Hjälp! jag har fått problem med hovarna!

K

Kesella

Nu har det krånglat till sig. Vårens träning har gått som på räls. Har haft hästen skodd med guldskor med fasta brodd + sulor . I förra veckan blev han skodd med vanliga skor utan sulor. var ute en tur dagen efter. Sen hade han vilodagar i helgen. I måndags blev det lite longering, allt var ok. tisdag morgon halt och varm i en hov... Hovslagaren var ute och hittade en liten sten mellan skon och hoven. tog bort den men la även på sulor igen. Nu har det gått två dagar han är fortfarande varm och markerar. Hovslagaren kännde igenom hoven med visitertång och hittade ingen böld el så. Vad ska jag göra??? Hovslagaren är superbra på att komma så fort jag behöver, kanon på att ta hästen samt har ett hyfsat bra pris. MEN han lämnar gärna tårna lite långa vilket jag påpekat och det känner ni väl igen hur en del hovslagare reagerar när man påpekar ngt... blir lite sura och tvära. Nu har jag sett att min häst även har fått en hel del små sprickor i hovarna och jag är rädd för att det beror på att han gått med för långa tår. Någon som har samma erfarenhet? Eller har det med vädret att göra från snö till lera? tacksam för alla tips! Jag kanske ska tillägga att jag dagen innan upptäckten av hästan betalade anmälningsavg till vårens första efterlängtade tävling samt löste licens.....är det inte så jävla typiskt!!!!

Sv: Hjälp! jag har fått problem med hovarna!

Kesella skrev:
Nu har det krånglat till sig. Vårens träning har gått som på räls. Har haft hästen skodd med guldskor med fasta brodd + sulor . I förra veckan blev han skodd med vanliga skor utan sulor. var ute en tur dagen efter. Sen hade han vilodagar i helgen. I måndags blev det lite longering, allt var ok. tisdag morgon halt och varm i en hov... Hovslagaren var ute och hittade en liten sten mellan skon och hoven. tog bort den men la även på sulor igen. Nu har det gått två dagar han är fortfarande varm och markerar. Hovslagaren kännde igenom hoven med visitertång och hittade ingen böld el så. Vad ska jag göra??? Hovslagaren är superbra på att komma så fort jag behöver, kanon på att ta hästen samt har ett hyfsat bra pris. MEN han lämnar gärna tårna lite långa vilket jag påpekat och det känner ni väl igen hur en del hovslagare reagerar när man påpekar ngt... blir lite sura och tvära. Nu har jag sett att min häst även har fått en hel del små sprickor i hovarna och jag är rädd för att det beror på att han gått med för långa tår. Någon som har samma erfarenhet? Eller har det med vädret att göra från snö till lera? tacksam för alla tips! Jag kanske ska tillägga att jag dagen innan upptäckten av hästan betalade anmälningsavg till vårens första efterlängtade tävling samt löste licens.....är det inte så jävla typiskt!!!!

Det här med lite längre tår har tydligen kommit nu på senare år då det har visat sig att vi i Sverige tar för mkt i tårna och hästen blir obalanserad.. Men detta var vad min hovslagare berättade igår, vi hade en disk om det och tydligen tror de nu att många skador beror just på allt för korta tår, han är utbildad för ett par år sedan och verkar mkt kunnig/engagerad/aktiv själv etc.. Jag kan ta ett foto på den lillas hov( nyverkad igår) så kan du ju se på tålängden!

Min häst hade samma problem förra månaden. Väldigt halt (t om med vet sa "vad har du gjort??) och varm i hoven. Vet. trodde på hovböld, avvakta för att se om den ev läkte ut av sig självt. Hon var varm i ca 4 dagar sedan försvann det. Lyckades sedan slå på sig på andra benet och fick därmed stå i ca 14 dagar. När det sedan var dax för hovis, tyckte han att det såg ut som det varit en hovböld som hittat egen väg ut. Hon är nu ohalt och vi tränar som vanligt.

Detta har jag varken hört eller läst om. Hur nya kan dessa rön vara?

Min hovslagare lämnar också lite långa tår, och precis som Kesella så har jag påpekat det. Inte speciellt populärt där heller.... :smirk:

Det jag är rädd för är ju att hon ska belasta fel iom att vinkeln inte blir korrekt.

Men det ska bli väldigt intressant att läsa om detta, för om det är som din hovslagare säger så borde det väl komma ut i skrift..?

Jag vet inte exakt vart den informationen kom ifrån.. Men han "ritade" och förklarade utförligt. Sen vet inte jag om det är "nya" rön eller om vissa hästägare förr ville att hästarna skulle verkas ner lite mer då det blev lite skonsammare för plånboken.. ingen aning faktiskt.. Men som sagt det är vad jag har "hört" sen är det ju lite olika vad man tycker är långa tår, därför kan jag skicka bild på "våra" hovar.. Jag tycker att flickornas hovar ser normala ut men inte små "dockhovar" som jag har sett förr hos hästar när de är nyverkade.. Bör tillägga att mina töser är än så länge barfota så de har lite mer kvar att gå på!
Så kanske det är så att det som klassas som lite längre kanske är så hoven skall se ut??
Men vad jag vet så är han utbildad på den vanliga skolan(Skara) så det är nog bara att höra med skolan! Han förklarade det som så, nu handlar det om normal benställning/vinklar etc.. Att om man lägger ett streck på undersidan av hoven rakt över. Så ska toppen av strålen ligga över linjen och resten nedanför. Det ska då vara hälften ovan och hälften över.. Många verkar idag enligt 1/3 del över och 2/3 delar under.. Vilket ska vara fel.. Tån blir på tok för kort.. Sen sa han för övrigt att alla hästar kan inte ha samma vinkel då det beror på hur benställning etc är..
Så frågan är: Vad är långa tår för er och vad är långa tår för honom?
Men vill ni se bild så får ni gärna det! Jag kan gå ut och fota när gubben är hemma i efermiddag, så kan ni säga vad ni tycker kanske min lilla är för lång?;)
Jag kan inte säga vad som är rätt eller fel då jag inte är hovslagare men det ser bra ut och låter vettigt!

får tillägga att mina flickor verkas var sjätte vecka då jag inte vill att de ska växa för mkt och på så sätt ändra sig för mkt.. Tänker då främst på sträck och böjsenor.. Det får kosta lite mer bara de är så fräscha som möjligt.. Detta har inte min hovslagare sagt utan det har jag beslutat för länge sedan..

han pratade om gradantal inte vinkel men det är väl i stort samma sak?

Wanilj skrev:
Jag vet inte exakt vart den informationen kom ifrån.. Men han "ritade" och förklarade utförligt. Sen vet inte jag om det är "nya" rön eller om vissa hästägare förr ville att hästarna skulle verkas ner lite mer då det blev lite skonsammare för plånboken.. ingen aning faktiskt.. Men som sagt det är vad jag har "hört" sen är det ju lite olika vad man tycker är långa tår, därför kan jag skicka bild på "våra" hovar.. Jag tycker att flickornas hovar ser normala ut men inte små "dockhovar" som jag har sett förr hos hästar när de är nyverkade.. Bör tillägga att mina töser är än så länge barfota så de har lite mer kvar att gå på!
Så kanske det är så att det som klassas som lite längre kanske är så hoven skall se ut??
Men vad jag vet så är han utbildad på den vanliga skolan(Skara) så det är nog bara att höra med skolan! Han förklarade det som så, nu handlar det om normal benställning/vinklar etc.. Att om man lägger ett streck på undersidan av hoven rakt över. Så ska toppen av strålen ligga över linjen och resten nedanför. Det ska då vara hälften ovan och hälften över.. Många verkar idag enligt 1/3 del över och 2/3 delar under.. Vilket ska vara fel.. Tån blir på tok för kort.. Sen sa han för övrigt att alla hästar kan inte ha samma vinkel då det beror på hur benställning etc är..
Så frågan är: Vad är långa tår för er och vad är långa tår för honom?
Men vill ni se bild så får ni gärna det! Jag kan gå ut och fota när gubben är hemma i efermiddag, så kan ni säga vad ni tycker kanske min lilla är för lång?;)
Jag kan inte säga vad som är rätt eller fel då jag inte är hovslagare men det ser bra ut och låter vettigt!

Jag vill se. Det här med tålängd är intressant.

Hälsning Maja

Jag håller just på och byter hovslagare och de två herrarna känner varandra och min nya sa då om den gamla att "han gick ju ut hovslagarutbildningen senare än mig, så han har fått lära sig att inte ta lika mycket i tårna som jag fick lära mig att man ska".

Så det tycks vara en förändring av hovslagarutbildningen i Skara?

Tyvärr vet jag inte vilket år de respektive hovslagarna gick ut sin utbildning, så hur nytt det är vet jag inte.

ja det kanske är så? knepigt dock när de "byter" lära sådär.. vilken är bäst samt hur ska de "gamle" veta vad som gäller?
Jag vet inte riktigt hur jag ska kunna rita till er?:D

Wanilj skrev:
han pratade om gradantal inte vinkel men det är väl i stort samma sak?

Gradtal och vinkel är samma sak. Vinkeln och gradtalet skall ju vara anpassad till kotled, kota och sedan hamna rakt igenom hoven (från sidan), om hästen inte har några andra exteriöra avvikelser. Så kortar man då tån väldigt mycket så behöver man ju även sänka trakten för att få rätt vinkel. (Fast man kan ju även korta tån rakt framifrån och ovanifrån. Ända in till vita linjen med tåkappan. Då kan ju faktiskt vinkeln vara densamma, men gradtalet förändras.) Fast det kanske inte är den läran som är nu. Kanske kan linjen kotled, kota och hov får vara bruten, det låter i så fall konstigt.

Mina hästar verkas underifrån så att det finns kontakt mellan hovvägg och sula och ändå är en skålad sula. Sedan kortas de runt om framifrån så att hovväggen blir ungefär lika tjock som på sidorna. Hovväggen fram är ju tjockare än sidornas. Alltså ungefär 1 cm ut från vita linjen. Sedan tas det ur för tåkappan. Det tycker jag är lagom. Trakten verkas giventvis ned för rätt vinkel i hoven. Undras vad din hovslagare skulle säga om det? För mycket tro?

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Hej jag undrar hur det gick med hovproblemet med din häst då jag har precis samma problem som du haft.. Jag skodde om Nisse för precis två veckor sedan.. Han fick vila i två efter dagar pga av att han blev väldigt öm (joag trodde det berodde på att jag tog bort sulorna) sedan red jag några dagar och kände inte av något. Sen i tisdags kväll när vi tog in hästarna visade han hälta på v. fram. Han var väldigt varm i hoven men inte svullen eller varmm i ben/kota, på onsdags morgon var han fortfarande halt men betämde mig för att han skulle kunna gå ut i hagen, på em var han ohalt i skritt men markerade lite i trav. Ringde hovslagaren och han sa att jag skulle avvakta några dagar för han trodde att han endast var ömfotad (då över en vecka sedan han skodde honom). I fredas var han fortfarande varm i v. fram men även i v.bak så hovslagaren kom och kollade på honom och sa att han ömfotad så han satte på sulor och sa att det nog skulle gå över snart. I dag var han helt ohalt i både skritt och trav men fortfarande varm v. fram och bak. Ringde till ATG i karlstad för att höra om de tyckte att jag skulle komma in så de skille kunna gå igenm honom men vi kom överens om att vi skulle avvakta tills imorgon för han inte var halt längre, om han fortfarande skulle vara lika varm skulle vi åka dit.. Vad tror ni att det här skulle kunna vara? Bör jag åka och kolla upp honom ändå fast att han är bättre (dvs ohalt men fortfarande varm)? :confused:

Okej, nu kommer jag med en fråga som inte alls hör ämnet till, men känns onödigt att starta en hel ny tråd. Det jag undrar är, om hästen skulle få en tappsko under ritten, får man slå dit den då i vet. grinden eller så då? Lusläste igenom TR lite snabbt bara utan att hitta nått svar.

Ja visst får du det! Det är därför det finns hovslagare på plats under tävlingen. Tappar man en sko utmed banan kan man ringa hovslagaren (man brukar ju få telenummer i kuvertet när man startanmält) så åker han ut om det finns möjlighet för det är ju inte alla hästar som klarar att kanske trava 1,5 mil till grinden eller så utan en framsko tex.

Moheed skrev:
Ja visst får du det! Det är därför det finns hovslagare på plats under tävlingen. Tappar man en sko utmed banan kan man ringa hovslagaren (man brukar ju få telenummer i kuvertet när man startanmält) så åker han ut om det finns möjlighet för det är ju inte alla hästar som klarar att kanske trava 1,5 mil till grinden eller så utan en framsko tex.

Och då har man en Easy Boot med sig och travar den 1,5 milen in till grinden på för att där slå på skon i pausen. Slipper man ödsla bort värdefull tävlingstid i väntan på hovslagare på banan. :idea:

Hälsning Maja

jo, du ! Min hovslagare kom ut. Letade efter hovböld med visitertång, hittade inget, trodde att han var hovöm satte på sulor fram igen. Han var fortfarande halt i 4 dagar. (markerade lite på hårt underlag).På söndagen var han blockhalt, var på djursjukhuset måndag morgon. Hovböld, som tappades utan bedövning och medikamenter trots vet missnöje. På torsdagen var min snälle hovslagare här och skodde igen, med sulor. På lördagen tappade han skon när han jagade lillkillen i hagen. På med skon igen. Hoven svalnade lite för varje dag. Red lite på onsdagen, torsdagen. På lördagen genomförde han sitt livs första tävling och blev godkännd!!!! Yippie! Vi red ganska sakta, jag var inte så nöjd med all asfalt som inte stått ngt om i propp eller ryttarmeddelande. Men allt gick bra! Hoven är sval och fin och han jagar lillkillen som vanligt i hagen. Hoppas att uppladdningen till nästa tävling går lite mer som jag tänkt mig! Har hört jättemånga hästar som fått hovbölder nu. Många gånger så kan ju hovslagaren skära upp bölden och man sparar nån tusenlapp..... Men vad gör man inte för sin älskling! Lycka till med din häst!

Vad bra att det "bara" var en hovböld! Nisse är bätte, dvs ohalt och nästan inge varm längre. Jag har anmält mig till hearitten på lördag men vågar nog inte åka? Vill ju inte riskera en uteslutning pga av en skada som redan fanns.. (Har funnits)

har du haft ute din hovslagare igen? har du sulor? Det kan mycket väl vara en hövböld! Min kompis som jag red med skodde sin häst några dagar innan tävlingen då hittade hennes hovslagare två gamla hovbölder på hennes häst, som inte visat hälta men varit lite varm i den hoven! Kanske den här omställningen från snö till barmark ställer till det lite i år? Du känner väl din häst bäst själv, men om han känns helt fräsch så kanske det blir ritt iallafall? Jag bestämnde mig på fredagkvällen för att åka trots den obefintliga uppladdningen! Det är jag glad för nu! Man kan ju alltid bryta om hästen inte känns bra!!

Jo han är bra nu, jo jag hade ut hovslagaren och han kunde inte hitta något utan trodde att han mest var öm.. Men kan det leda så långt som till hälta? Jag menar om jag tex skullr fått ett sten tramp skulle väl det gått över på några dagar? Hehe går bet på den här mystiska hältan:angel:

Just de, grattis till den godkända ritten:)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 059
Senast: animalasia
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 636
Senast: super
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 348
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 567

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka