Hjälp i transportdjungeln.

Sv: Hjälp i transportdjungeln.

Det är väl ingen som gett någon rekommendationer om att åka med överlast ?

Det var en korrigering ang ll s inlägg att det skulle bli olovlig körning om det råkade passera godkänd lastvikt, så är ju dock inte fallet.

Jag skulle tex 10 ggr hellre välja en säkrare transport (boggi) och ligga och tulla på marginalen och kanske köra med 10 kgs övervikt om hästen inte skitit innan jag lastade än att välja en betydligt säkerhetsmässigt sämre släp (enaxlat) där jag får mer säkerhetsmarginal på bekostnad av säkerheten för hästen.

Naturligtvis skall man inte köpa en släp där man konstant ligger en bra bit över i lastvikten men om det handlar om enstaka kg så går säkerheten före.

Jag har en enaxlad värmlandsvagnen, eller det är pappas egentligen. Det positivia är ju att den är lätt men efter att jag kört boggie så tycker jag den är väldigt skramlig :grin: (boggien var också en VV). Mitt sto har nu bestämt sig för att hon inte vill åka enaxlad mer, hon går helt sonika rätt in i en boggie men enaxlad går hon inte in i. Jag förstår henne delvis, för den vi har är skramlig.

Så det blir att satsa på en ny framöver, då blir det en boggie med fronturlastning :)

Tokigt att du får punka betydligt oftare på en boggie än ett enkelaxlat tex.
Får du sladd är det 1000 ggr enklare att styra upp det och få kontroll med ett enkelaxlat än med en boggie där krasch är ett faktum.
Så det är 2 fördelar som är bättre med ett enkelaxlat...

Sen kan man ju fråga sig vad hästarna tycker, min tex går hellre in i mitt enkelaxlade Kylinge än i kompisens nyare Boj med boggie...
Då har min häst ändå åkt mer i hennes Boj än i mitt Kylinge..

Varför skulle du få punka oftare på ett boggi ? Har på de 20 år jag kört hästar hunnit med 3 punkteringar på enkelaxlade och noll på boggi och då har jag ändå kört boggi i säkert 15 år och enkelaxlat i bara 5 år. Även om det skulle varit som du sa att boggi fick punka enklare så gör det inte ett spår att du får punka på en boggi den rullar snällt vidare på det andra hjulet och du kan stanna och byta där det är lämpligt. Du behöver inte börja lasta ur hästen på en motorväg med bilar vinande förbi i 130 ett par meter ifrån som vi fick göra vid en punktering på ett enkelaxlat, som tur var reagerade jag i tidigt skede att jag tyckte att något var knepigt med däcket i backspegeln och hade bromsat ner för att stanna i vägrenen för att kolla när det small, hade det smällt i 90 km/h så hade vi inte bara behövt lasta ur och byta däck då hade det nog inte slutat så lyckligt.

Du missar att man mkt enklare får sladd på ett enkelaxlat eftersom hästens rörelse får släpet att röra sig mkt mer, skall betydligt mer till för att få sladd på ett boggi, ser man sen till att dra med framhjulsdrivet eller 4WD så får man inte sladd på ett boggisläp, drar man med bakhjulsdrift däremot ökar risken rejält för att få sladd framförallt på ett enaxlat lätt släp skall inte mkt till innan det sladdar då.

Din häst är den första någonsin jag hört som föredragit enkelaxlat (förutsätter då att släpen är likvärdiga i övrigt vad gäller ljus, rymd och fönster odyl annars är det naturligtvis något annat som påverkar).

Erfarenheter av Kyllinge Apollo och Star trailer?

Jag har en Apollo och är väldigt nöjd med den, så också mina hästar. Min är en 98 som jag har haft i 8 år nu. Den är stabil, ljus och har helt okej med plats. Mitt lilla sto (ca 160, drar 145 i täcke) har lätt 30-40 cm mellan sig och bommarna, så en större häst borde åka ganska bra. Nackdelen är att den är tung, även tom, men för mig har det funkat bra ändå.

Kan ju även tillägga att min släp är betydligt stabilare än många nyare lättviktssläp jag kollat närmre på, men det måste ha en hel del att göra med vikten.

Ang enkelaxlat hade jag aldrig kört en så pass tung häst i enaxlat, det märks så himla tydligt bara de lutar sig åt ett håll i en enaxlat och det är näst in till obehagligt.

Lutar mer och mer åt Kylinge apollo faktiskt
Då han emellanåt trampar runt i släpet så känns det inte som ett enkelaxlat är något alternativ.

Stor fördel med Kylinge är ju deras panikbommar, de är outstanding. Men jag såg att du vill att han ska stå brett, det går inte i min släp, inte så som i många andra transporter. De har delad frambom och bakobommarna sitter fast i mellanväggen (du ska alltid ha bom/dörr bakom!). Alternativet är att du hittar någon som gör hela bommar till dig som kan sitta fram + bak, eller iaf bak. När jag har kört mitt sto och föl (övervikt...) har jag plockat ut mellanväggen, men haft kvar den korta väggen och bommen fram, sedan lastat ut via fronturlastningen. Men en släp med fronturlastning borde inte klara dina viktkrav..?

Idag åker han utan mellanvägg och med hel bom bak i en kylinge eurotrailer (inte min utan lånar stallägarens)

Fram är det delad bom med en liten bit mellanvägg som sitter där.
Det fungerar bra att åka så för honom. Lastar ut bak, behöver ej ha frontutlasning.

hittade en Brenderup från 1987 i bra skick på h*stnet. Undrar om det kan vara något?

Tänkte skriva att de brukar vara mörka, men den har ju fönster på båda sidor... Frågan är hur plyfan mår när den är 25 år gammal, så du måste ju titta på den.

När vi skulle köpa vår första transport var vi hos en stor (skånsk) släptillverkare och skulle köpa ett begagnat släp. Hittade ett med nymålad fin plyfa som såg helt okej ut till det vi skulle ha det tyckte jag och min mor. Min pappa gick fram, tittade lite snabbt och slog sedan en knytnäve i sidan på släpet, som gick rätt igenom...:o Nymålat förvisso, men det höll definitivt inte för någon häst...

Ja det är ju just det, åka och titta. Mullsjö är ändå 3 timmars körning enkel väg, så ska jag dit, så är det för att köpa i princip.

Får väl ringa och prata med dem, synd man inte känner någon där uppe som kunde tittat på den åt mig :)

Finns ju även en del Ifor på annons, lite dyrare, men det är robusta släp det också.

Men be om lite bilder inifrån och lite så på Brenderupen, de är inte vita inuti i orginal iaf, så de kan upplevas som väldigt mörka som sagt.

Ja det är ju just det, åka och titta. Mullsjö är ändå 3 timmars körning enkel väg, så ska jag dit, så är det för att köpa i princip.

Får väl ringa och prata med dem, synd man inte känner någon där uppe som kunde tittat på den åt mig :)

Stod 2 Reko på Blocket.
Boogie och med hög lastvikt.
Tror det var en i Halland och en i Kalmar.
Gamla Brenderup brukar inte vara bra i plyfan och några jag har sett läcker in vatten!

Ja det rekosläpet har jag också spanat in! Ser faktiskt väldigt intressant ut och vikten är ju jättebra!
Ska ringa dem idag. Tack :)

Är alla värmlandsvagnar kassa eller finns det modeller som faktiskt är ok?

De nyare är bättre än de från 90-talet har jag förstått.
Jag hade en VV från -01 har jag för mig att det var, och den var iaf inte det minsta skramlig. Dock redan dåligt golv och mycket dålig ventilation. Dum lösning för korta bakbommar, vassa delar.

Det dök upp ett Boj bravo släp från 1995 inte så långt ifrån mig. Är i bra skick och nyligen renoverat. Helt klart av intresse!!

Hejsan.

Lycka till med köp av släp till dig och din häst. Har följt tråden och upptäcker här som överallt annars att det finns lika många åsikter ang släp som det finns släp ägare :)

Själv har jag en enkelaxlad Kylinge och är supernöjd. Har kuskat bra många mil (som längst 45 mil) enkel väg till tävling med min dotter och ponny. Har alltid gått bara bra, nöjd ponny som alltid under dessa 6 år klivit på och aldrig varit stressad eller på ngt annat vis visat att släpet inte varit fullt ok.

Har även kört min äldre dotters häst som i unga år aldrig klarat av att åka transport uutan följeslagare eller lätt drogad. Denna häst har åkt själv de senaste 6 åren utan problem i vår transport. Alltid gått på och aldrig varit orolig på ngt sätt.

Ska du bara åka kortare sträcker och inte kuska land och rike runt så köp efter plånboken så länge det är någonting som passar dig och din häst. Finns ingen anledning att dyrköpa om du finner ett bra billigare alternativ som fungerar för det syfte du har.

Nu är tävlingarna på is och vi kör ca 5 km enkel väg till ridhus ca 1-2 ggr i veckan och för dessa turer kommer vårat släp att fungera ypperligt många år till.

Lycka till, hoppas att du snart hittar släpet för dig och din häst :bow:

Hej!
Ja det är väl som med allt annat, det finns lika många åsikter och erfarenheter som modeller :)

Jag kommer inte köra långa sträckor. Det handlar om max 1-2 mil i veckan, så något dyrt och exklusivt känns inte aktuellt.

Men en boggie är nog ändå nästan ett måste med tanke på att han ibland kan trampa runt en del, och då känns boggien mer stabil.

Känns som om bojsläpet är det som är mest akuellt nu. kommer ta BE kort efter sommaren och då klarar jag vikten sen också.

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver hjälp! Ska köpa begagnad hästtransport för att lasta 2 stora/grova kallblod, men alla transporter ser så smala ut. Vad ska... 2 3
Svar
42
· Visningar
2 310
Senast: CaisaCax
·
Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något... 2
Svar
24
· Visningar
2 013
Senast: iNHALE
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 863
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
2 109
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • Akvarietråden V
  • Alternativ till försäkring