Hjälp gammal häst

Majsan89

Trådstartare
Hej! Jag har gått länge nu och funderat på att ta bort min gamla häst (arab på 24 år). Han varit halt en tid nu (endast traven och vet säger att de förmodligen är artros och onödigt att göra utredning på så gammal häst) och haft hovbölder i höstas so m resulterade i en lång vintervila. Dock lite igång nu med promenader och skrittrundor. När vi skrittar går han och snubblar..Han har också tappat mycket i vikt. Han äter bra och är avmaskad, tänderna är ok.. Går med täcke och har fri tillgång på hö, tyvärr tycker jag inte att han går på sig riktigt.. De tar väl tid? Jag lider med honom och saknar de gamla hästlivet vi hade. Är det rätt att låta honom bli gammal pensionär me vissa krämpor eller ska jag ta bort honom? :( går han inte upp i hull och blir mera halt så måste jag ju give tvis de. Men det ett tufft beslut och en dag kommer det...

Sv: Hjälp gammal häst

Jag hade bytt veterinär och gjort en ordentlig klinik utredning innan jag övervägt att ta bort hästen.
Hade aldrig klarat av att ta bort en häst med en så pass luddig "diagnos" och inte ens försökt ta reda på vad som är fel.

Får han något mer än hö?
De flesta hästar i den åldern klarar sig inte på bara hö, hur bra det än är utan behöver tillskott. Så om han inte får något annat är det nog där skon klämmer så att säga. Gamla hästar har större behov av kraftig och bra mat, mer som växande unghästar än "vanliga" vuxna hästar.

kolla tänderna, kanske han har svårt att tugga. har han haft lång vila kommer stelhet som ett brev på posten (min tant på 21 klarar inte två lediga på rad utan att bli stel) och sedan värme, liniment eller bot

Gamla hästar kan behöva mycket mera mat och täta tandkontroller. En gamling jag hade hos mig var rejält mager när han kom (den ägaren borde reagerat tidigare) men la på sig ordentligt då han fick 6 kg lucernpellets om dagen, uppblött givetvis, olja och havrekross. Hö hade han fri tillgång till också. Ett par månader senare var han riktigt fin igen. Och riktigt piggelin skulle ofta busa lite när man kom med maten.

Senast ändrad:

En gamling jag hade på foder gick upp i vikt under sommaren, men tappade igen när det blev höst och vinter, slutade till slut att äta helt och fick avlivas då hon knappt kunde hålla balansen. Jag kommer inte att låta någon häst gå så länge i fortsättningen utan kommer att avliva en gammal häst som inte längre mår bra innan den blir så pass dålig att den inte orkar mer. Jag vill att hästens sista tid ska vara ganska ok! En annan gammal häst fick vandra vidare när sommaren var som vackrast.

På vilket sätt har du kollat tänderna?
Har ni "bara" raspat rekommenderar jag att du tar ut någon som kollar foderfickor.

Hej! Jag har gått länge nu och funderat på att ta bort min gamla häst (arab på 24 år). Han varit halt en tid nu (endast traven och vet säger att de förmodligen är artros och onödigt att göra utredning på så gammal häst) och haft hovbölder i höstas so m resulterade i en lång vintervila. Dock lite igång nu med promenader och skrittrundor. När vi skrittar går han och snubblar..Han har också tappat mycket i vikt. Han äter bra och är avmaskad, tänderna är ok.. Går med täcke och har fri tillgång på hö, tyvärr tycker jag inte att han går på sig riktigt.. De tar väl tid? Jag lider med honom och saknar de gamla hästlivet vi hade. Är det rätt att låta honom bli gammal pensionär me vissa krämpor eller ska jag ta bort honom? :( går han inte upp i hull och blir mera halt så måste jag ju give tvis de. Men det ett tufft beslut och en dag kommer det...
Som några andra redan sagt så räcker grovfoder ofta inte till när hästen blir gammal. Matsmältningssystemet får sämre förmåga att ta upp näringsämnena helt enkelt. Så att tillskottsfodra med foder som hästen har lätt att ta upp är en god början. Många ger avelsfoder till sina gamlingar med gott resultat t ex. Jag gav soja, vetekli och betfor till min gamling och det höll han sig fin på i flera år. Fri tillgång till grovfoder kan hästen fortsätta med, men räkna bort en stor del av det när/om du räknar foderstat. Jag räknade på häst i hård träning och tog med 1/3 av grovfodret (han fick 7 kilo, men jag räknade med ungefär 2,5 kilo) när jag räknade.

Det förutsätter förstås att din häst inte har ont annars förstås. I något läge måste man ju ta beslutet tyvärr, och för din och hästens skull är det viktigt att du inte drar ut på det för länge. Det är bra att du har en plan i alla fall. En skön sista sommar kan ju vara ett bra avslut för pållen t ex.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 725
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
6 054
Hästmänniskan Nu är det bestämt. Hästen jag är medryttare på sedan tre år tillbaka kommer att tas bort lagom till jul - om inte tidigare :cry: Vi...
Svar
19
· Visningar
3 957
Senast: finapina
·
Hästvård Jag har ju ett gäng pensionärer här hemma i stallet, den äldsta blir 27 år nästa år. Då min sambos bror med familj nyligen fick ta...
2
Svar
21
· Visningar
2 803
Senast: Kixet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka