Hjälp! Har problem med att hoppa

B

BusigPonny

Hej!
Ofta när jag ska hoppa en bana har jag problem med att ha kvar fötterna i stigbyglarna. Så det blir mest kanske att jag hoppar med en stigbygel :D Det är nästan som jag glömmer bort fötterna eller jag vet inte. Har någon nått tips för att ha kvar fötterna hela tiden när man hoppar? :bow:

Sv: Hjälp! Har problem med att hoppa

Sluta att kläm med knäna? Låter som att du behöver öva på att ha mer vikt i stigbyglarna, trampa ner hälen. Öva på låga kavaletti och stå i fältsits, tänk dig att du ska stå i stigbyglarna över bommarna, och sen trampa ner hälarna efter... Kan hjälpa om man tänker sig att man ska spreta ut benen från hästen lite... typ.
Men viktigast, inte klämma med knäna.

Håller med föregående talare (skrivare?) - det verkar som du spänner dig och drar upp knäna. Försök lägga mer tyngd i stigbyglarna och hålla om med vaderna istället för med knäna :laugh:

Tänkte faktiskt först nämna detta med att hålla om med underskänkel istället för knän - men kom sen på att det kanske inte är så bra pedagogiskt - då det lätt genom att nämna att "hålla om" kan sluta med att knäna åker fast av sig själv, då "hålla om" kan uppfattas som "knipa åt".

När benen har blivit avslappnade ser jag inte några som helst problem att börja tala om "hålla om"... :)

Ja, precis så gjorde jag själv förr.. Jag knep som bara den med knäna, och förstod inte alls varför jag ALLTID tappade stigbyglarna i anridningen :p Men sen släppte jag knäna och trampade ner hälen istället = bättre skänkelläge, bättre balans och kvarhållna stigbyglar. Men man måste ju fortfarande hålla om ;)

Precis! Men i cavaletti kan man gott öva på att spreta ut lite med knäna. När det gäller hinder så får man ju tänka lite annorlunda....
Precis som du säger...

Bäst att börja med cavaletti iaf ;) Och när man lyckas behålla stigbyglar och balansen där så kan man börja på med lite småhinder. Vi kanske skulle slå våra kloka huvuden ihop och bli ridlärare? ;):D

du kan ju försöka korta stiglädern lite så du trampar mer ner i stigbyglarna? :)

Även detta var något jag tänkte föreslå... (eller ev. länga dom? )men ändrade mig när jag skrivit det. Sånt är ju så svårt att ge råd om när man inte ser hur det ser ut, vilket var min anledning till att avstå med det rådet.

Ibland kan det vara lättare att känna vikten om stiglädren är aningen längre, men om de är för långa så måste man korta...

Ja, du fattar dilemmat :p
En film kanske skulle vara bra?

Och enligt min (oerhört långa :p) erfarenhet så kan man spänna knäna oavsett hur långa/korta läder man har... ;)

jo, så kan det ju vara givetvis... Finns spänningen där så finns den. Då är det nog bäst att göra nåt åt den i grunden.

Fick för mig en liten metafor på detta med stigläderlängd...

Du har blandat saft, den blev för stark, så för att lösa problemet häller du över den i ett större glas...

hehe...

Hmm...ja jag kanske klämmer med knäna. Ska testa detta ;) tack för alla svaren :bow:

Ner med hälarna. Trots att man har korta stigbyglar ska man ju ha så långa ben man kan. Ner med hälarna!

Om man har det motsatta problemet då? Att fötterna titt som tätt åker för långt in i stigbygeln? Dvs den sitter i hålfoten istället för på trampdynan bakom tårna... Vad kan man göra för att komma tillrätta med det problemet?
Vet att det finns tåhättor att använda, men tänkte att det kanske finns nått annat man kan göra? Nått särskilt att tänka på eller nått att göra. Spelar ingen roll om det är trav eller galopp, dressyr eller hoppning det handlar om... det händer mig ändå i princip varje gång.

Kan väl möjligen vara att trampa ner hälen även i ditt fall, korta läder och nedtrampad häl :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 098
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
387
Senast: MiniLi
·
Juridik & Ekonomi Hej! Gammal användare som vill vara anonym. Pågrund av förändrad ekonomi samt lite annat trassel så har jag sökt bistånd från soc för...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 890
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
999
Senast: Nova123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Atletix