Hjälp! Hjälp mig hjälpa hästastackaren!

Sv: Hjälp! Hjälp mig hjälpa hästastackaren!

Finns lag , har kontakt med Jordbruksverket. / Anneli
Klart det finns regler och lagar.
Men här handlar det om att du tänkt göra en anmälan
på något du inte har en aning om.

Ja, jag skulle också stundvis kunna tro att tråden är påhittad, men är inte alls säker på det, men tänk då om TS hade skickat en adress till dig och du anmäler någon på grunder som du inte vet något om?

Jag gjör anmälan efter kontroll / har kontakt med Jordbruksverket/ Anneli
Anmäler en gång för mkt än för lite när jag vet om missförhållandena..

Jag gjör anmälan efter kontroll / har kontakt med Jordbruksverket/ Anneli
Anmäler en gång för mkt än för lite när jag vet om missförhållandena..
Då är ju anmälan redan gjord.
Och vad har det för betydelse att du har kontakt med Jordbruksverket?

Jag undrar fortfarande hur du kan veta hurvida det är missförhållanden eller ej? Dessutom skrev du själv att du börjar tro att det är en påhittad tråd och då borde det inte vara något mer att fundera över, eftersom missförhållandena inte finns isf.

Känner personer som jobbar med sånt här ..dem åker o kontrollerar .. sen går anmälan direkt till rätt personer ..Länsstyrelsen , vetrinären. Bor jag i Mellan Sverige, kan dem ändå gjöra kontrollen snabbt nere i ex Skåne / Anneli
Och ja jag tror att tråden e påhitt..går nu vidare till roligare tråd ,

Men genom att du skickar ut någon har anmälan redan skett.

Jag känner också en som arbetar med sådant här och såvitt jag vet åker de ut på kontroller på eget bevåg. Vill man att dom ska kontrollera något så får man anmäla.

Vi kan helt enkelt dra slutsatsen att vi tänker olika i detta ämne och inte kommer längre, så jag gör som du och surfar vidare. :)

Brukar du se Animal Planet på tv? vi skulle ha sånt som dem har i USA o flera länder..Animal Rescue..skulle gjärna jobba med sånt ,, men dem får se mkt hemskt med :crazy:..så surfar på vågen nu vidare:D

Ja, jag ser på Djurp*lisen nästan varje dag, sanningen är många gånger hemsk.

Hej! Det finns ett hus en bit ifrån där jag bor som har två väldigt små hagar, inget stall och inget skydd. Där står ett litet russ (skulle jag tro) helt ensam. Innan hade den en kompis och man såg att dom red hästarna osv osv. Men nu har detta lilla russ stått ensamt jättelänge. Hästen har ingen kompis står alltid ute och har inget vindskydd att gömma sig bakom. Ibland ser man att där har legat hö på marken, men för det mesta brukar det inte finnas ett spår kvar. Hästen har inte heller täcke och ingen har sett ett spår efter att någon skulle bry sig om den. I höstas (september) tänkte jag att det inte var så farligt. Jag tänkte att kompisen kommer nog tillbaka snart eller så har ägaren planerat något annat som löser situationen. Men nu är det februari och jag kanske verkar vara sent ute men nu har det lilla russet ståt ensamt i den här lilla hagen på 30 kvm i en och en halv meter snö. Till och med när det var snöstorm ute!

Nu har det gått för långt och jag måste göra något!
Snälla hjälp mig! Jag har innan ringt polisen och länsstyrelsen när det gäller andra hästar det varit synd om. Men jag har märkt att det tar några månader innan dom åker ut till platsen om dom nu ens gör det. Tro mig jag vet vad jag pratar om. Så finns det någon som kan hjälpa mig? någon som vet om kanske hästens värn åker ut och kollar ganska direkt? Snälla snälla hjälp!

Hur vet du att hästen står ute dygnet runt? Går du förbi mitt i natten och kollar? Eller kan det vara som våra hästar, som kommer ut väldigt tidigt på morgonen och in sent på kvällen för att dom trivs bättre ute än inne...

Du skriver att det inte finns något stall, är du helt säker? I min hemby finns det en kvinna som gjort om sitt garage till ett stall, utifrån ser det ut som ett garage men inne ser det ut som jordens finaste stall...

Och en häst behöver inte alltid täcke, står den ute mycket så bildar den mycket päls så det behövs inte...

Men om den VERKLIGEN inte har ett stall och inget skydd så kan du anmäla det, men du måste vara 100% säker först!!

Men om den VERKLIGEN inte har ett stall och inget skydd så kan du anmäla det, men du måste vara 100% säker först!!

Äh, det måste man alls inte vara. Man behöver inte vara 100% för att anmäla..då skulle ju ingen jävel ens bry sig om man måste ha 100% rätt.

Dessutom är ju Buke märkligt..OM folk inte anmäler missförhållanden, ja då får dom skit av mobben...OM dom funderar på anmäla ett vad dom anser ett missförhållande, JA, då får dom också skit. Hur fan ska ni ha det undrar jag ? :confused:

Var glad att folk bryr sig. Och finns det inga missförhållanden, ja då är det väl jättebra eller hur ?

Jag vill tacka för alla svar! Är ny här inne och jag hoppas att detta inlägget hamnar rätt, eller någorlunda rätt! Jag ska försöka svara på dom flesta inläggen i texten här nere!

Som sagt har jag varit med om att anmäla vanvårdade hästar förr! Skulle nog faktiskt kunna säga att jag räddat en eller två och höjt standarden för dom hästarna som stannat kvar på stället!

Vad det gäller russet och ägaren tänker jag försöka ringa både polisen och länsstyrelsen. Dock har inte länsstyrelsen varit till stor hjälp förut då man har varit tvungen att vara minst tio personer som ringer in för att det ska vara av deras intresse! Detta är något dom också sagt själv när jag ringt! Nu får ni lov att tycka att jag är feg men jag tänker inte knacka på eftersom jag bor väldigt nära och inte känner personerna. Hade detta varit min granne eller någon jag kände hade jag sagt vad jag tyckte och erbjudit dem min hjälp.
Eftersom hästen har stått ensam och ute i fleeera månader och det inte syns något stall på tomten så finns det nog inte någon chans att där finns en hästkompis som dom gömt indan någonstanns. (även om jag hade hoppats på de!) Jag åker även förbi denna tomt vissa nätter i och med att jag bor så nära! Men jag tackar för er hjälp!

Och jag tänker inte ge PM till "Anneli" om det nu var hon som ville ha det. Kommer inte riktigt ihåg vem. Det är som sagt lite dåligt att anmäla saker som man själv inte har underlag för. Dock tycker jag det är bra att det finns människor som henne som inte är rädda för att ta saker i egna händer! Jag försöker själv göra det så gott jag kan! Dock gillar jag inte att behöva ta skit för det från vissa. Men det kommer aldrig få mig att sluta vara uppmärksam och försöka. Det ska ju inte gå ut över djuren! Tack !:)

Mitt stall syns inte från vägen.
Vare sig på natten eller dagen !
Har du kollat Russets status med hovtillväxt etc ?
Ta med dig någon och kolla om du inte vågar gå nära själv, kommer nån så är det väl bara att hitta på nåt i stil med :Åhhhh vilken gullig häst eller nåt liknande...........

Hej från Hambo

Bor ett par kilometer från stallet. Hästen har nog ingen kompis, då skulle jag nog tycka synd om den som får stå inne hela sitt liv i stallet, verkar orimligt. Hela gården syns från gatorna, så något gömt stall finns inte heller. Det där med garage vet jag inte. Hästen är inte rädd för människor, en trevlig ponny ser det ut att vara när man hälsar på den. Men det känns inte okej att den står i en hage helt ensam i rejäl blåst och snöfall utan något som helst skydd ( inga andra märkbara fel annars vad jag har sett, svårt med all vinterpäls den dragit på sig utan täcke)... Detta såg jag mitt i natten eftersom jag cyklade förbi travstallet som ligger i närheten...

Anmälningar har jag varit med på ett par gånger mot olika djurvanvård av olika djur, sällan. sällan ger det resultat tyvärr. Man måste vara jätte många folk som anmäler för att det ska gå igenom. Jag tycker faktiskt att det kan vara fel att bara anmäla sådär utan att ha ordentliga underlag. Håller inte alls med dig Anneli, verkligen inte skicka en anmälan för mycket... Det gör att fall som är jätte allvarliga kan prioriteras bort för ett fall som kanske egentligen inte ens är ett fall. Utan bara insektstäcke eller liknande. Kanske kunde djurskyddet som inspekterade de djuren vara på en mycket nyttigare och bättre plats just då och räddat liv. Klart man ska anmäla!!.Men det ska kollas upp ganska ordentligt först, inte bara slänga iväg en massa anmälningar hit och dit... tycker jag...

Jag tycker faktiskt att det kan vara fel att bara anmäla sådär utan att ha ordentliga underlag. verkligen inte skicka en anmälan för mycket... Det gör att fall som är jätte allvarliga kan prioriteras bort för ett fall som kanske egentligen inte ens är ett fall. Utan bara insektstäcke eller liknande.

:bow::bow:

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 366
Senast: Lutten
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 055
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 207
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Hjälp, Jag har en kompis i USA som jag arbetat ihop med för ett antal år sedan, nu vill jag hitta på någon bra julklapp till henne. Hon...
Svar
18
· Visningar
786
Senast: Flixon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama