Hjälp, fång!

Sv: Hjälp, fång!

Horsehage är ju hösilage.....förresten så har de slutsålt.

Okej, synd. Det jag menade var att man kan ju välja näringsmängd och få det i små balar.
Sen det är klart - det är ju SILAGE också.

Lusern mix har melass och olja i, inget jag skulle ge som grovfoder i alla fall.

Melass är det ju i lusern hack/pellets också.
Olja är inget negativt för en fånghäst (om man inte ger stora mängder förstås).

HH som är utbildad och kunnig rekommenderar ju att enbart fodra med lusern om man inte kan fodra med hö.

Jag har lusernhack från horsehage som är melassfritt :-) "alfahage"

Sedan läste jag på någon sida som jag inte hittar just nu att enbart lusernhö är inte bra till fånghäst men dock som komplement om extra foder/näring behövs till höet.

Tack för tipset! Låter ju bra.

Sedan läste jag på någon sida som jag inte hittar just nu att enbart lusernhö är inte bra till fånghäst men dock som komplement om extra foder/näring behövs till höet.

Hmm, vore intressant att höra VARFÖR. Säg till om du hittar sidan!
Jag litar på HH dock, hon är ju utbildad och kan detta.

Det finns källor som avråder från lusern vid fång, bla ngn hovslagarsida. Jag gissar att det grundar det sig på att man är rädd för stärkelsen.

Lusern, liksom klöver, lagrar sin övervintringsnäring som stärkelse. Men det är först framåt hösten, vintern baljväxterna får ngt större innehåll av stärkelse. Foderlusernen slås ju betydligt tidigare. Under sommaren innehåller lusernen totalt sett mindre av de för fång olämpliga kolhydraterna (stärkelse och fructan) är gräset som växer bredvid.
Det borde dock kunna vara riskabelt att låta en fångbenägen häst beta större mängder överväxt lusern och klöver på hösten, vintern.

På safer grass.org kan man läsa om vilka växter som är mer eller mindre bra ur fångsynpunkt.HH

Är betfor och betfiber samma sak?

Tänkte på att är socker så bra vid fång?

Hur ska jag göra om jag nu ska introducera tex linfrökaka hur långsamt så att säga?

Hon får olja idag men vill inte ha den längre och hon behöver lägga på sig lite.

Tänker fortsätta med ensilget och ger även foderjäst till henne.

tack för alla svar :bow:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 082
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 776
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 846
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar