Hjälp! Hjälp mig hjälpa hästastackaren!

Sv: Hjälp! Hjälp mig hjälpa hästastackaren!

Sen undrar jag hur TS vet att hästen är ensam hela dagarna och nätterna ??
Kompisen kanske har boxvila eller liknande.
Ponnyn får ju mat vad det verkar, har kanske precis ätit upp när ts kommer förbi...
Eller så är det just denna ponny som måste vara i en liten hage pga skada eller liknande.
Snö har vi väl alla i våra hagar ??

Så tänkte jag också.

Jag tycker nog man ska tänka efter 2 ggr innan man ringer och anmäler.
Vet en person som blev anmäld för att hästarna hade täcke varma sommardagar, det var eksemtäcken till mycket välvårdade Islänningar !

Precis så, tänk vad det skulle ha varit lättlöst genom en dörrknackning och en fråga.

Jag hade ringt länsstryelsen och bett dom åka dit och kolla.

Om en häst stått ensam i en hage utan skydd sedan september, finns det väl egentligen inga tvivel på att det är fel?

Ring LÄNSSTYRELSEN , vågar du inte? ( MAN KAN VARA ANONYM ) pm a mig adressen till russet, vågar man inte själv be om hjälp av annan vuxen..väntar på adressen PM tack!!

Anmäla något man egentligen inte har en aning om? Det låter helt främmande och ovettigt för mig. Dessutom skriver TS att hon har ringt Länsstyrelsen förut, så vågar tror jag absolut att hon gör.

Men om man bor i närheten och inte sett en hästkompis sedan september, kan man nog vara ganska säker på att hästen är ensam?

Men om man bor i närheten och inte sett en hästkompis sedan september, kan man nog vara ganska säker på att hästen är ensam?
Och vadå ?
Det är inte olagligt att hästen går ensam.
Kanske olämpligt.

Nej det är inte olagligt att ha en häst ensam. Men det är olagligt att ha en häst ute dygnet runt i en hage utan skydd.

Jag vet inte alls hur det ser ut, men jag tolkade det som att TS bor såpass långt ifrån att hon inte ser ponnyn, men går förbi ibland och jag anser fortfarande att dygnet är för långt för att veta hur det ser ut hela tiden. Däremot försvarar jag inte på något sätt missförhållanden, men jag tycker att man kan tänka lite kritiskt innan man rekommenderar anmälan i en sådan här tråd.

Fast det kan vi omöjligt veta om inte TS tar nattliga promenader var och varannan timma också.

Ja det är ju lite svårt att veta hur ofta TS ser hästen. Jag fattade som att det var i närheten och hon kanske åkte förbi ett par gånger om dagen.

Men oavsett hästkompis eller inte, står hästen i en liten hage utan skydd ute dygnet runt tycker jag det är rätt att ringa.

Din häst behöver social kontakt

Från den 1 augusti 2009 gäller att din hästs behov av social kontakt ska tillgodoses. Helst ska din häst ha kontakt med andra hästar. Det kan fungera med ett annat lämpligt flockdjur, som till exempel får eller nötkreatur, om detta räcker för att din häst ska må bra.

Om din häst står avskilt i ett stall kan hästen visa tecken på att den behöver mer kontakt med andra hästar i stallet. Var uppmärksam på det och ordna då så att din häst får den sociala kontakt som den behöver.

gå in och läs läxorna ../Jordbruksverket / Anneli

10 § Utegångshästar ska under den kalla årstiden när betestillväxt inte sker ha
tillgång till ligghall eller annat stall som ger dem skydd mot väder och vind
samt en torr och ren liggplats.
Allmänna råd till 5 kap. 10 §
En ligghall för utegångshästar bör ha en öppen sida eller flera större
öppningar för att undvika att ranghöga hästar hindrar övriga hästar från
att gå in eller ut ur ligghallen.
Den öppna sidan och större öppningar bör i normalfallet ha söderläge.
Jordbruksverket / Anneli

Nu var det inte menat till mig, men jag tycker du ska läsa ordentligt inläggen innan du svarar. Det står ingenstans i det utdraget från Jordbruksverket att det är lag på att ha kompis hela tiden, men som Fortuna skrev är det olämpligt. Vi vet fortfarande inte vad som händer övriga tider på dygnet.

Din häst behöver social kontakt

Från den 1 augusti 2009 gäller att din hästs behov av social kontakt ska tillgodoses. Helst ska din häst ha kontakt med andra hästar. Det kan fungera med ett annat lämpligt flockdjur, som till exempel får eller nötkreatur, om detta räcker för att din häst ska må bra.

Om din häst står avskilt i ett stall kan hästen visa tecken på att den behöver mer kontakt med andra hästar i stallet. Var uppmärksam på det och ordna då så att din häst får den sociala kontakt som den behöver.

gå in och läs läxorna ../Jordbruksverket / Anneli
Jag har ingen häst som går utan sällskap, och nej jag behöver inte läsa på
just nu, då jag kan reglerna men det är viktigt att kolla emellanåt, så gå gärna in på www.sjv.se.

10 § Utegångshästar ska under den kalla årstiden när betestillväxt inte sker ha
tillgång till ligghall eller annat stall som ger dem skydd mot väder och vind
samt en torr och ren liggplats.
Allmänna råd till 5 kap. 10 §
En ligghall för utegångshästar bör ha en öppen sida eller flera större
öppningar för att undvika att ranghöga hästar hindrar övriga hästar från
att gå in eller ut ur ligghallen.
Den öppna sidan och större öppningar bör i normalfallet ha söderläge.
Jordbruksverket / Anneli

Ja precis, det är för utegångshästar, alltså de som går ute mer än 16 timmar i sträck/dygn och det är just det vi inte vet och därför inte kan anta varken det ena eller det andra.

Finns lag , har kontakt med Jordbruksverket. / Anneli

Trådskaparen , som putts väck e borta:angel:
Skrev i sitt inlägg att ponnyn står ute utan stall , skydd..
själv tror jag att denna tråd e påhittad...för att skapa debatt ..okay det kan vara bra ibland så många läser våra lagar om djurhållning o rättar till sina fel på gårdarna / Anneli

Om du läser det utdrag du själv har gjort ser du snart att det inte står något om en lag. Texten menar att hästen ska ha någon form av social kontakt med häst eller annat flockdjur och att man ska vara uppmärksam om hästens sociala behov tillfredsställs ordentligt. Det finns ingen lag på att det ska finnas kompis hela tiden.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 366
Senast: Lutten
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 055
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 207
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Hjälp, Jag har en kompis i USA som jag arbetat ihop med för ett antal år sedan, nu vill jag hitta på någon bra julklapp till henne. Hon...
Svar
18
· Visningar
786
Senast: Flixon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama