Hjälp! Får inte till de riktigt...

Sv: Hjälp! Får inte till de riktigt...

Lusern kan du ge obegränsat av, riktigt att det är ett grovfoder. Det som händer om du lägger till mer är att mj och smrp ökar och kvoten höjs. Ingen fara alls alltså. Din kanske tillhör sorten som behöver mkt av allt och en högre kvot än normalhästen, du får prova dig fram helt enkelt.
Mitt fullblod tex, har ett underhållsbehov på 120 mj och håller sig finast i hull och muskulatur med en kvot på 7-8. Det tog mig lite tid och trixande hit och dit för att komma fram till det, men nu vet jag det sen några år tillbaks.:)

Var väl lite otydlig i de jag skrev, givetvis tycker jag att Hippocampus är ett jättebra program men att man inte kan lita helt på de då alla hästar är olika precis som du skriver... Det ger juh en bra riktlinjer iaf och sen gäller det bara att inte glömma bort ögat oxå... Dock så räknar de juh ut allt annat så de borde juh kunna lägga till detta så man ser vad kvoten blir, då hade programmet varit komplett!

Senast ändrad:

Ja det är juh svårt med en ny häst innan man vet vart man ska lägga sig, nu kommer jag förhoppningsvis fram till de snart så jag kan hålla koll på de i framtiden! :)

Ser att du redan fått bra svar och kommit fram till en bättre foderstat (håller tummarna att det ska funka!) men vill ändå besvara dessa meningar/frågor:

Han får mer av detta hösilaget än de förra just då vädena e sämre men i somras gick han även på gräs var dag o då åt han bara ca 8-9 kg för mer fick vi inte i honom, låg bara kvar i boxen...

Gräs innehåller mycket näring och väldigt mycket protein (dock stor del vatten också) och gick han o betade på ett normal, bra bete så fick han i sig en hel del näring bara därigenom - det innebär att trots att han fick mindre hösilage så fick han nog i sig betydligt mer näring totalt sett.

Olja rekomenderar du inte o lägga till o ev. lusern oxå för o få upp proteinet kanske så man får en bra kvot?

Olja innehåller inget protein alls och du kan bara SÄNKA kvoten med det. Dock får hästen givetvis i sig mer energi (i form av fett) vilket är hullgivande.
Ville inte rekommendera olja i första hand för jag tror du behövde i första hand ge mer av proteinrika foder och få upp kvoten.

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 208
Senast: ufot
·
Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 362
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö Jag rider en 23 år gammal ponny, maxad C, som har svårt att få i sig höet. Kraftfoder är inga problem. Hästens tänder är kollade av...
Svar
16
· Visningar
8 499
Foder & Strö Hade hästen till tandläkare härom veckan och hon kunde konstatera att hästen i fråga saknar två tänder på ena sidan samt att hans övriga...
Svar
9
· Visningar
3 978
Senast: Mustang
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama