanta sa?

Detta är ett kollektivstall och alla hästarna har nu fått diverse frukostblandningar, sen täckning och sen släpps de ut i hagen och äta hö.

Jag tycker foderstaten ser vädligt normal och bra ut, men jag skulle ge lite mer hö på kvällen. Med analys på silaget skulle man kunna säga lite mer specifikt om det behöver justeras, men har du fått hjälp av personen som köpte silaget borde han veta vad det är för värden.

Gräs har en ts-halt mellan 20 och 40, så det är ju finfint om man kommer så nära det som möjligt egentligen. Sedan är det ju lagringsmöjligheterna för dessa ts-halter som sätter käppar i hjulen.

Fast det är ju faktiskt bevisat att risken för botulism ökar dramatiskt om hösilaget har en TS- halt under 40 procent...

Råd nr 1. : Lyssna inte på ALLT folk säger om de inte har en vettig förklaring till det!

Varför inte? :confused:

Ger man blött kraft är det inte så farligt, inte heller om man ger en liten mängd kraft.
Den största "faran" är om hästen ex får rätt lite grovfoder och därmed kastar sig över kraftfodret när den får det vid nästa fodring.

3. Ju torrare ju bättre
Tvärtom.
Betfor är bra för magen, lucern är faktiskt en ganska viktig sak i foderstaten om man inte vet värdena på fodret.
Även pellets kan vara bra att blötlägga men det gör det inte dåligt för det.

Jag tycker det är lite lite grovfoder din häst får.
Är silaget jättetorrt (nästan hö) så kanske det fungerar men annars kan du gott och väl höja ett antal kilo.
Speciellt på kvällen då det är rätt många timmar mellan åtta och åtta. (3 kg räcker inte länge)

Varför dagen innan? :confused:
Den får ju betforen på kvällen och du åker väl ändå dit varje dag.
Att det får stå i över ett dygn är inte bra, och speciellt inte på sommaren då det kan bli dåligt på bara ett par timmar.
Gör hellre iordning det när du är där och rider (samma dag)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 347
Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 295
Senast: lovehorses
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 959
Senast: Bee
·
Foder & Strö Jag har en fin 24-årig hbl-valack som i hels sitt liv har varit svår att hålla i hull samt har alltid blivit för tittig på stora mängder...
Svar
15
· Visningar
2 135
Senast: godishanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama