Hjälp! Får inte tag på min hästs pass.....

C

corina_w

Vet inte om denna tråd ligger på rätt ställe nu men......
Det är så att i mars i år så köpte jag en ettårig arab, uppfödaren hade skickat in anmälan om registreringsbevis och pass men inte fått hem det ännu. Vi skrev kontrakt och jag tog hem hästen och kom överrens om att han skulle skicka papperen till mig så fort de kom. Jag har inte tänkt så mycket på det men häromdagen kom jag på att de borde ju ha kommit nu, och kontaktade då ARAB, som sa att de skickat pass och reg.bevis till uppfödaren i april.........
Jag har försökt ringa uppfödaren men får inget svar, så nu blir jag ju lite orolig......Vad händer om jag inte får tag på honom och han aldrig skickar papperen på min häst? Kan han t ex hävda att han äger hästen då? Han står ju som ägare på papperen, men jag har ju ett kvitto på att jag köpt hästen. Nån som vet vad som kan hända? Kan man få nya papper från ARAB om inte dessa dyker upp?:confused:

Sv: Hjälp! Får inte tag på min hästs pass.....

Försök få fatt på uppfödaren igen. Jag hade strul en gång med en arab och hans papper, jag har känslan av att den föreningen består av riktiga "paragrafryttare" om man får lov att säga så.... Jag tror inte du kan få nya papper utan måste ha ett ägarbyte påskrivet av uppfödaren. Ge dig inte, annars får du väl köra hem till honom/henne.

Hoppas nu ingen blir alltför sur för att jag skrev så, men det var den känslan jag fick, kan ju ha ändrats i of sig.

När ARAB är inblandad så tar det alltid tid har jag lärt mig

Visst är det sant att det har varit en jäkla röra på ARAB. Men det tråkiga är att en del därför skyller ALLT på dom. Jag har en ettåring som pass och reg på skulle komma när som helst enligt uppfödaren. Eftersom jag inte litar på den uppfödaren pga tidigare lögner, tog jag kontakt med ARAB. Dom har aldrig fått in några handlingar på den hästen eller hennes mamma heller för den delen. Mamman är alltså inte reggad och är efter en hingst som numera är valack och ingen vet var han finns! Uppfödaren skyller allt på ARAB och tar upp andra exempel på hur slarviga dom har varit tidigare. Jag har fortsatt ha kontakt med ARAB eftersom jag givetvis vill veta vad jag kan förvänta mig och det man nu måste börja med är ju att få ihop alla uppgifter till att regga mamman. Det här var ett tag sen nu och uppfödaren skulle skicka in handlingarna men har fortfarande inte gjort det och igår fick jag veta att hon inte ens skickat in ägarbytesblanketten!!

Det jag menar är att - visst, det är rörigt. Men med tanke på att dom måste försöka reda ut saker som skylls på dom och leta reda på handlingar som dom aldrig fått så kanske det inte är så konstigt att saker och ting tar tid.

I ditt fall är det ju hur som helst säljarens fel. Om du vet vad han heter och var han bor, är det ju bara att ligga på honom ordentligt. Har du hans mobilnummer kan du ju alltid sms:a om att du kommer och hälsar på honom om han inte hör av sig inom viss tid. Sånt där brukar kännas lite obehagligt å då kanske han hellre tar tag i det hela. Det kan ju också vara så att han är en slarver och att det inte blivit av att skicka handlingarna till dig å åkt på semester eller nåt.

Lycka till!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 135
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 418
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 874
Senast: Oknytt
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag skickade iväg mitt ett år gamla sto till sin nya ägare i lördags. Avtalet var att jag skulle få betalt (av en "sponsor") när...
2
Svar
36
· Visningar
8 432

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka