Hjälp! - Hur får jag svansen vit??

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Darknesss
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 27
  • Visningar Visningar 3 297
D

Darknesss

Jag har ett 4-årigt skimmelsto som ska gå kvalitén nu om några veckor samt semifinal i 4-års championatet...

Tänkte att fröken skulle se lite fräsch å fin ut, men hur sjutton ska jag göra för att få svansen vit??
Den är faktiskt ganska vit nu men några slingor är pissgula, inte så fint :angel:

Någon som har något bra tips? Klorin?? :)

Sv: Hjälp! - Hur får jag svansen vit??

Potatismjöl, mycket effektivt! Lycka till på kvalitets!

Välkommen i gänget, att lyckas få en unghästsvans vit (som fått gro igen) är inte kul jag vet har nog provat allt som finns att testa, och det jag kommit fram till har bäst effekt är en kombination av två metoder. Blanda jodopax och vatten i en sprayflaska (mkt starkare spädning än till sår typ svansen skall bli mörkorange åt det bruna hållet. Spraya i myyycket i den fria delen (alltså inte på svansroten) fläta svansen vik ihop en bit (inte upp på svansroten) och linda in den (så att inte jodden droppar på bakbenen hela tiden de kan bli irriterade av så stark jodd) låt stå så under natten. Ta av lindan och flätan på morgonen och släpp ut hästen utan att göra något mer (alltså inte tvätta av) borsta sedan svansen som vanligt några dagar (kan se lite gulskimrande ut första dagen men blir vitare för var dag man borstar ur jodrester) Så detta var del 1
Del 2 är att använda Veredus Blue Snow vid tvätten innan visningen, sätt i mkt koncentrerat shampo i svansen som etapp 1 av tvättningen (riktigt blå skall den vara) låt sitta i medans du tvättar/shamponerar resten av hästen. Skölj av svansen sist, svansen kan då se aningen blåtonad ut i vått tillstånd (och det är meningen) när den torkar sedan så dämpar de blåtonerna ner de gula som finns kvar och för ögat gnistrar svansen mer i vitt (även om den kan se aningen blåaktig ut vid närgranskning men så nära skall inte domaren titta ändå).

Jag har ett 4-årigt skimmelsto som ska gå kvalitén nu om några veckor samt semifinal i 4-års championatet...

Tänkte att fröken skulle se lite fräsch å fin ut, men hur sjutton ska jag göra för att få svansen vit??
Den är faktiskt ganska vit nu men några slingor är pissgula, inte så fint :angel:

Någon som har något bra tips? Klorin?? :)

Hej!

Härligt att flera kämpar på :D Jag tvättar med Grön Såpa, ganska så mycket såpa i en 20 liters hink (skall riktigt dofta såpa av vattnet och svampen). Sedan tillsätter jag 2-3 "korkar" med Jodopax i hinken med Grön Såpa. Vispa/blanda runt ordentligt. Doppar sedan hela svansen i hinken och gnuggar sedan hela svansen med en svamp som är indränkt med denna blandning. På svåra (ingrodda) ställen använder jag en borste typ, hovborste eller liknande, också indränkt i såpa/jodopax blandningen. Är svansen väldigt ingrodd, så att det fins "hårda" partier som nästan är svarta istället för gula, så tar jag rikligt med outspädd såpa på borsten efter att jag doppat den i hinken. Hela hinken med vatten/såpa/jodd skall gå åt innan jag anser att svansen är "färdig skrubbad". Skölj med mycket vatten. Du ser direkt om resultatet är bra. Annars är det bara att göra om det en gång till.

En riktigt skitig skimmel behöver oftast tvättas rent ett par gånger på raken, d.v.s. torka mellan duschtillfällena, för att sedan kunna tvättas vit. Alltså först tvättar du hästen ren, 2-3 gånger och sedan tvättar du den vit 1 gång. Glöm inte att hästen skall torka mellan varje dusch.

Lycka till!

Glömde nämna att svansen och manen blir väldigt sträva av Grön Såpa. Så ett bra pälsglans är ett måste. Eller också använder du Balsam (avsett för människor) efter tvätten med såpan/jodden. Du kan också använda dig av Barnolja. Häll rikligt med olja i svansen. Fläta och linda upp svansen med oljan i. Låt sitta över natten eller ännu längre. Ta sedan ur och borsta svansen. Behövs det så sköljer du med vatten. Knepet med oljan lärde jag mig av folk som ställer ut sina arabhästar och vill ha långa härligt böljande svansar.

Har hört om ett annat alternativ, kanske lite väl dyrt men det ska tydligen fungera och det är vanlig sprit. :rofl:
Om det är någon som vill prova får ni gärna berätta hur det gick!

*kl*

Mitt tips är att använda Lactacyd. Det tar bort pissfläckarna effektivt och jag inbillar mig att det är bra mycket skonsammare mot huden än allehanda specialschampon o dyl. Såpa torkar ut huden och är inte speciellt skonsamt i längden (jag tycker såpa är bäst till att göra rent lädergrejor).

Lactacyd fungerar utmärkt till enstaka fläckar också; fukta aktuellt område, ta en tvättsvamp med lite Lactacyd och stryk bort pissfläcken.

*kl*

Mitt tips är att använda Lactacyd. Det tar bort pissfläckarna effektivt och jag inbillar mig att det är bra mycket skonsammare mot huden än allehanda specialschampon o dyl. Såpa torkar ut huden och är inte speciellt skonsamt i längden (jag tycker såpa är bäst till att göra rent lädergrejor).

Lactacyd fungerar utmärkt till enstaka fläckar också; fukta aktuellt område, ta en tvättsvamp med lite Lactacyd och stryk bort pissfläcken.

Lactacyd biter inte alls på en gul svans tyvärr har provat den varianten.

Har hört om ett annat alternativ, kanske lite väl dyrt men det ska tydligen fungera och det är vanlig sprit. :rofl:
Om det är någon som vill prova får ni gärna berätta hur det gick!

Jag har provat med medecinsprit efter tips men fick inget större resultat tyvärr, som ni hör har jag redan avverkat de flesta "huskurer" , sprit, potatismjöl, lactacyd, väteperoxid (30% från färghandel), klorin, grönsåpa, "alla" skimmelschampoo på marknaden mm mm och det som klart gav bäst resultat är den varianten jag skrev ovan, idag har min kille alltid en gnistrande vit svans på tävlingar så jag kan varmt rekommendera den varianten.

Tack för alla svaren! Det verkar som att det gäller att ligga i som sjutton... =)
Jodopax verkar många tipsa om så det blir nästa grej att testa!

Haha detär preciiis som du skriver, en unghästsvans som är lagom igengrodd =)

Hon har ju liksom gått och skrotat förut och svansen har inte blivit tvättad alltför ofta :angel:

Jag började för några månader sedan och tvätta svansen med alla möjliga olika skimmelskampo o dylikt. Har hjälpt till viss del, men det finns fortfarande envist gul/bruna slingor kvar :mad:

Så nu ska jag testa jodopax, har ju några veckor på mig..
Men vart får du tag på veredus blue snow??

:idea:

Tycker att de flesta som säljer hästsportutr brukar ha det (equiline är det som är återförsäljare för det)

Du nämnde det själv, klorin, det borde funka... haha

Okej då ska jag kolla upp det i min butik här hemma =))

Hahaha ja klorin kanske vore nåt? ;)

Väteperoxid eller vad det heter som frisörerna använder för o bleka slingor:p (skojar bara)
Jodopaxvarianten har jag provat på mina skimmlar o det har fungerat bra

Säjer som dom andra.. Jodopax funkar bäst! Tycker Gylle gav dig en bra beskrivning. Följ den! =)

Lycka till!

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har hamnat i ett dilemma med mig själv ang trådrubriken. Jag har alltid haft lite svårt för att bli bjuden på saker, ekonomiskt...
2
Svar
34
· Visningar
5 592
Senast: _Taggis_
·
Utrustning Vad i hela friden är det för märke med exemplariskt bra träns? Aldrig hört talas om - vad har jag missat?! :eek: Okej, om jag ska ta...
Svar
12
· Visningar
1 721
Senast: Alexandra_W
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Då ska jag försöka sammanfatta vår resa til Norsk Varmblod's Eliteskue lite "kort". (Eller långt... :angel: ) Vi åkte hemifrån i...
Svar
0
· Visningar
1 101
Senast: sorbifolia
·
Hundhälsa Jag behöver få tips, råd, förslag vad sjutton det kan vara för fel på min fina underbara hund. Det är så att min hund har under...
Svar
8
· Visningar
1 979
Senast: kossankaj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka