Boll
Trådstartare
Snälla svara snabbt!!
Vår katthona fick ungar tidigt i morse.
Det är hennes första kull så hon är ju en oerfaren mamma.
När jag steg upp hittade jag en livlös unge på mattan, efter att ha konstaterat att den var död, så skyndade jag mig att leta reda på katthonan.
Vid henne låg ytterligare en död unge samt en mycket kall unge som var vid liv. Den fjärde ungen var ute men satt fortfarande fast med navelsträngen.
Mamman brydde sig inte om ungarna, ville inte tvätta dem eller någonting.
Jag torkar och värmer den kalla lilla ungen och tillslut så lossnar även den sista ungen som jag oxå får torka och värma, eftersom honan inte bryr sig om den heller.
Vi försöker med att lägga tillbaka ungarna hos honan men då vill hon bita dem.
Tillslut "tvingar" vi honan att ligga stilla så att ungarna ska få dia.
När de väl hittat varsin spene så spinner honan och vi kan släppa henne utan att hon vill ge sig på ungarna eller springa iväg. Hon tvättar dem fortfarande inte.
När honan lämnar korgen efter en stund för att äta så börjar ungarna skrika.
Honan spärrar då upp ögonen och ser smått hysterisk ut.
Hon nästan kastar sig över ungarna och föröker bita vart hon kommeråt. Eftersom jag var berädd så hade jag min hand mellan ungarna och honan, så hon kom inte åt att bita. Jag vill ju samtidigt inte hindra henne om hon vill slicka dem.
Vi måste passa dem hela tiden och tvinga ner honan för att ungarna ska få dia.
Vad ska vi göra!!!
Någon som vet?
Vi vill ju gärna att ungarna ska överleva.
// Anna
Vår katthona fick ungar tidigt i morse.
Det är hennes första kull så hon är ju en oerfaren mamma.
När jag steg upp hittade jag en livlös unge på mattan, efter att ha konstaterat att den var död, så skyndade jag mig att leta reda på katthonan.
Vid henne låg ytterligare en död unge samt en mycket kall unge som var vid liv. Den fjärde ungen var ute men satt fortfarande fast med navelsträngen.
Mamman brydde sig inte om ungarna, ville inte tvätta dem eller någonting.
Jag torkar och värmer den kalla lilla ungen och tillslut så lossnar även den sista ungen som jag oxå får torka och värma, eftersom honan inte bryr sig om den heller.
Vi försöker med att lägga tillbaka ungarna hos honan men då vill hon bita dem.
Tillslut "tvingar" vi honan att ligga stilla så att ungarna ska få dia.
När de väl hittat varsin spene så spinner honan och vi kan släppa henne utan att hon vill ge sig på ungarna eller springa iväg. Hon tvättar dem fortfarande inte.
När honan lämnar korgen efter en stund för att äta så börjar ungarna skrika.
Honan spärrar då upp ögonen och ser smått hysterisk ut.
Hon nästan kastar sig över ungarna och föröker bita vart hon kommeråt. Eftersom jag var berädd så hade jag min hand mellan ungarna och honan, så hon kom inte åt att bita. Jag vill ju samtidigt inte hindra henne om hon vill slicka dem.
Vi måste passa dem hela tiden och tvinga ner honan för att ungarna ska få dia.
Vad ska vi göra!!!
Någon som vet?
Vi vill ju gärna att ungarna ska överleva.
// Anna