hjälp.....grannen vill skjuta min katt !

S

stoned

hej
Hjälp...vad skall jag göra...någon som har något bra tips!???
Min kastrerade hankatt går bort till grannen och markerar sitt 'revir' genom att skicka iväg en 'stråle'....på både deras dörrar o dynor!
Jag har inte själv känt att det luktar, men enligt grannen så är det vidrigt:confused: och nu vill han alltså skjuta vår katt!
Finns det en lösning för min 'älskling'????????

Sv: hjälp.....grannen vill skjuta min katt !

Varför inte ha honom inne? Då slipper grannen få sina dynor nedkissade och din katt slipper riskera att bli skjuten.

Ha katten inne eller ännu hellre, bygg en rastgård. Du har ansvar för din katt och jag tycker rent ut sagt att det är förjävligt att din granne ska få sina dynor förstörda för att du valt att ha katt!

*tycker precis som haukur*

varför ska andra få lida för att du vill ha katt? vill du ha katt så håll den på din gård.. du har väl ingen glädje av en katt som inte är hemma hos dig ens..

rastgård är ett mycket bra alternativ.. bygg den i anslutning till ett fönster så är det toklätt för katten att gå in och ut när du har fönstret på glänt..

Haukur skrev:
Ha katten inne eller ännu hellre, bygg en rastgård.

Bara en reflektion... detta är en bra idé om man vänjer katten vid det från början, men en vuxen utekatt kan nog blir redigt förtvivlad om den plötsligt inte får springa lös!

Min katt har blivit innekatt på äldre dar och det har funkat, men det kanske inte gör det i andra fall. Givetvis måste trådskaparen göra något åt saken, men att spärra in en utekatt kan i vissa fall vara = djurplågeri.

lisa skrev:
Bara en reflektion... detta är en bra idé om man vänjer katten vid det från början, men en vuxen utekatt kan nog blir redigt förtvivlad om den plötsligt inte får springa lös!

Min katt har blivit innekatt på äldre dar och det har funkat, men det kanske inte gör det i andra fall. Givetvis måste trådskaparen göra något åt saken, men att spärra in en utekatt kan i vissa fall vara = djurplågeri.
du menar alltså att det är mer humant om trådskaparen avlivar katten istället..

lisa skrev:

Båda mina nuvarande katter följde med mig från min gård där de sprang fritt på stora ytor & nästan aldrig var inne, till min förra lägenhet som var en liten etta. Inga som helst problem varken med ynkligt jamande eller rumsrenhet... Bor nu i en tvåa istället & inte heller efter denna flytt har det varit några som helst problem & mina katter mår hur bra som helst.

Min åsikt är att bor man inte såpass ute på landet att risken för nerkissade sandlådor & revirpinkade soldynor minimeras så ska man hålla sina katter inomhus... INte enbart för att inte störa grannarnas tålamod utan oxå för kattens skull... Måååånga katter som förvinner & aldrig kommer hem beror säkerligen på bl a förbannade grannar som ser till att "göra sig av med katten". Många katter råkar hamna i en öppen bil eller ett släp & försvinner & blir därmed hemlösingar som ynglar av sig till höger & vänster (visst, detta händer på landet oxå... & det är ytterligare ett argument för att se till att ha även gårdskatter kastrerade).

Till TS: Testa det där med rastgård... för det vore ju hemskt om grannen sköt din katt för att den gör något som för den är helt naturligt.

lisa skrev:

Trams! Beror på hur liten rastgård man bygger men om det är så så kan man ju faktiskt hägna in hela tomten, nöjer sig inte katten med d kanske det är lika bra att grannen får skjuta den?

Folk gör allt så förbannat svårt för sig, men det är enkelt:
Funkar det inte att ha katten lös, ha den inne eller i inhängnad.
Fryser du om fötterna, sätt på dig strumpor.

jag skulle försökt komma överens med grannen om en lösning om att han kanske skulle kunna ta bort sina dynor när de inte används..

FridaJ skrev:
jag skulle försökt komma överens med grannen om en lösning om att han kanske skulle kunna ta bort sina dynor när de inte används..

Jag är visserligen kattälskare av stora mått & skulle aldrig drömma om att skjuta en katt... Men det där förslaget skulle jag bara skratta åt om jag vore grannen. Ska de behöva ta in dynorna om de bara går in en kvart för att fixa lite fika t ex?

jag vet ju inte hur allvarligt problemet är.. om det nu är så att de inte ens kan lämna dem en kvart är det svårt, men jag föreställde mig att det händer när de ligger framme dag efter dag. men jag kan ju ha helt fel.

jag skulle iaf aldrig spärra in mina katter även om grannen anklagade mina katter för detta.

det måste ju gå att disskutera saken och komma fram till en lösning!

Haukur skrev:
Trams!

Folk gör allt så förbannat svårt för sig, men det är enkelt:
Funkar det inte att ha katten lös, ha den inne eller i inhängnad.

Jag skrev att det kan hända i vissa fall att det inte funkar, om det gör det i trådskaparens fall har jag naturligtvis ingen aning om.

Jag tror inte att alla katter som en gång vant sig vid att springa fritt kan vänja sig vid att vara inne eller i rastgård och må bra och vara lyckliga av det.

Stoned skrev:
markerar sitt 'revir' genom att skicka iväg en 'stråle'....på både deras dörrar o dynor!

FridaJ skrev:

hur gör man med dörrarna då?

och om grannen är kattallergiker och därför inte har katt själv (man får egentligen inte ha katter springa löst någonstans) varför ska man då stå ut med grannens katt? ska grannen få betala alla de extra allergimedicinerna kanske?

FridaJ skrev:
jag vet ju inte hur allvarligt problemet är.. om det nu är så att de inte ens kan lämna dem en kvart är det svårt, men jag föreställde mig att det händer när de ligger framme dag efter dag. men jag kan ju ha helt fel.

Jag skulle bli illa förbannad om grannens katt fick styra vad jag gjorde med mina dynor i mitt hem. Och då är jag ändå en väldigt kattvänlig person.

Varför ska grannen ta in dynorna för att en katt ska märka revir just där? Ska han sen behöva stängsla in sin tomt med 3meter högt staket o 5cm mellan varje bräda för att katten inte ska springa in och märka revir på hans tomt?

Till TS; jag tycker du ska bygga en kattinhängdnad till katten alt. låta den vara inne. Kanske gå ut o gå med den i koppel? Alla trivs inte med att ha en katt som märker revir och förstör dynor/grönsaksland o.s.v i sin trädgråd.

Kastrera och sen får du väl se hur du får göra, antigen hålla den inne eller i rastgård.

AssoSarastro skrev:
Kastrera och sen får du väl se hur du får göra, antigen hålla den inne eller i rastgård.

:idea: Eller verkligen läsa ursprungsinlägget.

BeastieBabe skrev:
du menar alltså att det är mer humant om trådskaparen avlivar katten istället..

Om nu inte kattens trivs med arrangemanget, svar ja. Annars kan det vara en idé att sälja katten. Kattens bästa, men även sämja med grannen.

ja men det är juh självklart.. när du skrev att det i vissa fall är djurplågeri att ha katten i inhägnad så lät det som att trådskaparen inte alls ens borde prova att ha katten inne+i inhägnad för att det kanske kunde vara djurplågeri..

men varenda djurvän skulle iallafall försöka och OM katten skulle må dåligt av att bara vara inne och i inhägna, först DÅ kan man ta beslut om att omplacera eller avliva..

Jag tycker du skall ha den inne. andra skall inte behöva ha ett probel om det är ditt djur..eller varför inte göra staket eller nått liknade så att man kan vänja sig att vara där. Eller att ha han kopplad.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 456
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 196
Senast: Ridinglady
·
Katthälsa Vi har veterinär tid nästa vecka. Var lite fullbokat den här veckan. Lite bakgrund. Vi har en kastrerad hankatt på sex år hemma. Han...
Svar
15
· Visningar
1 868
Övr. Katt Jag har en kastrerad hankatt (huskatt, förmodligen med siames i sig) på 10år. Frisk och med mycket energi. Han har en kattkompis...
2
Svar
20
· Visningar
3 408

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka