Hjälp! Googling och kurdiska språk

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Raderad medlem 6459
  • Startdatum Startdatum
@MJLee Ja, varifrån folk kommer känner jag att jag har hyfsad koll på. Det är som sagt själva språken jag är ute efter.

Men jag har som sagt mailat kurdiska föreningen och hoppas på svar därifrån :).

Om man antar att alla turkiska kurder pratar kurmanji och irakiska/iranska kurder pratar sorani, visar det, enligt den andra länken, att turkiska kurder är den största andelen kurmanjitalande i Sverige, med sorani på andra plats. Så man kan dra slutsatsen att kurmanji är den vanligaste kurdiskan i Sverige.

Du har rätt att det är fascinerande med etnologi. Vet att vi fick lägga ganska mycket tid på att hitta tolk - nej, nordafrikanska tolkar, även om de pratade arabiska - fungerade inte med sökanden från Mellanöstern :banghead:

Ha, kommer ihåg en person som var från ett västafrikanskt land och pratade sitt specifika språk som bara talades av 100,000 människor i hela världen. Grattis att hitta en tolk där. Som tur var pratade hen ok franska men utredningen blev komplicerad och lång.

@Andromedae Precis, jag gissar som du. Det finns flest kurmancitalare i världen (av de kurdiska språken) plus att svenska kurder främst kommer från Turkiet.

Jag mailar kurdiska biblioteket också :) :up:.

@MJLee Ja det där har jag alltså koll på :). Men jag försöker hitta en vettig källa som säger nåt om specifikt språken eftersom vi här inte kommer överens om vilket som är störst. Hur jag än redogör för ursprung bland kurder i Sverige.

Nu har ju itne det här direkt med din frågeställning att göra, men jag undrar: om du kan argumentera för att kurmanci är störst beroende på de faktorer som har tagits upp i tråden (vilka verkar rimliga!), vilka motargument har då de som hävdar att sorani är störst? Menar de att det i själva verket inte är kurder med ursprung i Turkiet som är den största gruppen i Sverige, eller att de inte talar kurmanci. Eller?

Nu har jag fått lite svar.
Kurdiska föreningen har inga siffror alls och ville väl varken säga bu eller bä.

Kurdiska biblioteket har givetvis heller inte några siffror men svarar att det bör vara kurmanci som är störst.

Så var det med det :).

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej. Hittade detta kåseri ute på nätet och tyckte det var en ganska rolig sammanfattning om hur hästmänniskor ute i stallarna ibland...
2
Svar
25
· Visningar
4 311
Övr. Djur Här är svaret jag fick: Lagen gäller för alla!! Men jag har hittat kryphålen :( Hon säger: Föreskrifter är fullt bindande medan...
Svar
5
· Visningar
2 147
Senast: Stollan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama