Hjälp -Gödselplatta

F

Fridajgirl

Jag har en fråga. ska göra en gödselplatta men vet inte hur stor den ska vara?

Har max 2 hästar och strör med spån.
Och tömmer en gång varje år.

någon som kan hjälpa mig?

Hur höga måste väggarna vara?

:confused:

Sv: Hjälp -Gödselplatta

Vem är det man kontaktar på kommunen angående frågor om stall och hästhållning?

En gödselplatta kan aldrig bli för stor. Själv har jag en som är så stor att gödseln kan ligga kvar så länge att den blvit omvandlad till kompostjord, med viss hjälp av kompostmask. Med andra ord gödseln ligger flera år. Det gör att vi aldrig tömmer helt utan bara tar bort "jorden" en gång om året.
Kanterna runt ska var så höga att vatten från gödselhögen inte rinner ut. Så det beror alldeles på hur den ser ut och hur man lägger gödseln på den.

till TS:

vad kommer du behöva betala? ska du göra gödselplattan sj? anledningen till att ja frågar e att vi också ska göra en. Men vi har ingen aning om hur man gör eller nånting.

okej tack så mycket, ska se vad som gäller i min kommun:)

vet inte vad de kommer att kosta, det ska göras själv, min kille jobbar som murare så de får väl bli han som gör den .D

Men ja ska ha till 2 hästar

hakar lite fräckt på din tråd här. vi ska också göra platta i sommar och det är inte helt lätt med info om HUR man gör (allt som man får/klarar gör vi själva.) har blivit rekommenderad att mura kanterna med skalblock och bara gjuta själva plattan. Kan tänka mig att armeringen är mkt viktigt om man ska kunna köra upp med traktor för att komma åt att tömma.

Ja vet man hittar ingen info alls om mått. bara kubik m per häst och hur lätt är det att veta hur måtten ska vara ? Okej skalblock ska höra med min sambo om vi ska köra på det också.
Man vet ju inte vem man ska kontakta på kommunen heller som ser att den är lagom stor mm.

Ja man måste ha gjort ett ordentligt jobb med armeringsjärn och jämnat marken ordentligt.

Får se när man blir klar med plattan. Har inte haft egen häst nu på 3-4 år och det har ju hänt en hel del i lagarna var helt som ett :confused: när pappa sa att man måste ha en gödselplatta nu även för litet antal med hästar, innan har man ju bara haft det utanför på marken...

Ja misstänkte nästan detta:)
får göra så

MVH

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 462
Senast: Häst_
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 144
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 336
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 568
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Danmark
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Adventskalendertråden 2024