Hjälp! Hjälp mig hjälpa hästastackaren!

L

LuZze

Hej! Det finns ett hus en bit ifrån där jag bor som har två väldigt små hagar, inget stall och inget skydd. Där står ett litet russ (skulle jag tro) helt ensam. Innan hade den en kompis och man såg att dom red hästarna osv osv. Men nu har detta lilla russ stått ensamt jättelänge. Hästen har ingen kompis står alltid ute och har inget vindskydd att gömma sig bakom. Ibland ser man att där har legat hö på marken, men för det mesta brukar det inte finnas ett spår kvar. Hästen har inte heller täcke och ingen har sett ett spår efter att någon skulle bry sig om den. I höstas (september) tänkte jag att det inte var så farligt. Jag tänkte att kompisen kommer nog tillbaka snart eller så har ägaren planerat något annat som löser situationen. Men nu är det februari och jag kanske verkar vara sent ute men nu har det lilla russet ståt ensamt i den här lilla hagen på 30 kvm i en och en halv meter snö. Till och med när det var snöstorm ute!

Nu har det gått för långt och jag måste göra något!
Snälla hjälp mig! Jag har innan ringt polisen och länsstyrelsen när det gäller andra hästar det varit synd om. Men jag har märkt att det tar några månader innan dom åker ut till platsen om dom nu ens gör det. Tro mig jag vet vad jag pratar om. Så finns det någon som kan hjälpa mig? någon som vet om kanske hästens värn åker ut och kollar ganska direkt? Snälla snälla hjälp!

Sv: Hjälp! Hjälp mig hjälpa hästastackaren!

håller med. Det är en bra start. Det ser kanske (oftast) värre ut än vad det faktiskt är:)

Jag tycker det är bra att du tar tag i det och försöker göra något åt det.
Fattar inte hur folk kan behandla sina djur!!

Djurens vänner är det något som heter, kanske du har bättre tur där?

Ring LÄNSSTYRELSEN , vågar du inte? ( MAN KAN VARA ANONYM ) pm a mig adressen till russet Enda vettiga hjälp man kan gjöra för en häst än sitta här på Buke o beklaga sig , ta tag i saker i stället när ni ser sånt här , vågar man inte själv be om hjälp av annan vuxen..väntar på adressen PM tack!!

Senast ändrad av en moderator:

Hon säger ju att hon ringt dit innan angående andra fall men tycker inte det hjälpt. Hon frågar om det finns något annat ställe hon kan ringa, som tar tag i saken på en gång, hon beklagar sig inte.

Testa att läsa hela inlägget nästa gång.

----
KL
Sedan tycker jag det var ett dumt förslag att knacka på och fråga. Säg att ägaren skiter i vad du har att säga. Du anmäler och ägaren vet att det är du eftersom du redan varit där och "lagt dig i". Efter det får du det kanske lite otrevligt? Hotelser som kanske går över till allvarligare saker. Det är inte helt ovanligt.

Jag vet inte vad ni tycker, men personligen tycker jag inte det är ok att en häst står ensam, dygnet runt i en hage utan skydd. Är man säker på sin sak ser jag inget fel i att anmäla.

Senast ändrad:

Ring LÄNSSTYRELSEN , vågar du inte? ( MAN KAN VARA ANONYM ) pm a mig adressen till russet Enda vettiga hjälp man kan gjöra för en häst än sitta här på Buke o beklaga sig , ta tag i saker i stället när ni ser sånt här , vågar man inte själv be om hjälp av annan vuxen..väntar på adressen PM tack!!
Fult om du tänkt anmäla något du inte själv sett i verkligheten.

Man kan faktiskt vara vänlig och se vad som hänt. Att knacka på och fråga är väl inget konstigt? Kanske är det något man kan hjälpa till med?

Det finns situationer där jag tycker man ska låta djurskyddet sköta saken, t ex om det är en person som regelbundet har ärenden hos dem, som är känd för att vara hotfull eller så.

Men att knacka på och berätta att man sett hästen, att det inte ser så roligt ut, fråga om man kan hjälpa - är inte det första steget om man inte vet med sig att det är en skjutglad gubbe med bössa?

Har läst hela inlägget ... får man ingen respons ringer man väll igen .. ingen vettig människa står väll handfallen o tittar på när djur vanvårdas..eller??????
Finns videokameror o mobiler att fota med ..händer inget ta kontakt med en journalist..då händer saker snabbt ..än sitta här på ett forum och dividera :cool:
Skippa detta med att knacka på och fråga ..ta tag i saker i stället..

Fult om du tänkt anmäla något du inte själv sett i verkligheten.
Jag är väldigt rak inte feg av mig när djur far illa ..anmäler hellre en gång för mkt än för lite. Är inte feg och sitter här inne o pratar om vad ska jag gjöra o inte gjöra..:cool:
Väntar fortfarande på PM , adressen
om detta russ ens finns , vissel vissel
Vi har djurskyddslagar i Sverige ..det är för att djur inte ska fara illa ,,har varit allt för mkt skriverier om djur som hittats halvdöda i hagar, boxar..pga att ingen vågat slå larm..själv skulle jag inte ens kunna sova gott om natten om jag såg sånt här och inte gjorde nått åt saken, då e man fas.... medskyldig

Senast ändrad av en moderator:

Ska hon filma eller ta kort av ett russ som står i en hage?
Ganska långsökt om den inte är undernärd eller direkt vanvårdad.
För om inte så ser det ju bara ut som en vanlig häst i en vanlig hage..

Jag tycker att du är lite väl snabb att döma här?!
Man är väl inte feg bara för att diskuterar saken?

.... ........ ....

Jag tycker det är helt ok att knacka på, eller få nån att åka dit, kanske en veterinär?

Sen undrar jag hur TS vet att hästen är ensam hela dagarna och nätterna ??
Kompisen kanske har boxvila eller liknande.
Ponnyn får ju mat vad det verkar, har kanske precis ätit upp när ts kommer förbi...
Eller så är det just denna ponny som måste vara i en liten hage pga skada eller liknande.
Snö har vi väl alla i våra hagar ??
Jag tycker nog man ska tänka efter 2 ggr innan man ringer och anmäler.
Vet en person som blev anmäld för att hästarna hade täcke varma sommardagar, det var eksemtäcken till mycket välvårdade Islänningar !

Hej från Hambo

haha stackars hästar:cool:
Vi blev anmälda för att vi hade våra highlandkossor i en för lite hage.
Då djurskyddsnämnden kom och kollade suckade de.
Vi skulle ha fått ha oanmält 60 djur i hagen, mera om vi sökt tillstånd, vi hade 9 eller 10 djur :p

givetvis är det bättre att anmäla en gång för mycket än en gång för lite.. men ibland undrar man nog ändå..

Sen undrar jag hur TS vet att hästen är ensam hela dagarna och nätterna ??
Kompisen kanske har boxvila eller liknande.
Ponnyn får ju mat vad det verkar, har kanske precis ätit upp när ts kommer förbi...
Eller så är det just denna ponny som måste vara i en liten hage pga skada eller liknande.
Snö har vi väl alla i våra hagar ??
Jag tycker nog man ska tänka efter 2 ggr innan man ringer och anmäler.
Vet en person som blev anmäld för att hästarna hade täcke varma sommardagar, det var eksemtäcken till mycket välvårdade Islänningar !

Hej från Hambo

Inget stall inget skydd ..hallå vettig hästhållning ?? Tycker inte att man ska tänka efter om man ser klara rena bevis på missförhållanden , okay synd om islänningsanmälan med eksem täcken , men har man rent mjöl i påsen , bjussa inspektören o vetrinären på fika :D

Jag är väldigt rak inte feg av mig när djur far illa ..anmäler hellre en gång för mkt än för lite. Är inte feg och sitter här inne o pratar om vad ska jag gjöra o inte gjöra..:cool:
Väntar fortfarande på PM , adressen
om detta russ ens finns , vissel vissel
Vi har djurskyddslagar i Sverige ..det är för att djur inte ska fara illa ,,har varit allt för mkt skriverier om djur som hittats halvdöda i hagar, boxar..pga att ingen vågat slå larm..själv skulle jag inte ens kunna sova gott om natten om jag såg sånt här och inte gjorde nått åt saken, då e man fas.... medskyldig
Jag tycker fortfarande det är oerhört fult att vänta på adressen via pm och anmäla något man inte ens sett själv.

Jag tycker som en del andra i tråden att du ska börja med att knacka på och berätta vad du ser och fråga hur det egentligen är.
Hur ofta går du förbi och ser ponnyn? Den kan ju fodras på andra tider än när du går förbi, det kanske finns ett stall någon annanstans, men att hagen ligger just där? Det finns många saker man kan ta reda på genom att fråga först.

Om det är som du tror och inte förbättras efter att du har påpekat bristerna är förmodligen Länsstyrelsen den enklaste vägen att gå trots allt.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 366
Senast: Lutten
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 055
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 207
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Hjälp, Jag har en kompis i USA som jag arbetat ihop med för ett antal år sedan, nu vill jag hitta på någon bra julklapp till henne. Hon...
Svar
18
· Visningar
786
Senast: Flixon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama