hjälp, har problem med styrningen...........

L

lana

Är nybörjare inom western, hade alltid funderat på att börja, men inte kommit till skott förren nu, har ridit vanligt innan och då varit mkt självlärd, har nu gått 2lektioner hos en jättebra tränare, hon ser mina fel och brister direkt och försöker rätta till dem, jag har svårt för att inte styra på engelskt vis och blandar gärna med western, är dessutom osäker på mig själv, det är så mkt att hålla reda på hjälper, sits osv. Så hur ska göra för att börja fatta, för jag tycker det är så roligt och vill ju att det ska fungera?

Sv: hjälp, har problem med styrningen...........

Du är ju på rätt väg som redan har en bra tränare :)

Det tar tid att skola om sig.

Försök att tänka att hästen är dina förlängda ben.

Alltså använd kroppen som du gör när du själv backar, stannar, går osv.

Hur tusan menar du???
Inte stoppar jag benen rakt fram när jag ska stanna eller har dom framåt och viftar när jag ska backa :angel:

Som min "tränare" sa:
Tänk inte så mycket på det! Rid mera som du är van :D Det kanske inte fungerar för alla eller på alla hästar, men för mig fungerar det ;)

Ang styrningen så ska hästen gå undan för tryck. Man ska inte "dra" den dit man vill ha den. Vill du flytta åt vänster så lägger du tryck på höger sida, tygeln ger tryck på halsen o skänkeln placerar du olika beroende på hur tight du villl at hästen ska svänga. Var noga med att inte föra händerna över till motsatt sida av halsen, för då blir det bara fel. Lyssnar hästen inte på neckreiningen är det hjälp med benen som gäller.

jag är också nybörjare. Jag har fått lära mig att tänka att tyglarna är som en joystick-spak.
tyglarna fram:gas,
vänster:vänster,
höger:höger,
bromsa: bakåt.
behålla farten: mitten (friläge)
följ med handen lite med kroppen...

:bump: hoppas du förstod hur jag menade. jag är inte så bra på att förklara... :bump:

Mount Never Rest skrev:
Hur tusan menar du???
Precis vad jag skrev :D

Ta en promenad och känn efter hur och vilka muskler du använder när du gör olika rörelser. Exakt samma muskelspel bör du använda när du rider.
Mount Never Rest skrev:
Inte stoppar jag benen rakt fram när jag ska stanna eller har dom framåt och viftar när jag ska backa :angel:
Gör du så när du går??? :rofl:
Det gör iaf inte jag

Fast jag har faktiskt sett många ryttare göra just så som du beskriver:
stoppar benen rakt fram och drar i tyglarna när de ska stanna
eller (och detta har jag bara sett hos sk. westernryttare :confused: )
har dom framåt och skänklar på bogen när de ska backa

jag förstår hur du menar men att få det till att funka är värre, har en tendens att göra rätt ett par ggr för att sen snurra till det igen........

Övning ger färdighet ;)

När jag tränar in saker gör jag det bara övningen ett par gånger vid varje tillfälle. Det funkar bäst tycker jag.

A_K_N skrev:
Precis vad jag skrev :D

Ta en promenad och känn efter hur och vilka muskler du använder när du gör olika rörelser. Exakt samma muskelspel bör du använda när du rider.
Gör du så när du går??? :rofl:
Det gör iaf inte jag

Fast jag har faktiskt sett många ryttare göra just så som du beskriver:
stoppar benen rakt fram och drar i tyglarna när de ska stanna
eller (och detta har jag bara sett hos sk. westernryttare :confused: )
har dom framåt och skänklar på bogen när de ska backa
Fötterna fram och Whoa = Stopp
Fötterna fram, Förhållning på tygeln, Vifta "i luften" med fötterna som förstärkning = Backa

Mount Never Rest skrev:
Fötterna fram, Förhållning på tygeln, Vifta "i luften" med fötterna som förstärkning = Backa

Tänk på att på tävling får du 5 - poäng om du har fötterna framför sadelgjorden. Man bör INTE göra det till en vana att vifta där fram när man ska rygga. Bättre att bara trampa i stigbyglarna en liiiiten aning framåt, helt enkelt bara sitta kvar i "stop position". Jag förstärker med "whoa" som betyder backa.

Ja, jag försöker intala mig själv om det.

Jag gör som du skriver :confused: :idea:
Förstärkningen måste jag bara använda eftersom han ännu inte lärt sig backa ordentligt... Fast jag glömde skriva att jag även säger Backa åt honom, det är hans back "ljud". Han får INTE röra sig om jag säger Whoa, det är stopp och inget mer :D

Hej, jag vet vad du pratar om.
Ett tips.....glöm händerna, använd dem bara att placera huvudet med, till en början........använd ben och sits.......rid i skritt tills allt sitter forsätt sedan i trav. Be någon visa hur necreining fungerar..
Har haft samma tankar som dig en gång!!! :o

Änglahäst

Mount Never Rest skrev:

Det är inte "fötterna fram" som är själva grejen egentligen, utan det är att man trampar ner hälarna mera och då åker underbenen en aning framåt av sig själv.

"själva grejen" med Harry är att jag sträcker upp mig och säger whoa (rider honom mycket med rösten vid avsaktning+ökning), men han har lite svårt för bromsen när han är piggare så då blir det att skjuta fram fötterna :D (vilket är ganska ofta :angel: )
Jag tycker att det är enklast att säga "fötterna fram", fast egentligen är det som du skriver "då åker underbenen en aning framåt av sig själv" Så egentligen far dom inte så långt framåt :D

Tussemaja skrev:
Det är inte "fötterna fram" som är själva grejen egentligen, utan det är att man trampar ner hälarna mera och då åker underbenen en aning framåt av sig själv.

Öhh... en TOTAL westernnovis måste ändå få göra ett litet inpass här. Antingen har jag fattat allt totalt fel eller också förstår iallafall jag och min häst allt totalt fel, men "stoppet" sitter väl ändå inte i varken hälar, ben eller tygel? Det är väl ändå ryttaren bäckens vinkling - sätet - som borde utföra stoppet? :confused:
Det känns då mest naturligt iallafall...

Ja det tycker jag att det är... Ska jag vara ärlig är jag inte nöjd med det jag skrivit hittills i tråden:smirk:
För senast jag red kom jag att tänka på den här tråden och kollade lite extra vad tusan jag gör när jag ska stanna;)

Och det jag kom fram till var så här:
För att stanna lutar jag mig lite framåt och trycker ner baken i sadeln och säger Whoa.
Mina fötter rör sig inte ett dugg:o :o :o

Slappna av! Det vanligaste felet man gör att man blir för ivrig och vill kunna allt på en gång. Om du har egen häst tänk på att allt träning börjar på marken. Tänk höger när du vill till höger. Överdriv rörelserna och lyft handen rakt upp om du vill ha en skarp sväng. Alltså höger tygel, rakt upp om du vill till höger. Använd gärna westernsporrar. De är snälla och rullar på hästens sidor i stället för att hacka in i sidan. Tänk ett steg i taget. Lycka till!

När jag precis hade börjat rida western och skulle lära om från engelskt fick jag rådet att tänka att jag fick ett knytnävsslag i magen när jag ville göra en halt. Tänk dig att du sitter i lodrät sits, och att någon slår dig i magen. Vad häder då? Jo du kommer att sjunka ihop med överkroppen och flytta din tyngdpunkt och hästen svarar på detta med att stanna (tyglarna kan vara en förtydligande hjälp för hästen till en början, men dessa kan du efterhand plocka bort). Ju mer utbildade du och din häst blir desto mindre och finare hjälper behövs. :)

När du ska svänga kan du tänka att du ska stänga en dörr och öppna en annan för hästen, så den bara får möjlighet att gå åt ett håll. Om du exempelvis ska svänga åt vänster sluter du ditt högra ben lite tätare runt hästen (du "stänger dörren" åt det hållet) samtidigt som du öppnar åt andra hållet genom att lätta på vänsterskänkeln. Parallellt med benen kan du arbeta på motsvarande sätt med tyglarna, öppna och stänga dörrar. Hoppas du förstod...

Detta har hjälp mig när jag skulle börja tänka western, förhoppningsvis kan det hjälpa dig med!:banana:

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 468
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 504
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 481
Senast: ako
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
3 019
Senast: Lycan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka