Hjälp!!! har du haft knäproblem se hit TACK

Snobben

Trådstartare
Jag skadade mitt knä för ca 7 veckor sen- min hund lyckades fälla mig när han sprang:(
Det har inte varit svullet vad jag sett, och i början haltade jag mkt, nu från och till. har ridit och varit igång ganska mkt, även om jag haltat.
Rida går bra , får ont av bara skritt, travar jag osv går det bra, kanske att jag får mer ont senare på dagen.
hade problem med knäna innan med knakande osv och lite värk ibland. Pratade med en på ortopeden som sa att det kan vara skada på mjukdelarna i knät, för att veta gör dom bara titthåls operation, inte röntgen eller så...

Så rädd för operationer mm.. och OM det inte behövs??

Erfarenheter?? Testar BoT, voltarengelé och nu köpt glukosamin.
Åt MSM sen innan

Sv: Hjälp!!! har du haft knäproblem se hit TACK

om du söker i detta forum i sökfunktionen så hittar du ett otal trådar om ämnet.

Okej, ska kolla. Men om nån vill svara så är det bara bra:crazy:

Är det en broskskada är det bästa sättet att göra en Artrosskopi, titthålsoperation, för att se vad som är fel. Röntgen visar inte nåt i de fallen. Det går fort, lätt och inga stora sår. Ett enkelt ingrepp där du kan vara vaken, om du vill;)

Jag har gjort det flera gånger och opererat totalt 5 ggr. Egentligen vill dom göra ett par till men nu vägrar jag...sista, där dom tog bort knäskålen, var lite i jobbigaste laget att komma igång efteråt.:cool:

Jag skadade knäet ordentligt i en ridolycka och hade god hjälp under 6 månader av ett knäskydd med stålskenor i sidorna - såg för j-ligt ut men hjälpte mycket bra. Hade den på vid ridning och kunde t o m jogga med den sen när knäet blev tillräckligt stabilt.

Jag hade en ledbandsskada kan jag tillägga.

Jag har haft problem med mina knän i några år nu, började komma krypande när jag spelade fotboll, badminton och red samtidigt.
Sen slutade jag med fotbollen, spelade badminton på hög nivå och har fått sluta med den nu också.
Har speciella knäskydd men de hjälper bara för stunden.
Har gjort slätröntgen, magnetröntgen osv.. har varit hos ortopeder på 2 olika sjukhus, fått hålfotsilägg till skorna, gått hos sjukgymnast.
Knäskålen hoppar inte ur led längre men jag har ofta ont.
Men försök att inte överanstränga ditt knä innan du vet vad det är.
Det gjorde jag och det blev värre.

Okej. Kanske är det något liknande då som jag har!
Det tog alltså 6 månader innan ditt knä blev bra?
Hur kändes det, vart hade du ont?

Kanske finns hopp då:)

Jag har börjat att använda såna neopren knäskydd nu på dagtid, tror att knät behöver stöd, vilket jag inte haft innan.

Ja, kanske har jag överansträngt det då jag envisats med att rida och gått ganska mycket. Nu har jag iallafall börjat använde stabilare knäskydd för att ge stöd.
Innan hade jag BoT knäskydd på dagen, men de ger ju inget vidare stöd och tyckte nästan de gjorde det värre.
Har dem på natten nu istället.
Ska skaffa mig inlägg till skorna tänkte jag, vet att jag egentligen borde ha det, lustigt att man inte tänker på det förrän man verkligen måste :crazy:

Tips: Använd ledade stigbyglar när du rider. Det är mycket bättre för onda knän.

Tack för tipset!:idea:
Får köpa det när man har får råd, är väl ganska dyra?

Jag hade ont på sidorna av knäskålen och precis i ovankant på knäet. Kunde inte sitta upp på en häst själv, klarade inte att skjuta ifrån alls. Kunde inte sitta på huk. De första månaderna var smärtan i vissa lägen som om någon hade stuckit en kniv i knäet!

Det som absolut gjorde susen för mig och som gjorde att jag kunde leva ett någorlunda normalt liv det var det här knäskyddet med ledade metallskenor i sidorna. Det provades ut på lasarettet, på ortopedverkstaden där. Det var otroligt fult, jag hade ju tänkt mig något snyggt, sportigt skydd och så får man ett gräsligt puderfärgat skydd med jätteskenor på...Jag märkte dock rätt snabbt att detta var det enda stödet som funkade, kunde både rida och småjogga med detta på efter några månader.

Numera så känns det skadade knäet t o m starkare än det andra! Vad det beror på vet jag inte faktiskt.

Jag har Shires. Det finns ju flera olika märken men mina kostade 198 och jag är jättenöjd med dem. (Mina knän också.) Har haft dem i ca 3 år.

Jag vill bara säga, var försiktig med knät! Överansträng inte! Min pappa var elitorienterare som ung och sprang färdigt loppet trots att knät protesterade rejält. Blev tvungen att operera då, och kan än idag inte springa (över 50 år är han nu):crazy: Känner flera som har opererat knän, och det blir sällan riktigt bra igen.

Mitt problem med vänster knä började när jag var omkring 13 år. Jag sprang mycket och hoppade höjd hopp osv. i skolan. Knät svullnade efter att jag hade ansträngt det och jag hade väldigt ont.

Jag red galopphästar dagligen utöver löpning och höjdhopp och när jag var hos ortopeden varnade han mig för att överanstränga knät mer. Han beordrade mig att rida 1 dag per vecka!

Jag lyssnade inte utan fortsatte rida galopphästarna. Jag fick ett knäskydd av ortopeden som jag skulle ha på alltid på gymnasiken och när jag red. Det var ett sånt där stort otympligt med stålskenor på sidorna. Jag använde det två gånger och det hela resulterade i att när knät svullnade efter ansträngning fick jag inte av det. Jag fick sitta och vänta tills svullnaden gått ner för att få av det.

Nu är jag 25 och mycket har hänt sen dess. Jag har värk i knät ibland men det tror jag beror på min övervikt. Nu red jag nydligen i 30 minuter skritt och hade väldigt ont efteråt så jag vet inte riktigt vad jag ska ta mig till.

Hur lyckades du med att få knäskyddet att fastna:eek:?

Mitt "snygga" skydd med stålskenor där kunde man dra ur varje skena för sig och sen dra av det mjuka skyddet så ingen risk för att det skulle fastna. De har kanske moderniserat skydden lite granna?

Vill tacka alla för era svar!:)

Det är liknande värk jag har i mitt knä, på sidorna och nu mer rakt uppe på själva knät.

Jag har försökt att ta det hyffsat lugnt, iof ridit, men ganska lugnt.
Mitt sista hopp innan läkaren och ev titthål (om nu inte enbart vila skulle kunna hjälpa, det vat jag inte)
så har jag gått på zonterapi, där läknkningen ska ske genom foten och även att hon gjorde ortobionomi på mig (som mjuk kiropraktik tror jag det beskrivs) Självklart lär det ju inte hjälpa om tex något är av osv, men vill ändå prova, då även resten av kroppen behöver behandlingen:crazy:

Dagen efter jag varit där, och två dagar till, kändes det BÄTTRE i knät, mot tex när jag testade massage en gång,, då blev det nästan värre. Men när jag var ute i stallet igen och skulle klampa i leran med stövlar, kom det tillbaka mer igen. Ävenom det är mer uppe på knät nu.

Sen är problemet att jag börjat på ett nytt jobb, där en del lyft görs, och häromdan var jag tvungen att göra lyft där jag inte kunde spara på att anstränga mitt knä, så nu är allt värre:cry:
Har sjukskrivit mig tills jag ska till läkaren, men hon kan väl inte mer än ge remiss..

Har tänkt fortsätta med zonterapin nu ändå, och se om det hjälper.
Eftersom jag kände att det var bättre precis efter.:)

Men man måste till ortopeden för att få riktiga knäskydd?:crazy:

Mina köpte jag på Börjes, men de säljer inte dem längre. Det finns säkert flera återförsäljare. Kanske går att se på deras hemsida?

Gjorde illa ledbanden för ett X antal år sedan,åkte av en häst, landade på fötterna varav knäet "hoppade ur led". Detta känner jag av än idag, speciellt när det är kallt ute, känner utav det (liksom du) när man skrittar, men övrig ridning går bra. Tycker att BoT hjälper väldigt bra, men på hösten/vintern är det som sagt värre.

Har varit hos läkaren nu, och det enda hon gjorde var att böja lite på knät och fråga om det varit svullet eller låst sig..
Hon trodde det kan vara en mjukdelsskada, men visste inte..

Är väl bara & vänta och hoppas det blir bra då:(
Har gått 12 veckor nu, så tre månader.. utan att kunna gå och springa osv. Men kanske kan ta tid & läka.. Hoppas bara det blr bra.

Liknande trådar

Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 401
Senast: Sel
·
Kropp & Själ (Nytt nick, gammal användare.) För att hålla det här inlägget från att bli en hel roman håller jag mig kort och skalar bort en del hel...
Svar
0
· Visningar
792
Senast: Mandarinen
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 576
Senast: bellala
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
22 025
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar