Hjälp... Fång???

Saigon

Trådstartare
Undrar om det är ngn som skulle kunna ha lite teorier om min häst...

Strax innan nyår så var hon plötsligt en dag stel i gången och ovillig att röra sig. Det kom lite smygande dagen innan. Dagen efter var det lite mer tydligt att det var ngt som var fel så jag tog ut vet.

Vet. misstänkte precis som jag att det kunde vara fång. (bla för att hon ett par dagar tidigare hade lyckats tjuväta lite foder. När hon sedan visade tecken på fång så tog vi för givet att hon möjligtvis hade lyckats göra det tidigare ocskå.)
Hon var däremot inte speciellt varm i hovarna. Inte svullen i kronranden och hon stog inte heller i fångställning. Ingen feber. Pigg och glad. Normal avföring samt god aptit. Däremot så verkade hon ha mer ont i hö-fram.

Vet. skrev ut antiflammatoriskt (som hon utan problem ätit upp) och sprutade även henne.
Dagen efter så visade hon klar förbättring.
Dagen efter det så var hon ganska så lik dagen innan. Dagen efter det så tyckte jag att hon verkade sämre. Dagen efter det så var jag helt övertygad om att hon var sämre. Fortfarande verkade hon ha mer ont i hö-fram.

Jag ringde vet. igen som blev förbryllad. Hon ville därför att vi skulle röntga henne för säkerhetsskull (för att se så att det inte är ngn rotation)
Detta var i onsdags och den tidigaste tiden för röntgen var imorgon måndag. Så då ska vi dit.

Men det konstiga, och otäcka, är att hon bara har blivit sämre för varje dag... Sedan i förrgår så rör hon sig i princip inte i boxen. Det går heller inte att lyfta på hennes hovar och undersöka ngt närmre pga av att det gör för ont att stå på ett ben i taget.
Men hon är fortfarande inte speciellt varm i hovarna. Bara pyttelite. Har inte förändrat sig från första dagen. Hon har fortfarande inte ngn feber men verkar mer allmänpåverkad. Är dock svårt att avgöra om det endast beror på att hon är deppig över att stå inne för det blir hon alltid.

På de korta stunder som man får lyfta på hovarna så har jag inte kunnat se ngra tecken på ngn hovböld. Har dock inte heller haft tillgång till ngn visitirtång. Men hon har heller inga andra tecken som puls eller värme.

I morgon ska hon som sagt på klinik och röntgas. Men jag förstår faktiskt inte allvarligt talat hur jag ska få in henne i transporten. Hon vill ju inte ens flytta sig på sin tjocka spån-bädd...

Vad sjutton kan det vara...??? Tror ni att det är fång??? Det brukar ju sätta sig mer jämt på alla fyra. Och framförallt varför blir hon då inte bättre, utan sämre, trots medicin och borttagande av allt kraftfoder...???
Tror ni att det kan vara hovböld i ngn hov??? Varför har hon i så fall ont i alla fyra???
Belastningsfång???

Är det ngn som har en teori???

Sv: Hjälp... Fång???

Låter fång!Fång kan mkt väl komma smygade som du beskriver och ibland bara på en hov.Jag antar att du har hästen inne nu på tjock bädd.Ge enbart hö och vatten inget kraftfoder.Är pållen fortfarande medicinerad?om inte bör du nog ringa vet. och få kuren förlängd.Skulle i det här läget inte transportera hästen utan vänta tills den mår bättre.Boxvila nu och ring hovslagaren så hon el han ta av ev.skor,visitera och ev korta av tårna.Bara lite tips!Lycka till!

är hon skodd under de sista veckorna?? KAN vara sömstick i såfall, jag hade en häst som var sömstucken i alla fyra engång :crazy: och det visade sig ung 2 veckor efter skoning...

Men det är ju bättre att röntga och se om det ÄR en rotation, och sedan i såfall utreda om så inte skulle vara fallet

Fång är ju en rätt lömsk sjukdom som visar sig på så många olika sätt. Bra iaf att ni åker och röntgar hästen! Även om det skulle vara rotation så kan det gå att åtgärda, en av våra hade rotation i en hov och är numera i princip okej igen.

Det otäcka är ju att hon blir sämre för var dag trots att hon står på medicin...

Hon har inte fått ngt kraftfoder på nästan 2v nu.

Så jag är nog så illa tvungen att ta in henne på kliniken ändå eftersom att hon i så rask takt blir sämre för var dag... Jag är bara så förbryllad över varför hon inte blir bättre trots mediciner. Det är väl en sak tycker man att det kan ta tid... men varför blir hon sämre...??? Det är det som jag inte kan förstå...

Medicin har hon så att hon klarar sig tills vi har varit på kliniken.
Hovslagaren tyckte inte det var lönt att titta på henne förräns hon var röntgad.

Nej, hon är inte skodd så det kan tyvärr inte vara det...

Jo, jag vet att det egentligen inte är så mkt att spekulera i förräns man har röntgat henne men jag blir ändå så förbryllad över att hon först första dagen blev klart mkt bättre och sedan har hon bara blivit sämre för var dag. Nu är hon ju sämre än vad hon var innnan vi satte in medicinen...

Varför har ni haft henne i boxvila hela tiden?
Min gamla hovslagare rekommenderade rörelse så fort det gick för att få igång hästen och det fungerade varje gång.

Annars brukar man rekommendera boxvila någon dag bara.

Jag tror att själva boxvilan faktiskt kan sakta ner tillfrisknandet så jag skulle släppa ut hästen i mager hage (lätt gjort nu på vintern) så att den kan röra sig i sin egen takt!

Hej

All veterinär expertis i hela landet är överens om att en fånghäst skall stå i strikt boxvila. Åtmimstånde under det akuta skedet.

Mvh stuv

under det akuta skedet, ja
Men hästen var bättre en dag efter att medicin satts in och då tycker jag att den borde ha fått släppas ut.

Som det är nu är jag ganska övertygad att hästen har fång och behöver hjälp snabbt! Jag hoppas att de kan hjälpa dig på kliniken imorgon!

hej..får jag bara fråga...vad är rotation??

Efter ett dygn är en fånghov definitivt inte stabil även om den verkar mycket bättre. Risken är stor att skadorna förvärras.
PL

Jag vill bara tillägga att jag känner med dig.
Jag hade själv en fånghäst som hade mer eller mindre kronisk fång, alltså fick fång nästan varje år. Dessutom har jag en vän som hade en häst som fick fång och som blev så illa att den fick avlivas.

Jag, med min ponny, fick lära mig att känna igen de allra tidigaste stadierna av fånganfall så att vi kunde sätta in behandling så tidigt som möjligt. Behandling var alltså Finadyne i fil (samt en halv näve blött betfor för att dölja smaken) och låånga promenader.
Sedan kunde man se på ränderna i hovarna när och hur länge ett fånganfall varat. Kortaste var en dag, och då var jag stolt!
Hon blev 16år och hade haft sitt första anfall vid tre eller fyra års ålder. Hon slaktades för att jag inte längre kunde hålla igång henne då jag blivit för lång, vilket gjorde att vi inte trodde att vi kunde hålla fången borta lika väl.

Min kompis hästs scenario liknade mer din hästs tyvärr, men den fick så ont att den slutade äta och inte ville stå upp. Så den fick nödslaktas...

emindy skrev:
Men hästen var bättre en dag efter att medicin satts in och då tycker jag att den borde ha fått släppas ut.

Hoppas inte nån lyssnar på dina "expertråd" eftersom du går tvärs emot hela svenska och förmodligen även utländska veterinär och hovslagakåren.

-Saigon, Lycka till med din häst. Om den har fång och du får rådet av veterinären att släppa ut den trots den har smärta från hovarna, så kommer jag att bli mycket förvånad.

Mvh stuv

Håller med Stuv!

Dessutom Emindy.. Betfor är inget man skall ge till fånghästar !Inte ens i små mängder!!

Hoppas allt går väl med din häst Saigon!
Tips !ge höet i hönät i boxen ,högt upphängt så hästen slipper böja sig ner för att äta från golvet, det avlastar framhovarna lite..
Vräk in spån el dyl, se till att bädden är riktigt tjock!!Lycka till på kliniken ,hoppas det ordnar sig.Följ veterinärernas råd !

Detta var långt innan jag kom in i några barfotaidéer!!! Hästen är STENDÖD sedan ungefär sex år tillbaks!
Jag berättar vad som gjorde MIN häst bra och hur vi hävde HENNES anfall, gång på gång. Vi satte som sagt in detta TIDIGT, mycket tidigare än vad som hade varit möjligt på denna häst eftersom man inte visste vad hennes tecken var.

Min ponny gick förövrigt ALLTID med skor och hade de sista fem åren konstant PG-beslag fram. Hovslagaren var utbildad och ansvarsförsäkrad och veterinären var distriktare inriktad på häst.

Dessutom fick hon ALDRIG kraftfoder förutom den där minigivan betfor som behövdes för att hon skulle äta medicinen och som hon BARA fick vid de tillfällena. Däremot fick hon A-fil när det började närma sig vår för att det kanske skulle kunna hålla magen på en jämnare nivå och för att hon villigare skulle acceptera medicinen när vi väl var tvungna att sätta in den.

Tack för alla svar...

Hon står på spånbädd och den är riktigt tjock... Och hon har även fått höet i hö-nät för att slippa böja sig...

Det är tur att vi ska få komma in idag för igår var hon rejält tjock i både vänster fram och bak pga att hon har försökt lasta av högersidas hovar så mkt. Svullnaden lyckades jag dock få ner med hjälp av rejäla stödbandage. Men det skär i hjärtat att se sin häst ha så ont... Konstigt nog är hon ändå väldigt pigg och förhållandevis glad. Hon har heller fortfarande ingen feber.

Troligtvis har hon ju säkert fått en rotation på hö-fram som gör att hon har så mkt mer ont i den... Jag hoppas bara att det ska gå att få rätt på det igen med beslag etc.
Kanske kan man även få det antiflamatoriska i sprutform istället. För det måste ju ha funnits en anledning till varför hon blev bättre första dagen. Och min gissning nu är för att hon även blev sprutad då. Men jag vet med säkerhet ändå att hon har ätit upp medicinen som hon fått sen så det beror inte på det.

Men jag är hemskt nervös för besöket idag... Har inte kunnat sova sen kl 3 i natt... Mest plågar det mig att jag ska behöva ta ut henne till transporten. Det kommer bli ganska mga steg hon behöver ta även om vi kör fram så långt som det bara går...

Jag håller tummarna!!!

Antiinflammatoriskt i spruta är starkare vad jag minns, vi fick ge det vid ett fall.

Det är väl lite sent att ge råd nu men mitt råd för att få in henne i transporten är att ha ordentligt med tid så att hon kan gå i sin egen takt!

Skriv gärna och berätta hur det går!

Känner med dig! Vet precis hur förtvivlad man är. Fick ta bort min häst före jul pga. fång som inte ville släppa. Stod inte ut med att se honom ha så ont. Han var i och för sig gammal, men han svarade över huvud taget inte längre på medicin.
Håller tummar för din häst!!!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 783
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
542
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
969
Senast: igbest
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 141
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka