Hjälp!!! har du haft knäproblem se hit TACK

Sv: Hjälp!!! har du haft knäproblem se hit TACK

Mina knän har varit usla tills den 21 april i år. innan var det hemskt uinget hjälpte inte knästöd, inte hålfots inlägg. sen den 21 april kastade hästen av mig vilken smärta att landa stumt på fötterna ren smärta upp i knäna. läkarna sa att minisken o korsbandet var skadat. men men operation bokades in till den 23 maj. men men imellan där låg jag i min sängg eller hoppade runt på kryckor men helt plötsligt en morron vaknar jag utan smärta o jag tänkte jag går ut o går en sväng. jag var ute i över 3 timmar o gick. sen dess har jag itne haft ont. jag kan hoppa runt o springa som jag inte gjort på över 4 år. så¨att min häst kastade av mig gjorde att mina dåliga knän blev bra. T.o.m läkarna har sagt att de är så stabila ett par knän kan vara :P YEEY

Så det är att ramla av pållen som gäller då?:eek::D
Vad härligt att det blev bra!!
Jag har börjat tappa hoppet lite om mitt knä:cry:
Har gått tre månader nu och gör fortfarande ont och jag haltar från och till.. Ibland bättre ibland värre. När jag var hos läkaren så hade jag inte så ont innan-såklart:smirk: utan fick jätteont sen på kvällen:cry:

Eftersom det inte varit synbart svullet eller låst sig direkt hoppas man ju på det bästa, men när jag går så känns det jobbigt att dra fram det ibland. Får väl besöka läkare igen, suck

Åk in till akuten och se till att få remiss till ortoped direkt.
Så fick jag göra, fick remiss till ortopedtekniska också för att få ilägg till skorna.
Ortopeden kollade och bokade tid till magnetröntgen.
Har varit hos ortopeder på 2! olika sjukhus här i skåne utan att de hittat var det sitter så jag fick råd att gå till sjukgymnast.
Men se till att få tid hos en riktigt bra ortoped!

Hur lyckades du med att få knäskyddet att fastna:eek:?

Mitt "snygga" skydd med stålskenor där kunde man dra ur varje skena för sig och sen dra av det mjuka skyddet så ingen risk för att det skulle fastna. De har kanske moderniserat skydden lite granna?

Det knäskyddet var ett sånt som du liksom tar på som en strumpa ungefär. Så drog man upp det och satte det tillrätta över knät och spände med kardborrknäppning rakt över. Stålskenorna satt fast i skyddet så dom kunde man inte ta loss. Dom var också böjbara.

Så när mitt knä svullnade så gick det inte att rubba knäskyddet.

Åk in till akuten och se till att få remiss till ortoped direkt.

Man ska inte åka till akuten för att få remiss till ortopedmottagning. Till akuten åker man för att man har en akut skada.

Den remissen ska man få via sin vårdcentral.

Cilla
en riktigt bra ortoped

Har varit hos min gamla sjukgymnast nu, vet inte hur kunniga dom är, men hon tryckte och böjde på knät och enligt henne så verkar det inte vara någon skada på minisk eller ledband utan hon trodde det satt bakom själva knäskålen vid någon led eller liknande.
Enligt henne ska jag börja träna knät med vikter och lyft och cykling.
Känns lite fel eftersom jag har ont:eek: men så sa hon. Men ska undvika branter och trappor. Så jag testade att cykla första gången häromdan, lite pyssel upp och av för att inte överbelasta knät, men förutom att det knäppte till och kändes först gick det bra!
Men börjar bli trött på att knät inte vill bli helt bra..
Får väl be sjukgymnasten om något som kanske kan ta ort lite smärta.

Cilla W som är ortoped, vad har du för erfarenhet av liknande skador då?

Cilla W som är ortoped, vad har du för erfarenhet av liknande skador då?

Jag har massor av erfarenhet av knäskador :)
Oftast krävs en hel del träning, gärna med hjälp av sjukgymnast, för att komma tillbaka igen. I enstaka fall behövs en titthålsoperation.

Men när det gäller en enskild person och hennes skada är det jättesvårt att säga något utan att ha undersökt henne.

Jag fick en knäskada 2003 tror jag. Under en fotbollsmatch var det en som bestämde sig för att karatesparka mig i ryggen. Föll och knäet tog smällen.

Inget gick sönder, hade lite ont ngn timme efter men sen....Vill aldrig uppleva den smärtan igen. Jag kunde inte gå i trappor utan att gråta. Det gick knappt att göra något alls. Åkte in till ortoped, de röntgade knäet och quadriceps hade fått en smäll, men de sa att det handlade om ngn millimeter och att det "omöjligt kunde göra så ont". Det gjorde så ont så jag visste inte vad jag skulle ta vägen. Iaf skickade de hem mig och jag fick många veckor senare börja på sjukgymnastik.

Nu gör det inte ont hela tiden men smärtan finns kvar. Det har blivit röntgat igen och enl en läkare tror han att det beror på att det är en ärrvävnad när skadan läktes som skaver. Jag får leva med smärtan helt enkelt. Jag kan inte springa så långt och absolut inte utan ett skydd. Ibland är det jobbigt att gå i trappor och i terräng där jag måste ta i.

Det suger faktiskt.

Jo, förstår att det är svårt att svara utan att ha sett knät själv, men brukar det vara så - att man behöver träna upp knät även om det gör ont i det? Jag vet att när jag gick till sjukgymnast för väldigt länge sen så sa hon att jag skulle träna upp mina knän, men ibland glöms tyvärr sådant bort.. (när man inte har ont på samma sätt)

Nu har jag ju ont i mitt knä, men sjukgymnasten böjde och tryckte ganska hårt på det och pratade om en led som sitter bakom själva knäskålen, att det däromkring ev kunde vara någon typ av inflammation eller hur hon nu uttryckte det.

Vill gärna tro henne då jag önskar så mycket nu att mitt knä ska bli bra!! Är din erfarenhet att sjukgymnaster är bra på dessa problem?

Ska träna med vikt på knät bla och försöka cykla lite , vilket jag testat, gick rätt bra, knäppte till och gjorde ont först, men sen cyklade jag en bra bit. Är jobbigare att gå.

Sen har vi tyvärr haft mkt lera och vatten i vår sommarhage och en brant att gå uppför...men bytt hage nu.

Stackare...:(
Hoppas att jag inte behöver gå & halta jämt..

Försök få en remiss till en magnetkameraröntgen. Där kan de se ifall det är nåt i knät som borde tas bort. Är det inte det så borde du kunna få nåt av ortopeden som kan hjälpa dig - en skena eller liknande. Om det är det så är det troligaste en titthålsoperation. Det är inget att vara rädd för. Det är hur smidigt som helst :)

hejsan!
jag har en Iång bakgrund in0m rehabiIitering av knäskadr
d0ck kan jag bekräfta dina farhåg0r
en 0perati0n är nödvändig,
psykiska besvär är vanIiga in0m den här gruppen av människ0r, vi kvinn0r är heIt enkeIt inte Iika starka s0m män
mvh kristina Iundhage Ieg, 0rt0ped

hejsan!
psykiska besvär är vanIiga in0m den här gruppen av människ0r, vi kvinn0r är heIt enkeIt inte Iika starka s0m män

Yeah, right.:rofl:

hejsan!

Eh...okeeej...
Men stava var du inte tvungen att lära dig?:crazy::rofl:

Sjukgymnasten har gett mig diagnosen Patellofemoralt Smärtsymdrom på båda knäna.
Upplever det som en inflammation under knäskålen som ger värk och inte vill ge sig. Tränar och använder BoT men ingen större förbättring även om det är bättre än precis efter jag skadade mig, då haltade jag fram.:crazy:

Kan du inte prata med någon läkare om att få en remiss till magnetröntgen. Jag halkade för några vintrar sen och fick en spricka i menisken. Sånt kan man inte se på vanlig röntgen. Det känns lite onödigt att göra en operation innan man har kollat både vanlig röntgen och magnetröntgen.

Kan du inte prata med någon läkare om att få en remiss till magnetröntgen. Jag halkade för några vintrar sen och fick en spricka i menisken. Sånt kan man inte se på vanlig röntgen. Det känns lite onödigt att göra en operation innan man har kollat både vanlig röntgen och magnetröntgen.

Meniskskador kan man diagnosticera utan magnetkameraundersökning. Det är otroligt hur stor tilltro folk har till tekniska mirakelmaskiner och hur lite man tror på en duktig läkares (ortopeds) undersökning.

Har bara varit hos läkaren en gång ang knät, då sjukskrev hon mig inte ens fast jag inte klarade att jobba:( men man kanske kan tjata lite, suck... Enl sjukgymnasten så är inget vad hon kan känna skadat och hon säger sig vara säker på sin diagnos.
Det har ju ändå blivit lite bättre vilket är skönt, men är fortfarande långt ifrån bra....

Sjukgymnasten har gett mig diagnosen Patellofemoralt Smärtsymdrom på båda knäna.
Upplever det som en inflammation under knäskålen som ger värk och inte vill ge sig. Tränar och använder BoT men ingen större förbättring även om det är bättre än precis efter jag skadade mig, då haltade jag fram.:crazy:

Sjukgymnaster är duktiga, men de har inte alltid rätt vad gäller diagnoser (dvs de ska inte ställa diagnos).

Det är inte alltför ovanligt med smärta under knäskålen, det har haft olika namn genom tiderna. Kan man träna bort stramheten i quadricepsmuskeln (stora muskeln på lårets framsida) minskar pressen av knäskålen mot underlaget, och smärtorna kan minska.

Då kanske träningen kan ge nytta!!:):bump:

Vet du vilken träning som anses som bäst för att träna upp den muskeln? Jag försöker simma (& "cykla" lite i vattnet), cykla, stå lite på huk så gott det går mot en vägg, pressa benet uppåt med vikt på smalbenet och nu börjat med att dra benet framåt då jag har ett böjligt "gummiband" runt benen. (om du förstår vad jag menar;))

Är lite dålig på & träna, mest gummi bandet just nu & lite simning.

(Är i stallet & bär vatten & hö i en backe varje dag, men det är väl egentligen ingen bra träning kanske)

Liknande trådar

Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 401
Senast: Sel
·
Kropp & Själ (Nytt nick, gammal användare.) För att hålla det här inlägget från att bli en hel roman håller jag mig kort och skalar bort en del hel...
Svar
0
· Visningar
792
Senast: Mandarinen
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 576
Senast: bellala
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
22 025
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar