Hjälp!!! har du haft knäproblem se hit TACK

Sv: Hjälp!!! har du haft knäproblem se hit TACK

Då kanske träningen kan ge nytta!!:):bump:

Vet du vilken träning som anses som bäst för att träna upp den muskeln? Jag försöker simma (& "cykla" lite i vattnet), cykla, stå lite på huk så gott det går mot en vägg, pressa benet uppåt med vikt på smalbenet och nu börjat med att dra benet framåt då jag har ett böjligt "gummiband" runt benen. (om du förstår vad jag menar;))

Är lite dålig på & träna, mest gummi bandet just nu & lite simning.

(Är i stallet & bär vatten & hö i en backe varje dag, men det är väl egentligen ingen bra träning kanske)

Sjukgymnaster är bättre på att veta exakt vilken träning som är bäst, men det där låter ok. Speciellt om din sjukgymnast tror att det är patellofemoral smärta du har.

Sjukgymnaster är bättre på att veta exakt vilken träning som är bäst, men det där låter ok. Speciellt om din sjukgymnast tror att det är patellofemoral smärta du har.

Då ska jag fortsätta min träning & försöka lägga lite mer tid på den:):bow:

Tänk om man kunde ha en dag utan att tänka på sitt knä:(

Har haft ont i ett år nu snart. Kan inte springa (går en liten bit men får ont efter) och det är jobbigt att gå längre sträckor, så jag är inte så aktiv som jag skulle vilja....
Rida går ganska bra, men måste sitta upp med hjälp av en pall.

Igår fick mitt högerknä nog också (som jag från början haft mkt besvär med, men som fått ta "över" i snart ett år pga skadan i vänster, suck) så haft jätteont och inte kunnat böja det nu igår & idag. Vet inte om det kan bero på att jag skulle träna "sitta mot en vägg" ett par kvällar för att stärka knäna, tror att det blev för mkt.

Sjukgymnasten tror patellofemorallt smärtsyndrom och säger att jag ska träna mer (vilket inte alltid är motiverande med värk...)
Läkaren säger att jag får "räkna med några ÅR, inte månader":eek::( tills det känns bättre:crazy: Efteråt kändes det som ett väldigt lustigt uttalande tycker jag, vadå vänta några år & träna mer???
Båda tror att menisk och ledband är okej.

Vet inte riktigt vad jag vill med att berätta detta, men vore skönt & höra om fler med knäproblem, vad man kan göra mer för att bli bättre osv.....:crazy:

Jag har haft problem med mina knän sedan jag var 14 år, då löptränade jag alldeles för hårt och med taskiga skor och en dag sa knät stopp:(
Jag gick på kryckor från september till april året därpå och när de gjorde titthål så fann de lösa benbitar:confused: de sa att de förmodligen hade lossnat från min schlatter (stavas?) en "bula" man kan få nedanför knä skålen, enligt dem om man växte fort:crazy:

Jag är ganska överrörlig i mina leder vilket har gjort att knäna har böjt sig framåt några gånger genom åren, ibland har de gipsat, ibland har de sagt träna:confused:

Mina knän blir alltid sämre på vintrarna och halsflussar sätter sig alltid i knäna:confused: hur det nu kan göra det vet jag inte men det är det svaret jag har fått.

Det enda som har hjälpt mej är att aldrig gå i hårda skor, inte röra knäna för långt åt något håll och att ha stigbyglar som är vinklade, att sitta upp från marken gör jag inte i onödan, det tar alldeles för mycket på knäna.

tack för ditt svar!

Läkaren mumlade något om att jag också ev var överrörlig.
Känner också i knäna nu om jag har en förkylning eller så på gång, och i lederna på handen.

Jag har rört mig sedan jag skadade knät, men vat inte om det skulle hjälpt & vilat, jo kanske det andra knät som fick ta all vikt:crazy:

Hoppas ju att dom har rätt i att det ska bli bra av sig själv, men tveksamt.:crazy:

Har använt tigerbalsam nu två dagar pga värken, och ipren.

Såg att du skrev att du hade använt bot skydd, har du haft dem på tillräckligt länge/mycket så att de kan hjälpa?
För min del (använder armbågsskyddet på min arm som jag har nervskador i) så fick jag använda det varje dag, dygnet runt (efter invänjnings perioden) i två-tre veckor innan det gav effekt.

Det finns skydd med magneter i har du provat det?
Finns här,http://www.sparkop.se/ gå in på hälsa och kroppsvård scrolla ner till "revolutionerande knästöd med 16 magneter" (längst ner på sidan) min mamma blev mycket hjälpt av ett sådant.

Det är ett gissel med överrörlighet och det enda som hjälper är att få upp musklerna runt leden, vilket är svårt när man har ont:crazy:

Problemet är ju ofta att ju mer stöd man behöver ha desto mer förtvinar musklerna:(

Bot skydd brukar ju kunna lindra smärtan iallafall.

Hoppas att du hittar något som fungerar!

Jag fick en knäskada för nåt år sedan bara och var tvungen att hoppa på kryckor. Jag åt tabletter och fick en smörja för knät. Efter kanske 3 veckor eller nåt tänkte jag böja rida lite smått igen, men det gick åt helvete med knät kan jag säga. Så låt knät vila ut, knän är viktiga ;D

Ja, jag har använt BoT i omgångar, och upplevt att det hjälpt en del:) Fått mer ont när jag slutat.
Men nu när jag skulle börja använda det lite intensivt igen så fick jag mer ont, och vågade då inte ha dom på. Men kanske ska jag strunta i värken och ha dem på intensivt en period igen!

Magneter, hade något sånt för länge sen, kanske värt & prova, desperat:crazy:

Jag fick en knäskada för nåt år sedan bara och var tvungen att hoppa på kryckor. Jag åt tabletter och fick en smörja för knät. Efter kanske 3 veckor eller nåt tänkte jag böja rida lite smått igen, men det gick åt helvete med knät kan jag säga. Så låt knät vila ut, knän är viktiga ;D

Det är kanske där jag har gjort fel från början. Fast jag hade så ont att jag haltade, så skulle jag ändå rida!:angel:
Även nu när det andra knät gör jätteont, så envisas jag & rida, så härligt & rida när man själv knappt kan gå & springa:):crazy:
Borde väl egentligen dra fram vagnen & köra istället, men men

Åh, jag vet hur det är. finns ju inget härligare än att rida!:love: Men när knäna inte hänger med på det så är det inte så bra. Hoppas du blir bra snart!

Ja, jag har använt BoT i omgångar, och upplevt att det hjälpt en del:) Fått mer ont när jag slutat.
Men nu när jag skulle börja använda det lite intensivt igen så fick jag mer ont, och vågade då inte ha dom på. Men kanske ska jag strunta i värken och ha dem på intensivt en period igen!

Magneter, hade något sånt för länge sen, kanske värt & prova, desperat:crazy:

Du ska börja försiktigt! Använd bot skydden någon timme bara första dagen, öka sedan sakta, det ska ta ca två veckor innan man kan ha på dem hela dygnet!

Annars gör det oooont, det är den ökade blodgenomströmningen som gör ont, det är också det som gör att det blir bättre sedan när man använder det dygnet runt:)

Åh, jag vet hur det är. finns ju inget härligare än att rida!:love: Men när knäna inte hänger med på det så är det inte så bra. Hoppas du blir bra snart!

Tack:)
Ja inte det lättaste att inte ut & rida:love:

Du ska börja försiktigt! Använd bot skydden någon timme bara första dagen, öka sedan sakta, det ska ta ca två veckor innan man kan ha på dem hela dygnet!

Annars gör det oooont, det är den ökade blodgenomströmningen som gör ont, det är också det som gör att det blir bättre sedan när man använder det dygnet runt:)

Har använt mina BoT från & till i kanske ett år (inte så mkt intensivt i början) men intensivt för ett tag sen, så har vant in mig sakta.
(och fick inte ont av dom när jag hade dom mycket sista perioden, lång period)
Vet inte om det är för uppehållet på ca 2veckor eller att jag har fått mer ont nu som gör att BoT gör att det gör ont..
Hm.. Får väl börja kortare stunder igen kanske & sen ha dom dygnet runt.
Funderar på & testa magneter med.. (fast inte samtidigt;))

Jag fick en rejäl skada i ett knä -91 och har tills för något år sedan haft stora problem med det. Men så snart snön försvinner ska jag för första gången sedan dess försöka mej på att springa. Några steg i alla fall ;)

Ridningen har jag klarat genom att rida utan stigbyglar, barbacka eller med väldigt långa stigläder.

Jag kan fortfarande få ont ibland men oftast kan jag sitta på hästen halva dagar utan att ens tänka på mitt onda knä.

Rid inte i korta läder=knämördare :crazy:

Ja det är väl det. Haft dom på nästan dygnet runt ändå nu, så trött på värken:( & tycker man ändå borde vara "invand"

Korta läder ja, det är inget vidare...:crazy:
Så du har inte kunnat springa alls sen -91?:crazy:
Har du gjort någon sorts behandling eller operation på ditt knä eller har det fått bli bättre av sig själv?

Liknande trådar

Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 402
Senast: Sel
·
Kropp & Själ (Nytt nick, gammal användare.) För att hålla det här inlägget från att bli en hel roman håller jag mig kort och skalar bort en del hel...
Svar
0
· Visningar
792
Senast: Mandarinen
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 576
Senast: bellala
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
22 025
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar