hjälp hur får man sitt barn intreserad av dressyr????

diddl

Trådstartare
Jag skulle vilja ha tips och ider och roliga och stimulerande övningar.
Ponnyn i frågan är inte snäl mot henne när hon ska rida honom i form.
Han sätter till alla dumheter han kan. ex Han för står inget springer i från arbetet kan inte göra halt osv........

När jag rider honom är han mycke trevlig och går nu mera i en kanon form utan några problem. Bär sig bara mer och mer.

Jag föröker hjälpa henne på alla sätt nu är ide förådet slut..........
Ponnyn vet när han bråkar så kommer han undan och han kan bråka om en liten halt i en timme.
Siter jag upp är det inga problem suck.
Jag får står att hon tappar suget.
Hon vill tävla men går inte ponnyn i form så vill hon inte tävla.
Hon har startat några clearonder och jag tyckte det gick skapligt.
Tuvär fins det mycke korkade föräldrar som skrattade ut henne :eek: För det blev ingen cleasround roset. Sedan dess får jag inte ut henne

Hjälp sökes

Sv: hjälp hur får man sitt barn intreserad av dressyr????

Först vill jag säga att man blir förbannad över att höra hur vuxna människor kan bära sig åt. Jag förstår precis att hon inte har nån lust, vem skulle ha det efter en sån behandling.
Jag undrar om du inte skulle hitta en tränare åt henne så att det inte blir du och hon utan någon utomstående. Det kan kanske vara kul för din dotter att känna att hon får göra något eget och att du inte "lägger dig i" när hon tränar. Själv hjälper jag några små ponnytjejer och jag märker hur de växer med uppgiften och blir stolta och självständiga av att få göra något eget. Att sen ha en mamma som du som kan rida och är intresserad måste ju göra saken ännu bättre. Tyvärr kan det ju vara så att det är svårt att ta kritik/undervisning från sin egen mamma (egen erfarenhet) och det lätt låster sig och man bara tjurar...
Hoppas verkligen du kan hjälpa henne för det finns ju inget roligare :love:

jag blev intreserad av dressyr när jag fick sitta på en ponny som verkligen kunde och jag kände att det funka och fick uppleva wow känslan av hur det är att faktiskt rida dressyr.

hade tidigare en ponny som var ungefär som eran skulel jag kunna tänka mig, men fick sen hem en c-ponny till som gått LÄTTA med placeringar och vips var dressyren helkul och jäklar imig lyckades jag med den andra också och fick henen att jobba ordentligt när jag fick veta hur det skulle kännas.

Ja andra vuxna ponny mammor kan förstöra för andra suck.

Mor och dotter är ingen bra lösning och tjurit kan det bli ;)
Lärare har vi provat ingen som har fungerat så vidare, rida på volt i 60 min är rätt tråkigt att titta på som förälder.
Förslag från tränare sälj ponnyn.

Ja så har i efter hand skulle man ha köpt en efaren ponny. Så att hon vet hur det är att rida med svung.

För slag på hjälp för äntligen ska hon ut på tävling om 2 veckor så det inte blir helt åt skogen.

Hur är det om du rider innan hon rider? Är han lika bångstyrig när hon sitter upp efter det? Jag tänkte att om du rider ponny och får honom helt okej och hon får sitta upp och känna den känslan liksom.
Har ni hittat någon tränare som dottern tycker bra om?
Kan ni inte åka ut på någon tävling med lite högre klasser, oavsett om det är ponny eller storhäst och titta på riktigt duktiga ekipage, det kan ofta göra att man får tillbaka sugen om man sitter fast i en "segperiod".
Har hon möjlighet att få rida någon duktig ponny/häst så hon får känna den där underbara känslan man får?
Väldigt svårt att komma med hjälp så här utan att ha sett något av ekipaget eller veta vad ni provat.

Iblan fungerar det om jag rider honom på fm och hon på em
Men han går i form men inte mer.

Jag har fåt förslag på någa tränare så vi ska evetuelt prova.
Det måste vara en med bra och nya idear.
Det är något som inte stämmer han går i mot bettet och tjurar när hon rider honom.

om ponnyn aldrig bjuder till kan jag förstå att hon tappar sugen..

testa detta bara för en gång, för att din dotter ska få känna på hur ponnyn går..
spänn in hästen och longera honom med dottern på, när ponnyn går i form då så kommer hon att känna hur han faktiskt kan gå i form och vilja framkalla detta helt själv..

säger inte att det ska vara "den enklaste utvägen" eller något som ska användas hela tiden det här med inspänningar/hjälptyglar. men om det bara fungerar EN enda gång så att man får en fighting spirit, en smakbit av vad man kan göra så gör det så himla mycket för ens eget självförtroende, han man känt av det så vill man ha mer och jobbar lite hårdare för det..

Jag vet inte riktigt vad jag skall svara på detta :confused: Att lära sig rida dressyr tar tid och det kan ju vara nödvändigt att arbeta väldigt mycket med små detaljer hos ryttaren och hästen som inte fungerar, att göra samma övning hela passet är kanske inte så kul att titta på, men det är ju ingen ide att gå vidare med svårare övningar om inte grunderna fungerar. Varför är det så bråttom att tävla? Din dotter verkar ju inte vara så sugen på det, eftersom du får övertala henne? Dessutom är kanske inte dressyr hennes gren om hon är otålig och vill ha snabba resultat? Kanske kan hoppning passa henne och ponnyn bättre? Är det så att din dotter vill rida dressyr, så snälla, skaffa henne en vettig häst, annars kommer hon tröttna på alla motgångar såsmåningom. Busiga ponnys brukar förbli busiga, speciellt efter att de lärt sig att ryttaren inte reder upp de problem som uppstår.

Mitt förslag är; Fråga din dotter vad hon själv vill med sin ridning?
Vill hon ha sin ponny,och inte tävla, eller vill hon tävla och ha en ponny som är lämplig för det?

Skaffa en tränare och arbeta långsiktigt mot det målet din dotter vill.

Hmmm, diddl :D ! Det var inte dåligt att vara ponny mamma i din ålder? Ovanligt att man tävlar ponny samtidigt som ens barn gör det!
:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Min dotter vill tävla fälttävlan.
Och dagens ponny och ryttare måste vara mycke dycktiga i dressyren.
Ponnyn och dottern har inga problem med hopp eller terängen med det är dressyren som de är inte överens.

Och jag tycker att det är kul att hon måste prova på dressyren igen den sista tävlingen red hon för 2 år sedan.
Jag vill backa upp henne på alla sett för att hon inte ska bli pankaka på fälttävlans dressyren.
Går den bra så kan det insperera att hon sattsar på dressyren och då kan hon gå högre upp i klasserna i hoppning.

Dressyren är ju bygg stenen till allt.

Vi har provat att hon rider med hjälptygel "Gogue" de sista 3 veckorna och det har gått framåt.

Men mina ider till att hjälpa henne håller på att sina.

Ja du Summer san tänk om man kunde vara i ponny oldern igen då skulle jag tävla dressyr ;) , tyvär är min häst inte mågen fören om 3 år innan jag kommer ut på tävlingbanan han är just nu en max C-ponny :rofl: :bump: :rofl: :bump: :rofl: :bump:
( jag och mina döttra har samma inloga namn)

Jag tycker att ni kan köra på ett tag med någon variant där hästen inte längre har makten, du tömkör dottern exempelvis. Försök föra över din makt på ponnyn, så kommer ponnyn så småningom att föra över den makten på dottern. Under en begränsad tid (upp till två månader tycker jag) kan man visst ha ponnyn inspänd vid just de här passen, så att man hindrar den från att ta makten. Men ingen inspänning i världen kan få en ponny att jobba, så det måste hon göra under tiden, annars kommer det att vara likadant när inspänningen åker av, och då kan man dessutom ha byggt fel muskler, om hästen har gått och spjärnat emot inspänningen istället för att jobba korrekt.

Jag håller med dig Asa_S att ingen inspänning i världen kan få en ponny att jobba. :bow: :bow:
Men hon har lättare att komma åt honom nu och ponnyn går mer avslapnad nu än innan. För förut var det en kamp.
Han är inte helt inspänd uttan hon får jobba ner honom så att inspäningen är helt slapp.
Ska med föriktighet låsa på hjälptygen liten bit i taget och så att hon får jobba honom mer och mer.

Sedan lägger vi in skrittpass i veckan jag är mycke räd att han ska få ont i ryggen eller i nacken när han inte har muskler än.
När vi köppte honom gick han och bet sig i bogen han var hellt avknäpt i nacken. Mycke möjligt att det spela en rol i det hella.

Hennes hopp tränare säger att han saknar muskler över korset och innan låren.
Antagligen saknar han muskler för bärhet
Allt har en början kan hon inte rida honom i form blir det inga muskler det bak.

Det är bara att man bli så trött och vill ha insperation av andra som ider

Jag skulle däremot inte korta hjälptygeln mer och mer som du är inne på om jag förstår dig rätt. Hjälptygeln ska hindra ponnyn från att ställa till med spektakel, men inte påverka formen i övrigt. Sätta ponnyn i önskad form måste ryttaren göra, annars tar man bort ponnyns möjlighet att visa vad den orkar, och då får man snabbt protester av annat slag, eller skador så smångingom. Eller menade du att du skulle lätta på hjälptygeln? Isåfall är jag med.

Ja lätta på hjälptygen när det går bättre.
Man måste prova hon får ont i armar och axlar när han bråkar som han gör. :crazy:
Övningar som är bra ????????????????

diddl skrev:
Jag skulle vilja ha tips och ider och roliga och stimulerande övningar.
Ponnyn i frågan är inte snäl mot henne när hon ska rida honom i form.
Han sätter till alla dumheter han kan. ex Han för står inget springer i från arbetet kan inte göra halt osv........

När jag rider honom är han mycke trevlig och går nu mera i en kanon form utan några problem. Bär sig bara mer och mer.

Jag föröker hjälpa henne på alla sätt nu är ide förådet slut..........
Ponnyn vet när han bråkar så kommer han undan och han kan bråka om en liten halt i en timme.
Siter jag upp är det inga problem suck.
Jag får står att hon tappar suget.
Hon vill tävla men går inte ponnyn i form så vill hon inte tävla.
Hon har startat några clearonder och jag tyckte det gick skapligt.
Tuvär fins det mycke korkade föräldrar som skrattade ut henne :eek: För det blev ingen cleasround roset. Sedan dess får jag inte ut henne

Hjälp sökes

Jag blir något konfys när jag läser detta. Du skriver att "ponnyn är inte snäll mot henne när hon ska rida honom i form"..hmm..kommer inte formen genom korrekt ridning? Jag menar, det låter som om det fanns en typ av ridning där hästen går "ur form" och då är lydig, och sedan då hon rider en "annan" typ av ridning, nu som mål att få hästen att gå med eftergift, så blir han dum? Min åsikt är då att hon är inte mogen för att tävla denna ponny än, möjligen någon form av klubbtävling utan högre prestationskrav. Formen kommer automatiskt genom korrekt ridning och har man inte kommit dit än så för man lov att försöka utveckla sin sits och sin inverkan med hjälp av en duktig instruktör som håller ryttarens motivation uppe genom en varierande träning. :)

diddl skrev:
Övningar som är bra ????????????????

Fyrkanten med 5 serpentiner längs ena långsidan, gör dem så djupa att ponnyn måste böja sig men inte så djupa att de går tvärsöver hela ridbanan, ökning några steg på kortsidan, halt direkt efter rakriktning på långsidan, volt mitt på långsidan, halt före omställning till böjd före hörnet, ökning några steg på kortsida, därefter serpentiner igen på långsidan. Först i skritt så att ponnyn vet vad den har att vänta sig, sedan i trav. Myyycket halvhalter behövs, så att ponnyn kan hålla balansen. Mycket utav böjning tycker jag kommer med tempo, har man hittat rätt tempo och ponnyn har balansen, böjer den sig mer automatiskt också. Om ponnyn blir hetsig av halter, så gå ner i skritt några steg istället resp gör "nästan-halter" i skritten, alltså hejda hästen, men kräv inte att den ska stå kvar. När det funkar, kan man förlänga tiden lite i taget.

10-m serpentiner fram och tillbaka, som "förlängda åttvolter" med omväxlande "hörn" och bågar, alltså vanliga U och sedan digital |_| om du förstår vad jag menar.

En annan övning är långsida med volt mitt på, därefter halvt igenom, volt vid långsidan, halvt igenom, volt vid långsidan, halvt igenom. Lite mer långtråkigt tycker dock jag. Använd ridvägarna och lägg upp ett "mönster" som ni håller er till under ridpasset. Växla mellan raka och böjda spår (halvhalter!) och ge aldrig hästen en hel långsida "ostörd".

Sedan gäller det ju också att ryttaren har en mjuk sits och kan ge eftergift, så att inte ponnyn protesterar mot att ryttaren fortsätter vara hård när den slappnar av. De flesta hästar går med mer stöd i hoppning/terräng än vid dressyr, så det kan också vara en del av lösningen. Det finns ju många orsaker till protester! Hoppas det löser sig!

Jag vet att ponnyn är mycke tung att rida och han är inte skälvgående på ett enda steg.

Vad jag funderar på varför han dummars sig ???????
Vi har nu studerat amanda böckerna om sitsen och hon har ridit för 2 olika intruktöerer nu.
Ja, sitsen är någ en bidragande orsak och att hon är hopprtyttare och rider med en hårdare hand hon har svårare att ge eftergift.
Hon ridare bara ponnysar som har mycke framåt anda och har svårt att få svungen.

Det roliga var att vi tåg bort stigbyglarna och vips så vart det en annan ponny gick stadigare i formen och vart mer harmonisk.
Dum fråga kan man tävla utan stigbygglar?????????

Liknande trådar

Kropp & Själ Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården? Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och...
2
Svar
38
· Visningar
2 820
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 043
Senast: Mia_R
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 732
Senast: Josofinito
·
Ridning börjar känna att det är kört att hitta en bra medryttare. Har en häst som jag tävlar och tränat i dressyr. Då jag har både jobb och...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
12 440
Senast: Emine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar