Hjälp, jag är så lättväckt!

Petruska

Trådstartare
Jag är så lättväckt. Kan man göra något åt det?

Natten till idag har jag vaknat av ljudet av en klocka (pytteliten, batteridriven) som stod och tickade i rummet, av ljudet av katter som sprang förbi sovrumsdörren, av att min sängkamrat andades något högre än ljudlöst... med mera i samma stil.

Jag kan inte sova med öronproppar. Då störs jag av dem och tar om inte annat ut dem i sömnen.

Det är inkonsekvent också. Jag vaknar tex inte av att folk festar på gatan (bor ovanför en rätt högljudd krog) och jag vaknar inte av vad grannarna kan ha för sig. Och inte av trafik på gatan utanför.

På morgonen är jag oftast inte lättväckt, mycket morgontrött. Det beror säkert delvis på den ofta störda nattsömnen.

Finns det något man kan göra åt detta?

Provat sova med ljudbok eller musik? Då tillräckligt högt (utan att störa grannar då :angel:) blivit för att få bort dom lägre ljuden som klockan.

Jag är så lättväckt. Kan man göra något åt det?

Natten till idag har jag vaknat av ljudet av en klocka (pytteliten, batteridriven) som stod och tickade i rummet, av ljudet av katter som sprang förbi sovrumsdörren, av att min sängkamrat andades något högre än ljudlöst... med mera i samma stil.

Jag kan inte sova med öronproppar. Då störs jag av dem och tar om inte annat ut dem i sömnen.

Det är inkonsekvent också. Jag vaknar tex inte av att folk festar på gatan (bor ovanför en rätt högljudd krog) och jag vaknar inte av vad grannarna kan ha för sig. Och inte av trafik på gatan utanför.

På morgonen är jag oftast inte lättväckt, mycket morgontrött. Det beror säkert delvis på den ofta störda nattsömnen.

Finns det något man kan göra åt detta?
Störljud på hela tiden, eller blir sängkamraten galen då?
Jag gör så ibland på hotell, där jag tycker att det är så märkligt ljuddämpande att tysta ljud liksom tar över och stör (jag kan ändå sova under en Slayerkonsert liksom, så är inte superkänslig :D ). Typ ljudbok på lågt på telefon liggandes bredvid mig i sängen. Något lagom ointressant förstås, som inte gör att jag håller mig vaken för att lyssna färdigt.

Det där med ljud som stör ut mindre ljud ska jag testa. Jag tror att sängkamraten tål det.

Den där lilla klockan ska givetvis inte vara i rummet! Jag vet inte hur det kom sig. Jag misstog ljudet för plågsamt droppande vatten, eftersom jag "VISSTE" att det inte finns någon klocka där jag ska sova.

@Petruska: Jag tror också på ljud som stör ut andra ljud men har du testat olika öronproppar? Det är stor skillnad mellan dem.

Personligen funkar det inte med ljud, jag behöver öronproppar och har hittat en variant som passar mig (Moldex Sparkplugs).

@Petruska: Jag tror också på ljud som stör ut andra ljud men har du testat olika öronproppar? Det är stor skillnad mellan dem.

Personligen funkar det inte med ljud, jag behöver öronproppar och har hittat en variant som passar mig (Moldex Sparkplugs).
Hur funkar proppar med väckarklocka? Jag har tänkt tanken vid något tillfälle och sen inte vågat ifall jag inte vaknar av väckarklockan.

Nu har jag sån tur att jag nu för tiden sover igenom allt (förut vaknade jag av allt). Precis som min partner gjorde barnens första år så nu är det jag som vaknar med orden "jaha, oj, har hon haft krupp inatt? Det hörde inte jag!" Så som jag hatade när partnern sa för inte 17 kan man sova igenom det?! Eller ? :D

Hur funkar proppar med väckarklocka? Jag har tänkt tanken vid något tillfälle och sen inte vågat ifall jag inte vaknar av väckarklockan.

Nu har jag sån tur att jag nu för tiden sover igenom allt (förut vaknade jag av allt). Precis som min partner gjorde barnens första år så nu är det jag som vaknar med orden "jaha, oj, har hon haft krupp inatt? Det hörde inte jag!" Så som jag hatade när partnern sa för inte 17 kan man sova igenom det?! Eller ? :D

Jag har haft öronproppar vid sömn i ca 20 år. Har aldrig missat väckarklockan.
Men så är jag extremt lättväckt tyvärr.

Jag har inga problem att vakna av larmet. Jag använder mobilen så den vibrerar också plus att den är inställd så att signalen börjar försiktigt och stiger i volym om jag inte klickar på telefonen. Nu behöver jag inte öronproppar jämt men de är guld värda när jag har svårt att sova, jag somnar direkt.

Moldex har andra varianter av öronproppar som inte filtrerar bort lika mycket ljud ifall man är orolig över att inte vakna av larmet.

Jag har också öronproppar ofta när jag sover, och mina brukar ha hunnit ramla ur tills det är dags att vakna :cool: och sitter dom i så hör jag klockan ändå.

Jag får helt enkelt prova en helg om det funkar ifall problemet kommer igen.

Har jag svårt att somna kör jag poddar eller sagor nu för tiden. Astrid Lindgrens berättelse om när hennes föräldrar träffades har gått många kvällar men jag somnar varje gång fast den ändå är ganska mysig.

Min make har samma problem och han har en app med regnljud som han har på under natten. Hade han velat ha igång poddar hela natten hade det nog stört mig som sover intill, men naturljud är rätt rogivande och funkar väldigt bra för honom.

Jag vill också bli mindre lättväckt och ska prova att sova med white noise på.

Brukar ha öronproppar i som funkar jättebra förutom att jag tar ur dem flera gånger per natt, men nu har jag börjat drömma att jag tuggar på mina öronproppar som tuggummi :eek: :wtf: O_o och det är så jävla verkligt att jag inte törs använda dem längre i rädsla för att jag i sömnen seriöst ska stoppa dem i munnen. Blir så jävla äcklad av tanken att jag döööööör.

Hjärnan sorterar ljud.
T.ex. den sommaren när jag jobbade på kafé intill spåret. Jag hörde till slut inte signalen vid järnvägsbommarna utan hoppade tills först när tåget dundrade förbi 30 m från mig.
I Universitetsstaden sov jag som en stock när tjocka morgontidningen dunsade ner på hallmattan. Trots att jag vaknade av att lilla katten klampade runt på parkettgolvet....

Jag kan somna när P1 babblar invid örat men inte när det brusar i elementet.

Så jag tror också på ett lätt störljud som dämpar andra ljud.
Hur bra sover man inte under plåttak i störtregn. ;)

Brukar ha öronproppar i som funkar jättebra förutom att jag tar ur dem flera gånger per natt, men nu har jag börjat drömma att jag tuggar på mina öronproppar som tuggummi :eek: :wtf: O_o och det är så jävla verkligt att jag inte törs använda dem längre i rädsla för att jag i sömnen seriöst ska stoppa dem i munnen. Blir så jävla äcklad av tanken att jag döööööör.
Och jag blir orolig för att du ska kvävas av öronpropparna!

Hjärnan sorterar ljud.
T.ex. den sommaren när jag jobbade på kafé intill spåret. Jag hörde till slut inte signalen vid järnvägsbommarna utan hoppade tills först när tåget dundrade förbi 30 m från mig.
I Universitetsstaden sov jag som en stock när tjocka morgontidningen dunsade ner på hallmattan. Trots att jag vaknade av att lilla katten klampade runt på parkettgolvet....

Jag kan somna när P1 babblar invid örat men inte när det brusar i elementet.

Så jag tror också på ett lätt störljud som dämpar andra ljud.
Hur bra sover man inte under plåttak i störtregn. ;)
Fast jag kan inte sova under plåttak i störtregn. Det är väl testat i min förra sommarstuga. Det regnar ju dessutom alltid i mina trakter.

Alltså, uppenbarligen sorterar hjärnan ljud. Men jag tror också på ganska goda grunder att jag är lite överretlig när det gäller vissa sinnesintryck, särskilt synen och hörseln. Detta är ju dock meningslöst att analysera i sammanhanget. Sen sorterar ju hjärnan rätt korkat, sas, när man vaknar av samma lilla katt gång efter annan.

Jag har testat nån sån där inomhusfontän en period. Kitschigt och rätt fult prydnandsföremål, som fungerar rogivande för många. Men jag kom i vaket tillstånd på mig med att ropa när jag pratade för att "överrösta", och när jag skulle sova blev jag galen.

Det gjorde en kompis till mig.
Han vaknade av att han tuggade på sina öronproppar :rofl:

Jag är väldigt lättväckt och det blev helt outhärdligt när jag fick barn. Jag lärde mig att sova med öronproppar. Nu har jag istället svårt att sova utan öronproppar. Vaknar av alarmet lika kvickt som innan. Vaknar även av barnet, men på en mer rimlig nivå än innan. För mig är störljud helt otänkbart, men så är jag högkänslig.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sellpy?

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama