hjälp hästförsäljning....

Sv: hjälp hästförsäljning....

Saker och ting är inte alltid lätt och enkelt, men det gäller ju att inta en hållning som har stöd i lagen. Och då är det ju lämpligt att läsa vad lagen säger.

Det är ju vad som händer när man går till rätten. Ena sidan tycker ditt och anser sig ha stöd för det, andra sidan tycker datt och pekar på var i lagen de anser sig ha stöd i detta. Till dess rätten har fällt sin dom så är det ju fråga om vems uppfattning som ska gälla.

Men att bara lämna tillbaka något man har köpt för att det är så trist att betala för det - väx upp, köpare. Det funkar ju inte så någon annanstans, inte köper du en video på avbetalning och sedan lämnar den när de 6 månadernas betalningsfritt tar slut. För det är så tråkigt att betala...

Att jag som säljare har rätt att ta tillbaka hästen är ju inte samma sak som att jag vill ta tillbaka hästen. Jag vill förmodligen hellre ha pengar i första hand. Efter att ha jobbat med inkasso tror jag fast på den otroliga vikten av delbetalning.

D v s om man säljer och lämnar ut en vara/djur så TA DELBETALNING. Det är betydligt lättare att få mer pengar när lite pengar redan ligger på bordet. T ex om man delbetalar, och säljaren har rätt att behålla delbetalningen OCH ta hästen om inte full betalning inflyter. Det svider för de flesta.

Senast ändrad:

Även om du vill friskriva dig så är du väldigt duktig och skriver välformulerat och vilka punkter man ska trycka på.
Dvs ..Jag håller med dom andra .;)

Men nog med smicker :D Puff på TS att stå på sig ....
Mia

D v s om man säljer och lämnar ut en vara/djur så TA DELBETALNING. Det är betydligt lättare att få mer pengar när lite pengar redan ligger på bordet. T ex om man delbetalar, och säljaren har rätt att behålla delbetalningen OCH ta hästen om inte full betalning inflyter. Det svider för de flesta.

Skönt att läsa detta! Jag har ofta sålt på det sättet!

Svarar precis som de andra, att jo: Du har ofta i alla fall ett hum om hur det fungerar, och du är bra på att formulera dig så att andra förstår utan en massa gull och bomull och "jag tror att det nog är såhär att...". Det är väldigt uppskattat, även om du kanske inte alltid kan hjälpa till hela vägen så att säga.

Men som sagt, nog med smicker och off topic-snack, nu har jag smörat tillräckligt för både detta året och nästa :D:p:o

Hej! Vilken tråkig situation du hamnat i. Köparen verkar dessutom lite korttänkt som lägger ut annons på kattungarna efter att ha sagt att de är sålda. Det låter ju enkelt egentligen, har hon kvar några ska du ha en och om de är sålda ska du ha pengar för hästen. Det är också konstigt att de inte reserverade en kattunge åt dig med tanke på avtalet mellan er. Uppenbarligen vill de komma billigt undan, tänk så smidigt att kunna ångra sig angående en häst man inte betalt och bara lämna tillbaka den. Det är fult att av dem att göra så här och jag hoppas att det löser sig för dig!

hej allihopa! som sagt, jag har skickat en faktura, betalningstiden har gått ut och inga pengar har kommit... inte har hon hört av sig heller, så jag antar att eftersom hon inte bestridit fakturan eller hört av sig på annat sätt så har hon ändå "accepterat" den? så vad är nästa steg? kronofogden?

Skrev du på fakturan att den skulle skickas vidare till KF om den inte betalades? Isåfall är det bara att skicka dit den!

Annars kanske skicka en påminnelse med 10 dagars betalningstid och meddelande om att den går vidare till KF vid utebliven betalning.

Självklart ska du ta hjälp av kronofogden! Du ska ha dina pengar.

japp jag skrev att den skulle gå direkt vidare till kfm;)

da ar det bara att kontakta KF och fraga hur du skall gora, de vet allt.. du far nog sanda in papper till dem ocksa men de vet vad som skall goras.. lycka till.

Fast KFM har en väldigt bra sida, www.kronofogden.se där det står tydligt hur man ska gå tillväga (så slipper man telefonkö). Vad man däremot kan göra om man vill ringa är att kolla upp om hästköparna redan har skulder hos KFM, då kan det vara utkastade pengar att skicka in sitt ärende, eftersom man hamnar sist i kön.

(KF är f ö en förkortning av Kooperativa Förbundet, vilket kan bli lite fel... )

skrev kfm på fakturan så hon fattar nog vinken;) ska försöka fixa det där i morgon och även ringa och kolla upp henne=)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 283
Senast: Edla
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 237
Senast: Johanna1988
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 936
Senast: Lhas
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 863

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka