hjälp för mycket kalcium!

Baddy96

Trådstartare
:confused:hur gör man när det är för mycket kalcium i grovfodret? Finns det nåt foder som innehåller väldigt lite kalcium? eller gör det inget att det är för mycket Ca när det kommer från grovfodret?

Sv: hjälp för mycket kalcium!

man har på försök (i danmark har jag för mig) fodrat med Ca/P-kvoter upp till 5 utan att ha sett några negativa konsekvenser av det.

Bara fosforbehovet är uppfyllt så är det ingen fara om det är mycket kalcium. Särskilt inte om kalciumet kommer från en naturlig källa som tex hö eller lucern.

*snor knapp*

Men om det både är bra mycket mer fosfor och kalcium än behovet... Hur illa är det?

Vad ligger en bra kvot mellan för värden?

/Skaune-novis på foderstater

Kvot 1.2-1.8 är vad som rekommenderas. Men högre kvoter uppåt 3 är ingen fara om hästen är frisk.
Tror tom man gjort försök på kvoter uppåt 5 utan att det gett negativa konsekvenser.

Oj, här upprepas vad Ameo skrivit högre upp ang. kvot 5:D
*Det ekar här ja*

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 566
Senast: Cattis_E
·
R
Hundhälsa Det är nu inte särskilt länge kvar tills jag får hem min lilla retrievervalp :heart Jag försöker att förbereda mig och läsa på så mycket...
2
Svar
37
· Visningar
1 798
Senast: Nota
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
661
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
694
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka