Hjälp! Googling och kurdiska språk

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Raderad medlem 6459
  • Startdatum Startdatum
R

Raderad medlem 6459

Jag och mina kollegor kommer inte överens: jag hävdar att kurmanci är det största kurdiska språket i Sverige (väldigt logiskt, i min mening) medan de hävdar att det är sorani som är störst. Hur jag än googlar kan jag bannemig inte hitta några siffror alls på det här. Googlar jag dåligt? Nån som är bättre? Eller rent av nån som har bra koll på de kurdiska språken här i Sverige? Kanske @tanten eller @Lager som väl arbetar med SFI (?)?

Jag och mina kollegor kommer inte överens: jag hävdar att kurmanci är det största kurdiska språket i Sverige (väldigt logiskt, i min mening) medan de hävdar att det är sorani som är störst. Hur jag än googlar kan jag bannemig inte hitta några siffror alls på det här. Googlar jag dåligt? Nån som är bättre? Eller rent av nån som har bra koll på de kurdiska språken här i Sverige? Kanske @tanten eller @Lager som väl arbetar med SFI (?)?
Sorry - jag har ingen aning. Deet jag kan resonera mig fram till är att de som nu kommer, kurder från Syrien och tidigare Irak, mest väl talar kurmanji? Sorani talas väl mest i typ Turkiet?
Vilka har vi flest av? Tidigare anlända turkar eller mer nyanlända Syrier och Irakier?
De lexion jag sett i bruk (numera använder alla Lexin på mobilen) är på kurmanji.

- så näe, jag är inte till nån större hjälp. De själva säger bara att de talar kurdiska.....

Deet jag kan resonera mig fram till är att de som nu kommer, kurder från Syrien och tidigare Irak, mest väl talar kurmanji? Sorani talas väl mest i typ Turkiet?
Nä alltså tvärtom. Kurmanci talas i Turkiet (främst) och sorani i Irak och Iran (främst).

Jag tycker mig ha läst att vi har absolut främst kurder från Turkiet i Sverige. Och runt mig har jag seriöst nästan bara kurmanci-talande kurder, känner typ en bara som pratar sorani. Och alla mina kurdiska vänner hävdar med bestämdhet att kurmanci är vanligast - men jag kan seriöst inte hitta en enda källa att backa det med.

Och jag vet, alla säger bara kurdiska. Men jag envisas alltid med att fråga vilken kurdiska de talar :p.

Tack ändå! :)

Kontakta kurdiska riksförbundet och fråga: http://www.fkks.se/default.aspx?lang=2 (eller det har du säkert tänkt på, men om inte!)

Fråga från mig: Av de språk som det går att översätta ovan hemsida till så är ett kurmanci (vilket då skulle kunna vara svar på din fråga...), ett är svenska, och det tredje identifierar google translate som persiska (farsi då, antar jag?). Eller är det det som är sorani? Det är ju i så fall ett helt annat skriftspråk. Så himla spännande!

@Manza Ja, jag får göra det. Tack!

Mm, sorani och kurmanci har helt olika skriftspråk :).

Jag vet inte.
Men här i Karlstad verkar det som om Sorani är vanligast.

Jag har mest stött på sorani.
Man lär sig snabbt skillnader när man ska beställa tolk.
Har inte reflekterat exakt varifrån folk kommer utan met försökt luska ut vilken dialekt tolken helst ska prata

Jag tror att det är svårt att ta reda på hur många talare ett språk har i Sverige, så vitt jag vet finns det inget register över sådant. Det går till exempel inte att säga hur många talare de officiella minoritetsspråken har vilka ändå har en officiell status, måste vara ännu svårare med andra minoritetsspråk.

Jag tror att det är svårt att ta reda på hur många talare ett språk har i Sverige, så vitt jag vet finns det inget register över sådant. Det går till exempel inte att säga hur många talare de officiella minoritetsspråken har vilka ändå har en officiell status, måste vara ännu svårare med andra minoritetsspråk.
Nej, exakta siffror är givetvis svårt. Men jag tänkte att nån form av indikation borde gå att hitta.

Jag har kontaktat kurdiska föreningen så förhoppningsvis kan de ge mig nån form av uppskattning.

Så det som google translate identifierar som farsi är egentligen sorani?
Ja, det skulle jag gissa faktiskt. Sorani ser väldigt mycket ut som farsi och det vore mer logiskt om de har både kurmanci och sorani snarare än farsi. Men jag kan inte se skillnad faktiskt så jag kan inte säga säkert.

Ja, det skulle jag gissa faktiskt. Sorani ser väldigt mycket ut som farsi och det vore mer logiskt om de har både kurmanci och sorani snarare än farsi. Men jag kan inte se skillnad faktiskt så jag kan inte säga säkert.
Det låter väldigt rimligt. Hoppas du får svar på vilket av de två språken som är vanligast!

Men det är väl felyli som talas av de iranska (feyli) kurderna? Vilket är en annorlunda egen kurdiska. Men det är en liten minoritet i Sverige gissar jag. När jag jobbade på MIG så var det mest sorani och feyli som kom, men de flesta talade också flytande arabiska eller farsi. Mer parten kurmajitalande kurder från Turkiet kommer hit på anknytning/arbete.

@MJLee Sorani talas i både Irak och Iran. Och givetvis talar många kurder flera språk, eller åtminstone förstår flera språk :).

Hittade det här från SCB, även om den inte uppger etnicitet, kan den ge en liten fingervisning:

De 15 vanligaste födelseländerna efter antal, kön och andel 2012
Födelseland Antal Andel
Kvinnor Män Totalt Kvinnor Män
Finland 98 099 65 768 163 867 59,9 40,1
Irak 58 918 68 942 127 860 46,1 53,9
Polen 42 651 32 672 75 323 56,6 43,4
Jugoslavien 34 296 34 973 69 269 49,5 50,5
Iran 31 247 34 402 65 649 47,6 52,4
Bosnien‑Hercegovina 28 675 27 920 56 595 50,7 49,3
Tyskland 25 891 22 840 48 731 53,1 46,9
Turkiet 20 182 24 903 45 085 44,8 55,2
Danmark 20 707 23 502 44 209 46,8 53,2
Somalia 21 729 22 237 43 966 49,4 50,6
Norge 23 951 18 933 42 884 55,9 44,1
Thailand 27 825 7 729 35 554 78,3 21,7
Chile 14 092 14 333 28 425 49,6 50,4
Syrien 12 925 14 585 27 510 47,0 53,0
Kina 16 208 10 616 26 824 60,4 39,6
Totalt 755 953 717 303 1 473 256 51,3 48,7

Den här länken svarar delvis på TS fråga, jag ansvarar inte på hur korrekt den är :)

Kurder i Sverige

Merparten av kurderna i Sverige kommer från Turkiet, men det finns även kurdiska invandrare från Irak, Iran och Syrien. Svensk statistikanger som bekant endast nationalitet varför de exakta antalet kurder i Sverige inte låter sig fastställas. Den äldsta gruppen är kurdisktalandeinvandrare från Konyaprovinsen i centrala Anatolien vilka började invandra som arbetskraft under 1960-talets mitt.

Redan 1967 kom några kurdiska studenter till Uppsala. I samband med militärkuppen i Turkiet 1971 skedde den första flyktinginvandringen av kurder till Sverige. I samband med amnestin 1974 återvände en del kurder till Turkiet medan andra blev kvar. Därefter har invandringen och framförallt flyktinginvandringen från Turkiet till Sverige tilltagit.

Den näst största gruppen är kurder från Irak. De började flytta in i Sverige vid 1970-talets mitt. Sedan dess har denna invandrings flyktingkaraktär accentuerats och kurderna från Irak är den grupp som vuxit snabbast under 1980-talet till följd av kriget mellan Iran och Irak, och senare under 1990-talet efter Kuwait-kriget och det fortsatta förtrycket i Irak, trots att den kurdiska delen av Irak åtnjöt ett visst mått av självständighet med eget parlament.

Från Iran har den kurdiska invandringen varit relativt liten. Merparten torde vara studenter, men en del är flyktingar.

@MJLee Ja, varifrån folk kommer känner jag att jag har hyfsad koll på. Det är som sagt själva språken jag är ute efter.

Men jag har som sagt mailat kurdiska föreningen och hoppas på svar därifrån :).

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej. Hittade detta kåseri ute på nätet och tyckte det var en ganska rolig sammanfattning om hur hästmänniskor ute i stallarna ibland...
2
Svar
25
· Visningar
4 311
Övr. Djur Här är svaret jag fick: Lagen gäller för alla!! Men jag har hittat kryphålen :( Hon säger: Föreskrifter är fullt bindande medan...
Svar
5
· Visningar
2 147
Senast: Stollan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama