Hjälp istället för operation (vikt)

MissFideli

Trådstartare
Tittar ofta på Extreme makeover weightloss, som handlar om att en människa med ordentlig övervikt får hjälp av en tränare, dietist osv i 1 år.

Jag vet att man kan få motion på recept här, men man är ju rätt utlämnad till sig själv ändå. Många av oss överviktiga har ju andra problem än bara brist på motion.

Varför ordnas inte sånna här program i Sverige? Före att operera menar jag. Och då menar jag inom vården, inte på TV.
 
Det är troligen för dyrt. Troligen finns det någon/några som gör enorma pengar på fetmaoperationer, därav de har ökat lavinartat.
 
Det är troligen för dyrt. Troligen finns det någon/några som gör enorma pengar på fetmaoperationer, därav de har ökat lavinartat.

Jo, men eftersom de flesta (vad det verkar) som opererats behöver vård resten av livet av olika biverkningar efter operation, så känns det ju som det kanske ändå skulle gå på ett ut?
 
Det är väl det gamla vanliga, snabba lösningar framför hållbara :(

En operation utan livsstilsomläggning innebär ju ändå risker och biverkningar men uteblivet långtidsresultat. Varför då inte lägga den ordentliga satsningen innan, och sedan operera om det av någon anledning ändå behövs? Ett ordentligt vårdprogram á la biggest loser, men i mestadels normal miljö och i vettigt tempo?
 
En vän till mig gjorde en sådan satsning för egen maskin; skaffade PT som la upp stenhårt kost- och träningsupplägg, och sen peppade och stöttade henne genom hela vägen. Hon mår bättre än någonsin och har hållit vikt och träningsvanor i flera år nu. Hon hade möjlighet och tog sig råd att satsa de pengarna själv, men det var ju inga små summor direkt.
 
Tittar ofta på Extreme makeover weightloss, som handlar om att en människa med ordentlig övervikt får hjälp av en tränare, dietist osv i 1 år.

Jag vet att man kan få motion på recept här, men man är ju rätt utlämnad till sig själv ändå. Många av oss överviktiga har ju andra problem än bara brist på motion.

Varför ordnas inte sånna här program i Sverige? Före att operera menar jag. Och då menar jag inom vården, inte på TV.
Det har iaf funnits viktprogram för kraftigt överviktiga, en fd kompis fick åka på läger med dietist och träningar, det fortsatte sedan med möten hemma. Vet inte hur effektivt det var, vi brukade gå långa prommenader tillsammans så hon kom ut för egen maskin sas men sedan tappade vi kontakten.
 
Kag har också funderat på det. När jag frågade VC om det sa de att den enda hjälp man kunde få var dietist, men det jag ville ha var typ hjälp mot känslomässigt ätande och då verkar man få gå privat.
 
Kag har också funderat på det. När jag frågade VC om det sa de att den enda hjälp man kunde få var dietist, men det jag ville ha var typ hjälp mot känslomässigt ätande och då verkar man få gå privat.

Anoreximottagingar finns ju, men det borde vara nått som liksom hänger ihop med träning+dietist+psykolog+läkare.
 
Det är väl det gamla vanliga, snabba lösningar framför hållbara :(

En operation utan livsstilsomläggning innebär ju ändå risker och biverkningar men uteblivet långtidsresultat. Varför då inte lägga den ordentliga satsningen innan, och sedan operera om det av någon anledning ändå behövs? Ett ordentligt vårdprogram á la biggest loser, men i mestadels normal miljö och i vettigt tempo?

Precis så.
 
Jag fick en ny läkare (den gamla gick i pension) för min hypothyreos och hon ville ställa mig i vikt-op kö vilket jag nekade varpå hon såg ut som ett levande frågetecken. Kvar var dietist. Sammanfattningen av de två besöken var:
-Statistiskt sett ser man ingen skillnad i resultat om man har psykologstöd eller inte.
-Ät kalktabletter om du inte gillar mjölk eftersom mjölkdrickare har lägre BMI.
-Här får du recept på en bönsallad samt teckningar som visar hur stor en normalportion är.

Att jag gång på gång försökte beskriva mitt ätstörda beteende med omväxlande svält och binge-eating samt gömmandet av godis etc. Bemöttes med ett lätt skratt och "jaha oj då".:meh:
 
Jag fick en ny läkare (den gamla gick i pension) för min hypothyreos och hon ville ställa mig i vikt-op kö vilket jag nekade varpå hon såg ut som ett levande frågetecken. Kvar var dietist. Sammanfattningen av de två besöken var:
-Statistiskt sett ser man ingen skillnad i resultat om man har psykologstöd eller inte.
-Ät kalktabletter om du inte gillar mjölk eftersom mjölkdrickare har lägre BMI.
-Här får du recept på en bönsallad samt teckningar som visar hur stor en normalportion är.

Att jag gång på gång försökte beskriva mitt ätstörda beteende med omväxlande svält och binge-eating samt gömmandet av godis etc. Bemöttes med ett lätt skratt och "jaha oj då".:meh:

Trist :(
 
En mottagning där alla olika sorters ätstörningar är välkomna, inte bara en specifik sort...?

Mig veterligen finns det redan i form av ätstörningsmottagningar. Det finns ju numera diagnosen hetsätningsstörning/binge eating disorder eller ätstörning utan närmare specifikation.

Det är inte helt ovanligt att kraftigt överviktiga har en form av ätstörning som t ex rädsla för hunger, inte vara nöjd förrän man är proppmätt, sockerberoende, livet kretsar kring mat, man vill egentligen äta mindre men känner att man inte klarar det. Att man äter i hemlighet och gömmer undan mat.
Ungefär som det motsatta anorexi, där man är rädd för att vara mätt, livet kretsar kring mat, att man egentligen vill äta men inte vågar/känner att man inte kan, att man även här är mycket hemlighetsfull och skapar "bevis" på att man har ätit i form av tomma förpackningar och smutsig disk, osv.

Jag själv har haft ätstörningar i tonåren i form av maträdsla = kraftig undervikt, och nu i vuxen ålder känsloätande = kraftig övervikt. Båda två är kopplade till ångest och kontroll, det karaktäristiska hemlighetshållandet, smusslandet och smygandet. I tonåren blev jag lättad över att vara ensam hemma en helg så jag kunde fasta ifred utan att någon sa något och tvingade mig att äta, och som överviktig svulla fritt utan att någon ser. Det är samma mekanismer.

Om man ska göra en överviktsoperation skulle jag helst vilja se behandling med psykolog och dietist under en tid först så att man får rutin på hur man ska äta efteråt och synliggör vilka problem man behöver jobba med i sitt förhållande till mat. Inte bara äta mindre, utan äta näringstätt, vilket är ännu viktigare när man inte kan få i sig stor mängd mat.
 
Det som är ett stort problem är att läkarna inte får någon djupare utbildning i kostlära vilket gör att de tar den enkla lösningen som de själva kan erbjuda. Istället för att gå till en läkare bör vi alltså vända oss till en dietist som faktiskt har en utbildning i kostlära. Eller en personlig tränare för att få hjälp med hela livsstilen, men det krävs att en väljer rätt PT för det är även ingen imponerande utbildning som de flesta gått (2 veckors eller en helgs utbildning). Kan rekommendera de som är PT som gått en akademisk utbildning i form av biomedicin eller dylikt. Jag känner flertalet duktiga exemplar här från Högskolan i Halmstad och jag tränar med dem själv, de flesta har en sund syn på mat.

Sen är ätstörningsmottagning för dem med problem kopplat till ätbeteende, dvs de som bara ätit sig fet och behöver en omläggning av kosten kan inte få hjälp där. Det beror nog på hur ätstörningen i sig ser ut tror jag. Jag var normalviktig och ingen kunde ana att jag var hemma och hulkade i toaletten efter en hetsätningssession. Är dock frisk idag.
 
Det som är ett stort problem är att läkarna inte får någon djupare utbildning i kostlära vilket gör att de tar den enkla lösningen som de själva kan erbjuda. Istället för att gå till en läkare bör vi alltså vända oss till en dietist som faktiskt har en utbildning i kostlära. Eller en personlig tränare för att få hjälp med hela livsstilen, men det krävs att en väljer rätt PT för det är även ingen imponerande utbildning som de flesta gått (2 veckors eller en helgs utbildning). Kan rekommendera de som är PT som gått en akademisk utbildning i form av biomedicin eller dylikt. Jag känner flertalet duktiga exemplar här från Högskolan i Halmstad och jag tränar med dem själv, de flesta har en sund syn på mat.

Sen är ätstörningsmottagning för dem med problem kopplat till ätbeteende, dvs de som bara ätit sig fet och behöver en omläggning av kosten kan inte få hjälp där. Det beror nog på hur ätstörningen i sig ser ut tror jag. Jag var normalviktig och ingen kunde ana att jag var hemma och hulkade i toaletten efter en hetsätningssession. Är dock frisk idag.

Här kostar ett PT-besök 700 kr. Set är nog inte många som har råd att använda sig av sånna 2-3 dgr/v.
 
Här kostar ett PT-besök 700 kr. Set är nog inte många som har råd att använda sig av sånna 2-3 dgr/v.

Varför ska du använda dig av en PT 2-3 ggr i veckan?

En gång i veckan eller varannan vecka räcker. Du måste ju ändå komma igång med egen motor, är PTn den som får ut dig på träning eller motion och är PTn den som får dig att äta bra kommer det inte att hålla i längden.

Dessutom kan en ofta köpa paket om 10 ggr och då blir det billigare.
 
Varför ska du använda dig av en PT 2-3 ggr i veckan?

En gång i veckan eller varannan vecka räcker. Du måste ju ändå komma igång med egen motor, är PTn den som får ut dig på träning eller motion och är PTn den som får dig att äta bra kommer det inte att hålla i längden.

Dessutom kan en ofta köpa paket om 10 ggr och då blir det billigare.

Därför att jag inte tror att det räcker med 1 gång/v eller 1 gång/varannan v. Då krävs det många besök själv och det tror jag få överviktiga gör.
Jag tror du missade helt vad tråden handlar om.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Mitt ätstörningsmonster har tagit olika former genom livet, det känns lite som ett lotteri varje skov vilket håll det ”slår åt”. Det...
Svar
14
· Visningar
1 248
Senast: hier
·
Kropp & Själ Så jag sitter här lite småchockad med tusen tankar i huvudet efter ett besök hos gyn. Funderade en sekund om jag inte skulle göra en...
2 3
Svar
40
· Visningar
12 453
Senast: Anonym15
·
Kropp & Själ Utan att gå in på alla detaljer - jag funderar på att ev försöka ta tag i min vikt. Men jag har många kilon som ska bort, det handlar...
65 66 67
Svar
1 321
· Visningar
169 389
Senast: gul_zebra
·
Skola & Jobb Det är alltid svårt att skriva om jobbet då man har tystnadsplikt och alltid trampar någon på tårna. Dock vill jag ändå ventilera lite...
Svar
18
· Visningar
2 927
Senast: Zaria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp