Hjälp ! han vill inte stå ensam.

A

annelie

Hej, kan nån hjälpa mig ?
min häst är jätte beroende av våra andra 2 hästar, men nu är det så att min häst har ganska dålig rygg, o jag ska ha han inne i vinter, men våra andra 2 hästarna ska stå ute i vinter dygnet runt?! men då är det bara det att han blir tokig i boxen. går runt runt o gnäggar o beter sig galet. ( han blir inte lugn ) Hur ska jag kunna lösa det ?

Sv: Hjälp ! han vill inte stå ensam.

Varför ska han stå inne? Kan du inte bara täcka honom om han inte får bli kall om ryggen, eller vad har han för problem?

han har prob`lem med ryggen, en vetrinär har varit o kollat på han o ryggen får inte bli nedkyld. vid regn tillexempel, är jag o trycker på ryggen efter han stått ute i regn så böjer han hemskt mcyket på ryggen o lyfter inte på svansen när han skrittar eller travar..
så, jag vill att han ska in. han är ett varmblod o dom ska väl endå in på vintern, hästar får väl inte stå ute dygnet runt ?

Hästar går på lösdrifter året om, vilket innebär att de ska ha skydd mot vind och nederbörd och en torr plats att ligga på. En häst kan gå på lösdrit även om den är täckad och man får se till individen och inte stirra sig blind på ras. Mitt halvblod har gått på lösdrift och jag skulle gärna hålla henne på det även i fortsättningen om det fanns någon bra i närheten.

Kan du inte ha dom andra inne på natten då? Den ensamma hästen mår nog sämre av att alltid vara ensam inne än vad de andra skulle må av att vara inne nattetid. Så resonerar då jag.

jag har en häst som är likadan *suck*

Men jag tror att din kommer att vänja sig, det kommer vara mkt stök o bök i början..Precis som du säger så verkar dom aldrig lungna ner sig men som de vanedjur dom är, hästarna, så tror jag att han så småningom kommer förstå o acceptera det nya läget.. ;)
Det blir en ny vana att stå ensam inne,
Men det kommer vara jobbigt på vägen dit, men ge inte upp!

Tack :) jag ska inte ge upp. men det känns som jag är "dum" mot honom om jag låter hohnom stå inne själv. dom andra hästarna ska stå ute, ena är kallblod o den andra är någon korsning av något slag, så dom klarar sig bättre än mitt varmblod.. min styvmamma har bastämt att dom ska stå ute, så :mad: finns det inget 12 timmar regler, att hästarna SKA stå inne på nätterna ?

Jag förstår att du tycker synd om honom men det är ju för HANS bästa, för att HAN ska må bra.

Och just det här med att han inte kan vara själv gör ju det så påtagligt att det "är" synd om honom..

Jag har en häst som inte kan vara själv, det är jättejobbigt!!
Sedan har jag en som hittills inte bryr sig ett dugg. Han har kunnat utan problem stå inne själv de nätter när tex hovslagaren ska komma tidigt på morgonen.
"Tycka-synd-om"-känslan borde ju vara där när det gäller honom med men i om att han inte lever rövare så tänker man ju inte ens på att han står själv..

Och sådan hoppas o tror jag att din häst kommer att bli med, även om det kommer vara mkt stök o bök innan han kommer in i den nya vanan.

Jag har den ena (han som är lugn) på lösdrift och jag tycker att många hästar blir så friska o glada av det. Därför är det bra att det inte finns någon lag på att hästar ska stå inne på nätterna ;)
Lycka Till!

Senast ändrad:

Men varför kan du inte lägga på honom ett täcke och släppa ut honom med de andra istället för att tvinga honom stå inne ensammen? :confused:

Håller med dig. Sätt på ett bra täcke ge ordenligt med hö och ut med hästen! Är han så känslig se till att han har ett bra regntäcke vid nederbörd också.

Med du ska ändå träna på att han ska kunna stå inne själv utifall att det någongång blir nödvändig - detta till trådskaparen!

De vänjer sig.
Så det är bara att köra på och låtsas som om inget.
Jag skulle då aldrig ställa in hästar som mår bäst ute i ett stall bara för att någon fjollig häst inte vill vara ensammen.
Den får väl vänja sig.

då kör jag kanske på att ha han ute o tar in han då det kryper ner i minusgraderna så det blir jätte kallt. eller så tar jag in han nån gång ibland med de andra hästarna.

han är för det första ingen fjollig häst. Har du hört att hästar är flockdjur? Kanske inte.

Du kan ju kanske vänja honom succesivt? Ha inne honom och i början ha inne dom andra varannan natt, sen var tredje osv? Jag håller med om att dom vänjer sig, vi har haft samma problem som du. Men jag tror inte att dom mår så väldigt bra av att vara ensamma om dom verkligen svskyr det. Dom kanske står lugnt efter ett par timmars nedvarvning, men vi vet ju inte hur dom känner sig inuti!?! Men men, hur du än gör så hoppas jag att alla dina hästar mår bra.

Man kan väl inte bara låtsas som ingenting om ens häst har panik/är jätte stressad pga av att den avskyr att vara ensam. Eller KAN kan man ju, men det känns ju inte riktigt rätt mot individen att bara stunta i honom, eller? :eek: :confused:

Hej! Vet inte vad för sorts varmblod du har, men jag tror det flesta hästar klarar att gå ute om de har rätt förutsättningar. Jag har en vbl travare och en korsning av varmblodsras, och båda går ute året om. De går täckade när det är som kallast och har ALLTID tillgång till vatten, hösilage och vindskydd. Märren är 21 och rätt frusen av sig men det funkar jättebra om hon går täckad när det är som kallast.
Lycka till.

Jag vet att hästar är flockdjur.
Och jag vet också att det är något som man hela tiden måste arbeta med att kontrollera.
En häst måste ju gå att rida ut ensammen t.ex, eller rider du alltid med sällskap?
Eller om man skall hoppa en bana, så kan man ju inte ha med sig en kompis bara för att hästen är ett flockdjur.

Jag anser att alla väldresserade hästar skall kunna stå ensamma i en hage eller ensamma i ett stall.
De kan umgås med andra hästar på dagen i hagen eller hela den tid som hagkompisen inte blir riden.

Jag ställer in den häst som behöver i stallet.
Och den får vackert finna sig i att stå där själv om så är.
Ingen annan häst skall behöva gå in för att någon är sjuk, skadad eller fryser.
Jag har en totalt rymningssäker box, i den så får de stå tills de lugnat ner sig.
Det kan ta ett par dagar i värsta fall.

Jag anser att det är en säkerhetsgrej att en häst inte skall riva stallet eller hagen för att den blir ensammen i några timmar.
I övrigt så har jag alla mina 13 hästar i flockar för ett naturligt liv.
Så även hingstarna.

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 978
Senast: Sel
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 041
Senast: tessan.g
·
Hästvård Min häst fick svår mugg som tog nästan 8 månader att läka ut helt (flertalet antibiotikabehandlingar invärtes och utvärtes). Detta...
Svar
0
· Visningar
532
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 836
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar