HJÄLP!! Hävning av köp!

Sv: HJÄLP!! Hävning av köp!

Det där är lite av en myt ..

Man måste se till individen.
Jag började rida in min islänning som 3½ åring då han var så färdig både fysiskt och psykiskt (trots sin storlek) medan det finns dom hästar som inte är redo förrän vid 4-5 års ålder.

Nja, myt är det dock inte.

För att inte göra ett alldeles för långt inlägg om just det där (tråden handlar ju inte om det) har det med fodertillgång förr på Island att göra, mot hur det är idag både på Island och i Sverige (såklart övriga länder med) Hästarna får bättre tillväxt och man har upptäckt att vissa (märk väl ej alla) har vid tidigare ålder än förr visat sig vara mottagliga fysiskt och psykiskt för träning... Det krävs nog (min uppskattning) en duktig Islandshästtränare som varit med en längre tid med dessa hästar för att kunna göra den bedömningen om hästen är redo eller ej.

Ja dessa hästar är annorlunda, precis som sockiplast skriver, det är mkt svårt att bedömma anl till att hästen växlar gångarter, kan bero på åtskilliga saker.

Har själv hamnat i sisten med att köpt "ny" häst och fick en som var krasslig. Har kämpat som F*n och det har gett blandade resultat. Det jag vet idag är att jag aldrig! kommer att köpa en häst utan röntgen mer, oavsett köpesumma, det blir dyrare i längden än vad det kostar att göra det även om jag ska bekosta det själv.
Gav inte den köpesumman du gav, jag anser verkligen att du ska stå på dig Sockiplast, kontakta bra advokat.

Det som jag ville ha fram är att det är ju lätt att förstöra en häst genom att rida in den tidigt. SÅ det kan ju vara därför Sockiplast:s häst inte håller. Då är det ju inte Sockiplast:s fel utan den som ridit in den.. Och det borde väl säljaren vara indragen i..

För hård träning, för tidig inridning kan mycket väl ge skador och ledinflammationer för all fram tid.

om vi nu bara spekulerar hej vilt.. Sockiplasts häst tillhör kanske kategorin inte-ridas-in-för-tidigt- hästarna och dessutom ridits hårt (avelsvisning) så är ju ekvationen inte så svår. Kan tänka mig att fd ägaren vill ha fram resultat och inte alls tänkt på vad som var bäst för hästen.

Även en fullt-utvecklad-häst kan ta stryk av att bli riden hårt under kort tid, behövs ingen raketforskning för att komma fram till det.

Känns oseriöst av säljare (Sockiplast:är det ngn kändis inom islandshästvärlden som sålt till dig?) som inte tar sitt ansvar och köper tillbaka hästen? Ryktet kommer ju att sprida sig, förr eller senare kommer det ju ändå fram vem som sålt och vad som hänt..

Vet en tjej som köpte en häst av en ganska känd islandshästtränare. Hästen hade ett fel och hon fick lämna tillbaka hästen med fullt betalt tillbaka.

Men .. ja.. Som privatperson är det ju ganska svårt.. Tänkte på mig själv när jag sålde min häst, köpte nästa häst 1 mån senare. Om köpare kommit 6 mån senare o skulle vilja lämna tillbaka hästen,, herre gud.. hur skulle de gå?? :confused:

Verkligen värt att diskutera..

Precis! Det var det som var min point!
Jag är lite av motståndare till avelsvärderingar, dom ligger för tidigt. Man ska inte belasta en häst så hårt när dom är så unga. Iaf inte inom ridningen. Jag har tyngre kallblod och kör in ganska tidigt, men dom belastas inte förrän till körbarhetsintyget som 4åringar. Men körning är ju betydligt skonsammare än ridning.

Och islänningar ska väl gå lite högre med huvudet och sänkt rygg i vissa gångarter? Det borde ju medföra ännu mera slitage..

Och hoppning på varmblodsidan..

Det är inte konstigt att dom går sönder.

Om det är en islänning du har köpt, eller vi kan säga oavsett. Som spekulant på en speciell ras bör man som köpare först sätta sig in i rasens svaga punkter, te x för islänningar spatt. En inriden islänning, röntga och detta oavkortat vad säljaren än säger. I slutändan är det du som köpare som ändå får stå för veterinärkostnaden, och då kan en röntgen vara förhållandevis billig investering.

Fullblod, kissing spines. Ryggröntgen är för mig en självklarhet.

Tinker eller liknande, fotskabb som kan var oerhört långdraget att bli av med.

Osv.

Som köparen måste man sätta sig in i sitt köp och vara aktiv, och inte överlåta hela kalaset på säljaren. Som köpare har man samtidigt undersökningsplikt, dvs man bör ta reda på så mycket som möjligt om tilltänkt objekt.

'kl

Funderar på en sak.

I mitt kontrakt står det något i stil med att "säljaren intygar att hästen är besiktad och frisk" (Fast med bättre ord :p )

Om något skulle hända i mitt fall, då borde det väl vara ganska enkelt för mgi att häva köpet?
Eller spelar den punkten ingen roll?

Säljaren kan intyga att hästen är frisk ja, men då innebär det att om en tvist i frågan uppstår te x att hästen inte var frisk. Att det sen kommer fram bevis på motsatsen trots säljarens intyg, innebär det i praktiken en form av bedrägeri från säljarens sida. Denna har påstått att hästen är frisk, trots att säljaren vet saker om hästen som denne inte har uppgett.

Fast jag undrar om man som köpare verkligen har fullgjort sin undersökningsplikt genom att helt lita på säljarens utsago...

'kl

Funderar på en sak.

I mitt kontrakt står det något i stil med att "säljaren intygar att hästen är besiktad och frisk" (Fast med bättre ord :p )

Om något skulle hända i mitt fall, då borde det väl vara ganska enkelt för mgi att häva köpet?
Eller spelar den punkten ingen roll?
Kan istället betyda att det blir svårare för dig att häva ett köp. Om du god tar säljarens intyg och inte själv undersöker hästen.
Du har ju då gott med på att det säljaren stämmer och hästen är frisk när skriver under avtalet.
Så i praktiken innebär det att då att köparen har papper på att du har godtagit att hästen är frisk när du köpte den.

Att en häst går i öppen form betyder inte att hästen har sänkt rygg, i höga tempon som pass och ökad tölt öppnar sig formen men i den ökade tölten är nacken fortfarande eftergiven. I flygande pass krävs massor av rygg, finns inte den finns ingen pass.

Nog för det var mååånga år sen jag hölls med islänningar, men om huvudet är uppe, sänks inte ryggen automatiskt?

Hel vetenskap om islänningar.. Men jag kan mycket väl fortfarande tänka mig att en unghäst som blir belastad på detta sätt tar skada.

En felaktigt riden häst oavsett disciplin blir skadad i förlängningen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 986
Ekonomi & Juridik Hej. ny här . Har funderingar angående reklamation av häst. Låter ha osagt om jag är köpare eller säljare men. Hästen gårdsbesiktas UA... 15 16 17
Svar
329
· Visningar
35 089
Senast: Lobelia
·
Ekonomi & Juridik Jag skapar denna tråd i hopp om att kunna hjälpa en av tjejerna i mitt stall vad hon ska göra. Ska försöka återge fakta så gott jag kan... 2 3 4
Svar
71
· Visningar
10 294
Senast: athena
·
Hästmänniskan Hej alla bukefalister, Jag har precis köpt en häst, eller köpet är inte igenom än, men har kommit helt snett på det. Säljaren körde hem... 2
Svar
25
· Visningar
4 272
Senast: AliceZeta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka