hjälp geggig hage!

M

mylan

Hur gör ni med era hagar, mina är så leriga att hästarna inte vill gå till insläppet pga lera. Har flera hagar men vill inte byta för att få de också sönder trampade. finns det något man kan blanda i så att leran binds på något sätt elle hur gör ni. Väntar på att tjälen ska komma så dom kan få gå till vinter hagen.

Hagarna ä drenerade i flera omgångar men inget tycks hjälpa!

Man vill ju ha hagarna fina till sommaren så de kan användas till de som de är tänkt till nämligen sommarbete.

Sv: hjälp geggig hage!

Grus. Det sägs att hästar mår så otroligt dåligt av att gå grus men det det är en överdrift. Självklart ska man inte ha en hage med bara grus men att preparera de sämsta partierna gör bara gott..

Grus! Grusar på ställen som passager och där dom går mycket.
HATAR leran! Men man måste hälla på en del innan det blir stabilt.Sen håller det hur bra som helst, år ut och år in.

vi har grävt bort matjorden i/runt hag öppningarna (djupt med maskin), laggt grovt material (makadam och/eller grövre material) med grus över. har marken varit vattensjuk så har vi även grävt ner dräneringsslang och markduk. så har vi hållt problemen borta i många många år :D

lägger man bara grus på "geggan" så har det en tendens att försvinna/blanda sig med jorden/leran och ändå bli geggigt till slut. min erfarenhet är att det bara hjälper kortsiktigt och på sikt blir onödigt dyrt.

man kan göra "sandlådor" i öppningarna..

ram av trä (stockar eller nåt annat rejält) i med markduk så det blir en "torrpool" och i denna öser ni i grus.. då dräneras vattnet bort från lådan och den förblir torr..

Vad menas egentligen med att marken är vattensjuk?
Vår unghästhage som vi använde dygnet om för unghästarna blev så dålig att de hade gegga nästan upp till haserna. Vi fick ändra på vårt hagsystem för det var risk för skador. Året därpå gjorde vi så att hästarna fick inte gå ut då det regnade och hagarna höll sig förvånandsvärt fina. Visst var det lite geggigt men helt ok att släppa ut i.
Alltså vår erfarenhet är om vi undvek att släppa ut i hagarna då det regnade och släppte ut dagen efter så klarade vi hagarna rätt bra. Även om det regnat mycket dagen innan så gick det bra.
gulan

Vattensjuk mark är mark som är så vattenmättad att den inte klarar av att ta upp med vatten.

ANg hagarna så är de så leriga att hästarna inte vill gå till insläppet så skulle jag utan tvekan offra en ny hage.

Jag brukar vara förskonad från leran. Så inte i år, när första snön kom och smäte bort lika fort blev det vattensjukt, och söndertrampat. Hästarna gick upp till karlederna i lera på de värsta ställena.

Så nu går de på betet. Det har blivit söndertrampat (men inte lera mer än kanske 1 cm upp på hoven) vid grinden, men det får man ta helt enkelt.

Alltså vår erfarenhet är om vi undvek att släppa ut i hagarna då det regnade och släppte ut dagen efter så klarade vi hagarna rätt bra. Även om det regnat mycket dagen innan så gick det bra.
gulan

Kruxet med det där är ju att det iaf här regnat och regnat och regnat, eller snöat blötsnö på ofrusen mark. Så de skulle fått stå inne en vecka is träck, kunnat gå ut en dag, stå inne flera dagar etc. Dvs det är inte rimligt.

Man kan ju inte lämna hästarna inne en dag bara för att man inte har hagar eller har jag fattat rätt.....då skulle mina två i stallet få spelet. Nepp då får man byta hage. Har man en hage man kan byta med så kan man ju släppa pållarna där när det är fruset då kan de inte trampa sänder marken....
Jag har hellre en kall och snörik vinter än blask och lera...hehe
Förra åretvar ingen hit dessutom blir ju höet förstört

Vi gräver bort den lösa leran och fyller ut med grus brukar funka men man måste ta bort den lösa blöta leran annars har det ingen mening då blandas gruset bara med leran;)

Tack för alla svar ni verkar eniga om att det bara är grus som gäller, offra en annan hage det gör jag inte då jag offrade den förra året men den återhämtade sig bra. Men denna hage är så fruktans värt vatten sjuk då det är gammal sjöbotten.
Så det brukar stå vatten långt upp i den ända till slutet mitten på Maj, så därför används den till sensommarhage.
Ha dom stå inne det går inte då har jag fyra vilddjur som inte går att handskas med inte så roligt.
Håller med dig Alexandra_W vi bor i uppland båda två och har nog haft ganska likvärdigt väder
Hålla hästarna inne fleradagar i sträck är inte min grej riktigt..

Då får det bli nästa års projekt att gräva ur och fylla på med grus.

Nu väntar jag på tjälen och vintern så marken håller..... och efter en lång väntan blir det åter sommar....

Ha´det gott i höst/vinter rusket

Senast ändrad av en moderator:

Jag skulle bara villa ge alla som läser denna tråd följande tips. Kolla in sidan från Paddex.

Det verkar bra.

Lycka till med era hagar.

Jag för min del har haft möjlighet att böra flera insläpp i samma hage så vi kan alternera. Men alla kan ju inte göra så.

Som övriga i tråden har skrivit det har mycket med allt regn.
Så att gräva bort all matjord och dränera och sedan lägga grus i insläppen är en bra ide.

Skulle jag ha mark till det skulle jag vilja ha en grushage att använda tills det frusit till. När det sedan har frusit kan jag använda gräshagarna och sedan när det blir vår gå tillbaka till grushage.

Lycka till!

*KL*

Är det ingen som har provat med stenmjöl istället för grus?

BB, "sandlåda" låter ju smart! Kan man lägga duken direkt på leran eller blir det helknas då?

Är det förresten nån som har provat markförstärknings satsen från Bole?
Duk i botten och sedan en form av gummigaller som ska trycka ner leran men låta ev gräs växa upp mellan gallren....

tjo, helst ska man försöka platta till leran så att det bli lite fall mot dränering på sidan om, ex dike.. man kan gräva ut men risken är då att man bygger sig själv en riktig pool..

det jag har sett so har vart problemet är inte att man inte har diken, utan att hästarna trampar och bildar "gropar" medans marken under staketet blir en kant så hur man än försöker så "gräver" hästarna sig ner i leranoch det blir mer och mer pool av det hela.. så lösningen är att platta till underlagat och bilda fall, och sen lägga en låda ovanpå så hästarna inte trampar igenom..

Problemet är inte att det inte finns diken hagen ifråga har diken på båda långsidorna, samt hagen delas av dike både på längd och bredd.

hagen är något sluttad utår dikena, men blir ändå tottalt geggiga efter denna höst.

*kl*

Vad kan priset vara för dessa lösningar..?

Behöver massor med kött på benen innan jag kan lämna nåt förslag.

/ Projekt "övertala vääääldigt konservativa och negativt inställda
till nya idéer"

(ja.. jag är trött på lera)

Jag har fått byta hagar och använt hagar jag egentligen bara har på sommaren. Förhoppningsvis blir en del av våra vinterhagar grusade i det närmsta

Våra vinterhagar är fruktansvärt leriga, men hästarna finner sig i det.
Nästa år kommer vi att dela av vinterhagen i två delar, den ena delen (som vi jämnar och sår nytt gräs på till våren) får de bara gå på när det är fruset, och i den andra får de gå när det är vått och lerigt.
Som det är nu så är jag livrädd för att det ska frysa i leran, det är alldeles livsfarligt för hästarna att gå där då.

Immer

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 661
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 279
Senast: Görel
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 054
Senast: Mia_R
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
5 064
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka