hjälp! hunden åt choklad

En av mina hundar, 12 kg, satte i sig massor av lösgodis och då mest choklad. Jag ringde veterinären en hon mest skrattade och sa att så lite mängder kakao som det är i mjölkchoklad behöver man inte oroa sig.
Mina hundar älskar choklad. Hade en jrt som snodde 100 g mjölkchoklad. Märktes inget. Han vägde 7 kg.

En av mina hundar, 12 kg, satte i sig massor av lösgodis och då mest choklad. Jag ringde veterinären en hon mest skrattade och sa att så lite mängder kakao som det är i mjölkchoklad behöver man inte oroa sig.
Mina hundar älskar choklad. Hade en jrt som snodde 100 g mjölkchoklad. Märktes inget. Han vägde 7 kg.
Men det är väldigt olika och mycket beroende på hunden skick i övrigt. Min mattjuv har som sagt satt i sig ett paket kakao utan några större men. Hon fick ju åka till vet och kräkas, men mådde precis som vanligt.
Sen stal hon en låda choklad, ca 200 gram halvdålig choklad, gissar på 40-60%-ig choklad och blev superdålig. Hon var äldre, förutsättningarna hade ändrats.

Så från att jag viftat bort chokladförgiftning är jag numera väldigt observant.

Hur giftigt choklad är kan variera väldigt mycket både i ljusare och mörk choklad. Det är teobromin som är det giftiga ämnet och mängden teobromin i kakao är olika mellan olika kvalitet på kakao. Därav kan olika sorters choklad med samma kakao% skilja mycket i giftighet för hunden.

Spontant skulle jag bara avvakta om jag var TS, såvida man inte vet att hunden är extra känslig.

Sparris och aktivt kol kan vara bra att ha hemma som djurägare, typ i husapoteket ;)

Självklart kan det gå riktigt illa vid intag av choklad, men det beror som sagt på mängden ren kakao. I de flesta fall går det omärkt förbi. Har de ätit alldeles för stor mängd är det alltid bättre att åka in att kräka hunden på en gång istället för att vänta.

Hunden verkar må bra nu, han gick ut en extra gång i natt vid 2, men i övrigt har han varit som vanligt.
åt frukosten med god aptit och var ute och kissade precis med de andra hundarna.
Bör jag fortfarande vara orolig?

När min ca 8 kgs hund åt runt 100 g mjölkchoklad sa de på Ultuna att ca 10 g mjölkchoklad per kg hund, alltså ungefär vad min fått i sig, var giftigt och att jag borde komma in. När jag väl var inne sa de att om jag upptäckt det fort kunde jag kräka henne själv genom att hälla lite salt eller senap på tungan och framkalla kräkreflex. Men det kunde dom inte kläckt ur sig på telefon och besparat mig ett par tusen kr?

Har iaf gjort det en gång efteråt när hon åter ätit choklad, hällt lite salt i svalget och allt har kommit upp. Är medveten om risken för saltförgiftning, men eftersom det kommer upp igen direkt så menade de att den risken är minimal.

När min ca 8 kgs hund åt runt 100 g mjölkchoklad sa de på Ultuna att ca 10 g mjölkchoklad per kg hund, alltså ungefär vad min fått i sig, var giftigt och att jag borde komma in. När jag väl var inne sa de att om jag upptäckt det fort kunde jag kräka henne själv genom att hälla lite salt eller senap på tungan och framkalla kräkreflex. Men det kunde dom inte kläckt ur sig på telefon och besparat mig ett par tusen kr?

Har iaf gjort det en gång efteråt när hon åter ätit choklad, hällt lite salt i svalget och allt har kommit upp. Är medveten om risken för saltförgiftning, men eftersom det kommer upp igen direkt så menade de att den risken är minimal.
det var ett väldigt bra tips :), ska jag försöka komma ihåg nästa gång ngn hund äter ngt olämpligt.

Enligt Giftinformationscentralen kommer symptomen vanligen mellan 4 till 24 timmar efter intag. Står lite där om hur man kan räkna ut farlig mängd också (beroende på hur hög kakaohalt det är i chokladen). Använder sidan (och även deras jourlinje) i jobbet när jag handlägger förgiftningstillstånd hos människor och upplever den som mycket tillförlitlig då (baseras ju till stor del på tidigare inrapporterade fall) så den är nog faktamässigt ok även på djursidan.

http://www.giftinformation.se/farligt-for-djur-register/choklad1/

Fick konsultera den mitt i julbaket när min glade DSG på ca 8 kg slickade i sig resterna av en blandning av smält mörk och ljus choklad på en tallrik i den öppna diskmaskinen... :banghead: Räknade ut att han knappast fått i sig mer än ett par gram men det var ett lätt ångestfyllt dygn därefter. Hunden mådde dock helt bra hela tiden och förstod inte varför matte var så nojig... :D
Vid alla förgiftningar av husdjur så är det bäst att ringa GIC eftersom de är bäst på det samt att det är dit veterinären ringer medans man själv väntar i telefonen eller på att de skall ringa tbx.

Med tanke på att det fortfarande finns veterinärer/kliniker som rekommenderar hemmakräkning med senap eller salt så bör man ta deras råd med en nypa salt.

Nej det är ett väldigt dåligt tips eftersom det kan leda till att man får en saltförgiftad hund.
Senap leder nog inte till salt förgiftning, och kräks förhoppning vis upp direkt :). Salt vågar jag nog inte hälla ner i halsen på hunden men senap är lätt att lura i och kleta ut på tungan.

Senap leder nog inte till salt förgiftning, och kräks förhoppning vis upp direkt :). Salt vågar jag nog inte hälla ner i halsen på hunden men senap är lätt att lura i och kleta ut på tungan.

Jag kräkte Monster med senap en gång då han ätit en PET-kork som valp. Det gör jag aldrig om, hellre många tusen på jour hos veterinären! Det var ren och skär misshandel att få i honom tillräckligt mycket tillräckligt stark senap för att han skulle kräkas... Kleta ut en liten klick på tungan hade ingen effekt alls, det krävdes stark senap ner i svalget på honom - korken kom upp, men aldrig att jag gör om det igen! :cry:

Salt skulle jag heller aldrig våga, kräks inte hunden som förväntat har man plötsligt två allvarliga problem...

Tror jag är oturs förföljd.
idag så slet sig labbe nr 2 på promenaden med koppel och allt efter en flock hjortar, kom tillbaka efter 1,5h av panik och sökande utan halsband. Oskadd i övrigt.

Och nu så kom terriern in med ett helt ben från rastgården! Hjort/rådjurs ben med klöv, kött och päls! Mörkt ute så kan inte se varifrån det kom. Trodde det var en pinne när hon gick in med det men såg snabbt att nepp med var ett ben... :banghead::yuck:
Ägarna kommer hem i morgon så blir väll lite rolig uppdatering på vad hundarna haft för sig.:grin:
hoppas jag inte hittar ett dött rådjur som slitit sönder sig på staketet eller så.. förstår inte öht hur hon hittade benet.

Behövde bara skriva av mig lite.

Liknande trådar

Hundhälsa Passar två söta hundar när ägaren är på semester. Lämnade köket två sek. då jag skulle kolla en sak i ett annat rum. på bordet...
2
Svar
23
· Visningar
9 278
Senast: Pippi73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar