Hjälp, hästen är inte det jag trodde den var!

L

Lokow

Hej!

Jag behöver lite råd ang den fina valack som jag köpte i i slutet av december -10.

Han är en inriden 4 åring.

Säljaren har vid köpet veterinärbesiktat honom och då hade han 0,5 till 1 grads hälta på båda fram. Jag ringde upp veterinären som hade besiktat för att få ett utlåtande och han sa att jag med all säkerhet inte skulle märka av detta i ridningen.

Jag har nu ridit honom väldigt lugnt och introducerat honom i ridhuset någon dag i veckan och vi har även hoppat väldigt små hinder (ca 30 cm) i galopp.

För två veckor sedan så märkte vi (jag och min tränare) att han inte gick helt rent, så vi slutade rida och jag åkte veckan därpå till en veterinär.

Hos veterinären så visar det sig att han har en kraftig blödning i vänster bog och har ett udda rörelsemönster på vänster fram.
Veterinären sa att hästen inte kommer att kunna tävlingshoppa på någon nivå eller ha intensiva perioder med tävlande utan ska gå mest i skog och mark och jag vill ha en tävligshäst.

Jag har underrättat säljaren om detta och det var inom två månader efter att köpet gick igenom.

Säljaren har hela tiden sagt att hon kan köpa tillbaka hästen men har nu ångrat sig och kan inte se att det finns något fel hos hästen.

Hjälp, vad gör jag nu? har jag någon rätt att lämna tillbaka hästen?

Tack!

Sv: Hjälp, hästen är inte det jag trodde den var!

´Min första fråga är. Varför köpa en 4-åring som markerar båda fram?? Och varför inte röntga den vid det tillfället bes gjordes? Och hur kan du få för dig att träna/hoppa en häst som markerar båda fram??

Nej jag tror inte du kan lämna tillbaka den/häva köpet, då du visste att hästen var halt när du köpte den.

När vi var till veterinären så böjde han igenom honom och där visade han inget på böjprovet alls. Veterinären säger att det inte finns något defekt i leder och senor utan att det som uppkommit nu är pga den felaktiga benställningen.

Köpte du en halt häst med felaktig benställning för att ha som tävlingshäst....?

Du kollade inte upp hältan innan du började rida på hästen?
Är hästen halt på båda fram bör man ju låta den vila ut ordentligt och få ev. behandling innan man ens tänker på att rida och ffa hoppa. :crazy:

Det enda du kan göra är väl att se till att hästen får en ordentlig utrdening och förhoppningsvis så lär du dig något av detta.

Du kan inte lämna tillbaka hästen, visade den hälta när den bes och du accepterade detta så får du skylla dig själv. Har läst ganska mycket hästjuridik så detta finns ingen tvekan om alls. Stämmer in i föregående frågor..Hur fasen kan man köpa en häst som visar hälta på böjprov som TÄVLINGSHÄST??? utan att ens röntga för att kolla vad problemet är?? Herregud..Hoppas du tar ditt ansvar nu och ser till så den stackars hästen får det bra trots detta..

1 Den visade ingen hälta vid böjprov.
2 Hon stälde av hästen när hon och tränaren såg att den gick orent.
3 Efter en kraftig smäll på t.ex. höften så skulle jag också belasta fel och ha ont om jag sprang och hoppade... Om inte köpet får gå tillbaka så skulle jag låta hästen vila länge, ända till i höst. Ev. enbart skritta ut 2-3 dar/vecka om någon månad. Hästen är ung och om skadan i bogen läker ut ordentligt så kanske du har din tävlingshäst i form nästa år;) Ta inte åt dig av alla taskmörtar här inne som bara älskar att dumförklara folk;)!

Om jag förstår det rätt hade säljaren gjort en veterinär besiktning innan säljaren köpte hästen och då hade den varit halt på båda fram...?

När du gjorde veterinär besiktning så var den ok, inte halt vid böjprov.

Sedan har den skadat vänsterbog när du har haft den, är det inte möjligt att den fått ett avvikande rörelsemönster av skadan?

Nu har du träffat en till veterinär som plötsligt ser att benställningen är helt fel på hästen? ÄR den bockbent, sabelbent har björnfot eller vad har den för felaktig benställning, det kanske går att korrigera med skoning eller träning och det borde ju ha varit synligt vid köp, och de tidigare veterinärbesiktningarna...*???

Hade det varit så gravt avvikande borde ju din tränare sett det när ni tränade innan hästen började markera...

Tycker synd om dig och hästen iallafall... Kan du inte ta kort på benen och skriva vad veterinären sa. Sedan är det ju så att blev hästen såld som tävlingshäst fastän den har så abnormt avvikande benställning att den aldrig kan fungera som tävlingshäst och du köpt den av ett företag- ja, då har du nog möjlighet att lämna tillbaka hästen...

Hur skulle benställningen vara relevant för en reklamation?! Det kan väl rimligen inte vara ett dolt fel, utan en fullt klar förutsättning som säljaren valde att acceptera. Ungefär som att hästen var rakryggad (eller svankig eller vad den nu är).

TS: nej, du har accepterat att hästen var behäftad med fel när du köpte den. Rimligen borde du ha gjort en fördjupad undersökning innan du började använda hästen (eller ens köpa den) för att undesöka VARFÖR hästen var halt.

Jag har väldigt svårt att förstå att man köper en halt häst, och dessutom börjar rida och träna den innan man utrett problemen. Självklart ska inte en halt häst ridas, utan få vård och behandling för att inte förvärra problemen.

Jaq tror du får mycket svårt att häva köpet, är säljaren privatperson eller företagare?

När vi var till veterinären så böjde han igenom honom och där visade han inget på böjprovet alls. Veterinären säger att det inte finns något defekt i leder och senor utan att det som uppkommit nu är pga den felaktiga benställningen.

Som jag tolkar det gjordes alltså detta böjprov i samband med den sneda rörelse som uppkom nu? Och det gjorde bara en besiktning (av säljaren) innan köp?

Ja då har du köpt en halt häst.

Det är därför jag skrev att det beror på hur hästen har annonserats ut..och om det är ett företag som sålt hästen.Är den utannonserad som tävlingshäst och har så grava benställningar så att den i praktiken döms ut- ja då är den såld under falska förespeglingar och betydligt sämre än vad köparen kan förvänta sig...

Är den utannonserad som halt häst som kanske blir bra- ja då är det ju inte så mycket att reklamera på...

Säljaren har vid köpet veterinärbesiktat honom och då hade han 0,5 till 1 grads hälta på båda fram.

Tack!

Detta ser jag som att hästen visade hälta vid besiktning, och då kollades detta ändå inte upp med tex röntgen..

Jag tolkar det att det lika gärna kan vara vid köpetillfället för säljaren. Då det står säljaren har vid köpet veterinärbesiktat honom. Annars borde det stå säljaren har vid försäljningen veterinärbesiktat honom...

Vad TS gjort framgår inte om det inte är så att hästen var ua när hon köpte den och det förklarar ju också varför Ts ridit som hon gjort...

Jag tycker det framgår tydligt att det var säljaren som gjorde besiktningen och att TS därefter ringde säljarens veterinär och fick "klartecken".

Säljaren har vid köpet veterinärbesiktat honom och då hade han 0,5 till 1 grads hälta på båda fram. Jag ringde upp veterinären som hade besiktat för att få ett utlåtande och han sa att jag med all säkerhet inte skulle märka av detta i ridningen.

Därför gjorde heller inte TS någon egen besiktning. Tyvärr. Och får stå sitt kast.

"Grava benställningar" kan väl inte vara en ursäkt för falsk marknadsföring...? Det syns ju!?

1 Den visade ingen hälta vid böjprov.
2 Hon stälde av hästen när hon och tränaren såg att den gick orent.
!

Ts skriver i inledningen av sitt inlägg att hästen visade 0,5-1 graders hälta i båda fram vid en besiktning.
Detta var runt december (antar jag iom att inget annat står.) i samband med försäljningen.
Ts har sen efter det ridit och tränat med hästen trots att den visat hälta vid besiktningen.

Ts slutade mao inte rida på hästen förrän den tydligt var oren vid ridning, trots att hon vetat om att den inte var helt frisk innan..

Hästen annonseras som tävlingshäst. Vid besiktningen visar sig hästen ha defekter. Köparen accepterar dessa defekter utan att närmare undersöka vad detta innebär. Det kan ju mycket väl diskvalificera hästen som tävlingsindivid, men det brydde sig köparen inte om utan köpte hästen ändå.

Även om säljaren har annonserat hästen som tävlingshäst så har jag svårt att se att det skulle vara relevant efter att besiktningen visat hältor, som köparen visst om och accepterat som förutsättnin vid köpet.

kl

Böjprovsreaktion är inte detsamma som en halt häst. Ts har dessutom stämt av detta med den vet som besiktade hästen och fått ett lugnande besked.

Ts har handlat i god tro och har ingen anledning att bli idiotförklarad av ett gäng självutnämnda förståsigpåare.

Ts - ta kontakt med en jurist och hör vad hon tror. Döma ut hästen? Triangelmärka?

Hej!

Jag behöver lite råd ang den fina valack som jag köpte i i slutet av december -10.

Han är en inriden 4 åring.

Jag har nu ridit honom väldigt lugnt och introducerat honom i ridhuset någon dag i veckan och vi har även hoppat väldigt små hinder (ca 30 cm) i galopp.

För två veckor sedan så märkte vi (jag och min tränare) att han inte gick helt rent, så vi slutade rida och jag åkte veckan därpå till en veterinär.

Hos veterinären så visar det sig att han har en kraftig blödning i vänster bog och har ett udda rörelsemönster på vänster fram.
Veterinären sa att hästen inte kommer att kunna tävlingshoppa på någon nivå eller ha intensiva perioder med tävlande utan ska gå mest i skog och mark och jag vill ha en tävligshäst.

Jag har underrättat säljaren om detta och det var inom två månader efter att köpet gick igenom.

Säljaren har hela tiden sagt att hon kan köpa tillbaka hästen men har nu ångrat sig och kan inte se att det finns något fel hos hästen.

Hjälp, vad gör jag nu? har jag någon rätt att lämna tillbaka hästen?

Tack!

Vad har vetrinären för ansvar i detta då, undrar jag? Om denna påpekar att det inte borde märkas vid ridningen:confused:
Borde inte denna uppmanat till en röntgen om det är den hältan som anmärktes på då som ligger till grund för besvären nu? Vad är annars vitsen med att besiktiga en häst om man inte kan lita på besiktningsmannen?:angel:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 581
Senast: Freazer
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
11 014
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 946
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej hej! Ska försöka hålla mig kort men endå få med allt relevant. Jag importerade min häst i november förra året. När han kom så hade...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
11 710
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • ”Hund” 2005-2010