HJÄLP kan knappt rida ut!

Sv: HJÄLP kan knappt rida ut!

Kan bara säga att det du måste göra är att konfrontera hästen med det som är "farligt", vänd inte hästen bort i från det farliga utan visa den det i stället.Om du vänder bort hästen så bekräftar du att det verkligen var något att oroa sig för & hästen vinner redan innan ni kommit förbi.Om du tex skrittar fram och hästen reagera för en soptunna,titta rakt fram,inte på tunnan & mana hästen framåt.Vad du än gör vänd inte om!! Om det så skall ta dig en dag så ska du förbi tunnan,träna inte för många "hemskheter" på en dag,endast en!!
Har haft en liknande häst,kämpade varje dag tills jag höll på att ge upp & sälja hästen.Satte mig då ner & tänkte: antingen ska jag kunna rida ut min egen häst eller så får jag sälja den.Jag slog näven i bordet & tog hästen till polishästträning, där vi tränande att gå på presenningar och slog på tunnor & hästarna vande sig faktiskt.
Problemet du har är bristande ledarskap vid uteritt, hästen litar inte på dig & du blir illa till mods & hästen får panik.Detta kommer att lösa sig vid konsekvent träning.Träna att rida ut hästen ofta & gärna med en lugn & stabil häst bedvid, med det går utan, jag hade inte den hjälpen,men det viktiga är att vara konsekvent,inte först mana på framåt & när hästen konstrat en stund-vända hem,det är det allra västa man kan göra - Alla tips kommer från våra duktiga polishästtränare!!
på med väst & hjälm & peppa dig själv,du ska kunna rida ut din egen häst!! Det går vägen!!

Ja, börja från marken. Införskaffa (eller bind) en repgrimma, som är ett skarpt verktyg om hästen stretar emot och väldigt behagligt om den inte gör det. Skaffa ett längre grimskaft ca.3 m. Träna först i inhägnad och få henne lydig vid ledande. Läs gärna på om fostran från marken. Parellis NH sju lekar eller mer traditionell om det är det du föredrar.

När du har kontroll på hästen från marken i inhägnad så går du ut i skogen och tar allt längre promenader. A och O är att alltid själv vara avslappnad. Avslappnad anser hästen att du är om du är mjuk i kroppen och hela tiden ser till att hålla igång din andning. Prata hurtigt när ni är ute, inte lugnande. Om hästen blir rädd för något så antingen ignorerar du det. Du kan kasta en blick på det och sedan avslappnat gå vidare själv och håll dig gärna mellan det som skrämmer hästen och hästen. Visa att du vågar och inte är rädd. ...Eller så går du fram till det läskiga och du själv berör det. Fast jag föredrar att ignorera det. Hästar blir lite undrande om du också visar intresse för det läskiga, då måste det ju ligga något i att det kan vara farligt.

När din häst avslappnad följer med ut på promenader. Tycker att det är mysigt är det dags att rida ut. Kom ihåg att andas och slappna av och om du pratar så gör det hurtigt.

Hälsning Maja

varannan månad är ju ingeting då blir hon aldrig lugn. Ta och gå ut med henne varje dag skit att rida. Vissa tänker bara på ridning att hästen är halvgalen på marken skiter de i bara hästen struttar runt fint i ridhuset :( Bli kompis med din häst lär känna varandra på marken. När hon litar på dig kommer du vara hennes trygghet och då kommer hon sluta. Tvinga henne inte till saker, om hon blir rädd för något låt henne ta den tid hon behöver att undersöka vad det är stressa inte.
Lycka till :)

Jag hade tagit med mig någon gammal stensäker häst ut men först hade jag longerat tills hästen var rejält dämpad.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 554
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama