Hjälp! Jag blöder fast jag inte har mens

Ja, den kändes liksom helt mosig. Nästan trasig, som att den exploderat eller nåt. Tyckte också att jag kände öppningen väl. Och att den som sagt var väldigt långt ner.

Men det känns helt omöjligt att kriga sig till en undersökning när de inte vill ta emot mig redan från början med tanke på omständigheterna :(
Kanske polyper?
 
KL.... Åk in akut! Har en vän som har samma historia som du med svår ångest och skräck för gyn. Inga cellprov eller undersökningar på mkt länge. Samma symptom, klump/tyngdkänsla, när vi tillslut lyckats övertala henne så hade hon mkt lågt Hb (blodvärde) och grav njursvikt. Det berodde tyvärr i hennes fall på långt gången livmoderhalscancer. Detta är ju worst case scenario, men faktiskt tar jag risken att skrämma upp dig för det är så pass allvarliga symptom du har.
I bästa fall är det dock bara mensrubbningar, enkla förändringar, sköra slemhinnor e d.

Obs, Tycker ngn i tråden att mitt inlägg ska bort, kommer jag ta bort det omgående

Ps. Det absolut flesta vårdpersonal har stor förståelse för dina rädslor, det är tyvärr inte så ovanligt som en tror, Ds.
 
Jo det gör det. Behöver man gynekologisk hjälp akut åker man till akuten i Skövde på kvälls/natt/helgtid. Där finns det en gynekolog. Dagtid har de gynakut på vanliga gynmottagningen i Skövde. Till gynakuten dagtid behöver man dock boka tid.

Då tycker jag du åker dit ikväll TS! Jag förstår att du är rädd men du måste undersökas, du kan inte vänta i flera veckor.
 
KL.... Åk in akut! Har en vän som har samma historia som du med svår ångest och skräck för gyn. Inga cellprov eller undersökningar på mkt länge. Samma symptom, klump/tyngdkänsla, när vi tillslut lyckats övertala henne så hade hon mkt lågt Hb (blodvärde) och grav njursvikt. Det berodde tyvärr i hennes fall på långt gången livmoderhalscancer. Detta är ju worst case scenario, men faktiskt tar jag risken att skrämma upp dig för det är så pass allvarliga symptom du har.
I bästa fall är det dock bara mensrubbningar, enkla förändringar, sköra slemhinnor e d.

Obs, Tycker ngn i tråden att mitt inlägg ska bort, kommer jag ta bort det omgående

Ps. Det absolut flesta vårdpersonal har stor förståelse för dina rädslor, det är tyvärr inte så ovanligt som en tror, Ds.

Extremt lågt HB har jag gått med länge.

Jag uppskattar det du skriver. Det är ju det här man blir rädd för även om man försöker tänka att "det nog bara är mensen".
 
På sköterskan jag pratade med förut uppfattade jag det som att kk-akuten i Göteborg var dit man fick vända sig om det var utanför vanliga öppettiderna. Så sorry att jag gav felaktig info.

Har mycket mindre ont i magen nu. Nästan inte ont alls. Men blöder fortfarande som sagt. Och är fast på jobbet nu hela kvällen, finns inte en chans att komma härifrån. Tur jag kan ligga på soffan i personalrummet.

Ska sjukanmäla mig imorgon och åka till akuten på Sahlgrenska om det inte slutat blöda. Kommer inte klara att åka till Skövde när jag vet att dom egentligen inte vill ta emot mig. Hjärnspöken :(
Dock kan jag ju fortfarande inte göra någon gynekologisk undersökning.
 
På sköterskan jag pratade med förut uppfattade jag det som att kk-akuten i Göteborg var dit man fick vända sig om det var utanför vanliga öppettiderna. Så sorry att jag gav felaktig info.

Har mycket mindre ont i magen nu. Nästan inte ont alls. Men blöder fortfarande som sagt. Och är fast på jobbet nu hela kvällen, finns inte en chans att komma härifrån. Tur jag kan ligga på soffan i personalrummet.

Ska sjukanmäla mig imorgon och åka till akuten på Sahlgrenska om det inte slutat blöda. Kommer inte klara att åka till Skövde när jag vet att dom egentligen inte vill ta emot mig. Hjärnspöken :(
Dock kan jag ju fortfarande inte göra någon gynekologisk undersökning.


Men KSS är toppen, du fick prata med ett rötägg. Jag gjorde en abort på gyn på Lidköpings sjukhus som gick åt pipsvängen oxh fick åka in akut till KSS dagen efter, en fredag kväll. Dom var fantastiska! Gynläkaren var en manlig utländsk(har endast betydelse för att svenskan var lite knackig) och han vart min räddning! Även personalen på avdelningen jag lastar in på sen var bra. Så jag lovar att KSS är bra!
 
Sköterskan på 1177 och läkaren hon rådfrågade tyckte som den du pratade med, det är fullt normalt.. Men nej det var det inte och på akuten vart jag tagen på allvar!

och som sagt dagtid har du även Lidköping :)
 
Snart sätter jag mig i bilen och åker från stockholm för att köra ts till akuten...
Vad är det för folk du pratat med?!
Aldrig att en man skulle få höra att det är normalt att det rinner färskt blod ur kroppen, men kvinnor, där är allt normalt :banghead::rage:
 
På sköterskan jag pratade med förut uppfattade jag det som att kk-akuten i Göteborg var dit man fick vända sig om det var utanför vanliga öppettiderna. Så sorry att jag gav felaktig info.

Har mycket mindre ont i magen nu. Nästan inte ont alls. Men blöder fortfarande som sagt. Och är fast på jobbet nu hela kvällen, finns inte en chans att komma härifrån. Tur jag kan ligga på soffan i personalrummet.

Ska sjukanmäla mig imorgon och åka till akuten på Sahlgrenska om det inte slutat blöda. Kommer inte klara att åka till Skövde när jag vet att dom egentligen inte vill ta emot mig. Hjärnspöken :(
Dock kan jag ju fortfarande inte göra någon gynekologisk undersökning.

Jag finns bara några gator bort från sjukhuset i Lidköping, om du istället väljer att åka dit och behöver sällskap så kan jag möta upp dig utanför, men på torsdag åker jag tyvärr och är borta resten av veckan.
 
Jag funderar lite om det går att ta prov på det blod som kommer ur dig, Du fixar ju inte en undersökning och om det är en tumör så vill de ju kolla slemhinnan inne i livmodern - kommer det slemhinna?

Jag är för övrigt i samma läge som dig med vissa skillnader, jag fixar undersökning och jag har slutat ha mens, men blöder utav helvete sen ett par veckor - jag har en polyp eller tumör, vilket får provsvaren ge, men läkaren gjorde ett VUL, det borde ju gå att göra ett vanligt UL på dig istället, sen fiskade han lite slemhinna och där tänker jag att om det kommer dylik kanske man kan ta av den som kommer ut? Du kanske kan föreslå det när du är hos doktorn.
 
De kommer göra en vanlig gynundersökning där de tittar på dig och ser hur det ser ut, om det finns öppenbara fel. Det låter det ju som att det gör hos dig eftersom du själv kan känna något som inte är som det ska. Ultraljud av buken og vaginalt brukar de också göra för att se på livmodern och äggstockarna.Tyvärr så går det ej att ta cellprov när du blöder, så det är enbart titta de kommer göra i första omgång. Om de tex behöver ta biopsier av vävnad brukar det alltid göras i full narkos. Så det är inget som är smärtsamt och blir du hysterisk kommer de ge dig lugnande.

Kan kanske vara till lite hjälp att veta hur det går till?

Att bara ta prov av blodet ger nog inga direkta svar tyvärr.
 
De kommer göra en vanlig gynundersökning där de tittar på dig och ser hur det ser ut, om det finns öppenbara fel. Det låter det ju som att det gör hos dig eftersom du själv kan känna något som inte är som det ska. Ultraljud av buken og vaginalt brukar de också göra för att se på livmodern och äggstockarna.Tyvärr så går det ej att ta cellprov när du blöder, så det är enbart titta de kommer göra i första omgång. Om de tex behöver ta biopsier av vävnad brukar det alltid göras i full narkos. Så det är inget som är smärtsamt och blir du hysterisk kommer de ge dig lugnande.

Kan kanske vara till lite hjälp att veta hur det går till?

Att bara ta prov av blodet ger nog inga direkta svar tyvärr.

Jag kan inte genomgå någon typ av undersökning även om jag får lugnande. Måste ha minst lättnarkos så jag sover. Det är därför jag tvekar på att ens åka in akut, dom kommer högst troligt ändå bara skicka hem mig om de inte kan undersöka mig.

Fan. Sånt jävla moment 22. Vill dö av tanken på att åka, kommer väl antagligen dö om jag inte åker. Båda alternativen är lika läskiga. Jag har sådan fruktansvärd ångest.
 
Jag finns bara några gator bort från sjukhuset i Lidköping, om du istället väljer att åka dit och behöver sällskap så kan jag möta upp dig utanför, men på torsdag åker jag tyvärr och är borta resten av veckan.

Kan man bara gå dit och sätta sig eller måste man boka tid?
 
Jag kan inte genomgå någon typ av undersökning även om jag får lugnande. Måste ha minst lättnarkos så jag sover. Det är därför jag tvekar på att ens åka in akut, dom kommer högst troligt ändå bara skicka hem mig om de inte kan undersöka mig.

Fan. Sånt jävla moment 22. Vill dö av tanken på att åka, kommer väl antagligen dö om jag inte åker. Båda alternativen är lika läskiga. Jag har sådan fruktansvärd ångest.

Fast ingen kan tvinga dig till en undersökning!
Hur är det med ett vanligt UL? Det fixar du va? Det kommer man väl ändå en bit med tänker jag.

Hur är det med blodet - kommer det slemhinna? Kan du inte fråga 1177 om man kan spara det i en menskopp så kan de kanske se om det ser okej ut?
(jag chansar här alltså - men tänker vad som kan göras utan att du behöver lägga benen i vädret)
 
@ztsu: Jag håller med om att du behöver undersökas snarast möjligt. Jag har förstått på tidigare tråd att du varit med om trauma som gör att det inte går med en ordinarie undersökning.

1. Du behöver kollas upp
2. Skit i hur du lyckas komma till en läkare, bara du gör det
3. Säg som det är med undersökning, en läkare som inte tar det på allvar är en jävla idiot
4. Om de vägrar undersöka dig på ett sätt som är fungerande för dig är det bara att anmäla
5. Ha någon med dig, anhörig eller Bukefalist, för att stötta dig så du får den undersökning du behöver för även om det inte skulle vara något farligt nu så behöver du göra cellprov allra minst

Jag hoppas verkligen att du inte är ensam på jobbet om det blir ett akut läge för dig. Tyvärr är jag inte i närheten annars hade jag gärna hjälpt dig.

*stor kram*
 
Kan man bara gå dit och sätta sig eller måste man boka tid?


Hade jag varit du hade jag ringt och pratat med dem på gyn imorgon. Ring växeln och be att få bli kopplad till Lidköping. Om du kan vänta så länge?

Jag hade magsmärtor pga glutenintolerans förra sommaren, och dessa gav även smärtor som kändes som det satt i livmodern och strålade ner i ljumskarna. Hade så jäkla ont, och tänkte att vårdcentralen är ingen idé att ringa, så jag ringde gyn på sjukhuset. Några timmar senare var jag redan där och ultraljudsundersöktes. Nu visade det sig att det bara var tarmarna som spökade, men det visste vi ju inte innan, och på gyn tyckte de att det var lika bra att jag kom in.

Ett sådant besök kostar 300 kronor istället för vårdcentralens 100.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
0
· Visningar
381
Senast: malumbub
·
Kropp & Själ Jag har alltid haft regelbunden cykel med måttlig blödning. Senaste typ tre månaderna är cykeln förändrad, mer mellanblödningar och...
2
Svar
22
· Visningar
2 382
Senast: emma-vsm
·
Övr. Barn Min dotter kom till mig och var lite orolig gällande hennes mens. Hon är 15 år. hon har aldrig haft regelbunden mens men hon har haft...
2
Svar
21
· Visningar
3 364
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Sedan ungefär ett halvår tillbaka har min mens blivit mer besvärlig med mer smärta och att det är mer utdraget. Under många år har jag...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 676
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp