HJÄLP!! Få 2 hanhundar att bli "flock"

J

J3O

Pojkvännen har en Staffe (Apollo) på 5 år som han hade tillsammans med sitt Ex och hon är den som haft hunden mest eftersom han inte varit hemma så mycket. Jag har en dober-schäfer blandis (Zippo) som snart är 2,5 år.
Problemet är att hundarna inte går speciellt bra ihop. Första mötet utomhus startade i princip med ett bråk där Zippo försökte springa ifrån Apollo och Apollo jagade honom. Vi tog sedan hundarna och promenerade en bra stund då de kunde gå brevid varandra. Men de började bråka när vi kom hem och båda två fick lite små sår. De har nu träffats 3 gånger (ca 3-4 dygn per gång). Det går jätte bra att gå ut och gå med dem både lösa och kopplade tillsammans men nu efter 2 dygn röck dom ihop i morse i hallen. Min hund är lite konflikt rädd, försöker komma undan men vägrar att "lägga" sig. Hans hund vägrar att "sluta" förrän jag får tag på honom. Men annars så går de mest och undviker varandra när vi är hemma. Zippo ligger mest i hallen och är rädd för Apollo och man märker att Apollo även inte vill gå i närheten av Zippo. Jag vet även om att Apollo inte har gått jätte bra med andra hanhundar medans Zippo nästan aldrig kommer i bråk och brukar komma överrens med de flesta.

Hur ska man få detta att fungera på bästa sätt?
Jag vet att om man ger det tid kommer det att fungera till slut men jag vill inte att det ska bli fler bråk.. Även jag och min pojkvän har haft bråk angående detta och vi vill så gärna att det ska gå men han försvarar sin hund medans jag försvarar min (så att säga).

Några tips snälla?!?! Behöver verkligen bra råd..
Är det någon som varit med om detta tidigare?
 
Sv: HJÄLP!! Få 2 hanhundar att bli "flock"

Sök proffs hjälp istället om ni vill lösa detta...jag kan tycka det låter otäckt att 2 hanar med de raserna ryker ihop....det kan lika gärna sluta med att en av dom är död ( förmodligen din **Fördomar* kanske)
 
Sv: HJÄLP!! Få 2 hanhundar att bli "flock"

Jag tycker ni ska ha dom åtskilda så länge det är så här spänt mellan dom.
Fortsätt gå på promenader osv. Låt hundarana träffas på neutral mark och ha dom separerade inomhus. Prata med nån som är bra på sånt och kan hjälpa er att lösa problemet, det kan ju ta ganska lång tid eller inte alls...

Att det är dessa raser har ingen betydelse alls!! Jag vet små hundar som blivit ihjälbitna av sina små "kompisar"!

Men man ska ta det på allvar, det kan ju bli dyrt...
 
Sv: HJÄLP!! Få 2 hanhundar att bli "flock"

Jag tycker det här verkar handla om ledarskapet ägare emellan.
Det är förvisso svårt att göra flock av två vuxna hanhundar, men vet dom inte sin plats från början så ser man till att utnämna själv vem som ska få vara i högre rang än den andre. Det behöver nödvändigtvis inte vara den som vinner fighterna som får vara ranghögst, tvärtom kan denne vara en dålig ledare. Bryt för det första alltid när hundarna bråkar. Att låta dem göra det för att dom ska bestämma själva är bara BS, det är flockledarna som upprätthåller harmonin i gruppen och vill ni ha lugn och ro ska det vara det. Så fort ngn börjar mucka ska ni korrigera den hunden, och även en hint till den andre om han hunnit spänna upp sig. Så länge hundarna inte går och kollar ut varandra konstant och verkar vara i behov av att döda den andre ska det absolut gå att lösa.
 
Sv: HJÄLP!! Få 2 hanhundar att bli "flock"

Kastrera bägge två och gör som martha säger, sök hjälp innan någon blir allvarligt skada eller dödad. Lämna dem inte ensamma utan munkorgar.
 
Sv: HJÄLP!! Få 2 hanhundar att bli "flock"

Självklart spelar det roll vilka raser som är inblandade...
 
Sv: HJÄLP!! Få 2 hanhundar att bli "flock"

Så du menar att inte småhundar kan bita ihjäl varandra? joho du!

Tänker inte ge mig in en en kamphundsdisskution!
 
Sv: HJÄLP!! Få 2 hanhundar att bli "flock"

Var har jag sagt det? :smirk: Det går ändå inte att komma ifrån att det är en :devil: skillnad på vilka raser som är inblandade när det blir bråk!
 
Sv: HJÄLP!! Få 2 hanhundar att bli "flock"

kl

Raserna har ju inget att göra med hurvida hur mycket hundar slåss och så, däremot kan rasen mycket väl spela roll om bråket väl är igång. Vill inte heller ge mig in i en kamphundsdiskussion. Men oavsett om man kallar dem kamphundar eller inte så är det hundar med enorm vilja, bråkar dom släpper dom sist. Mina hundar har slagits då och då men då är jag där med en gång och korrigerar för att upprätthålla balansen.
 
Sv: HJÄLP!! Få 2 hanhundar att bli "flock"

Det kan jag hålla med om att det är man själv som ägare som får hålla koll och se till att balansen hålls!
 
Sv: HJÄLP!! Få 2 hanhundar att bli "flock"

Jag är jätte tacksam för alla svar..
Jag är lite trött just nu (kl 00.56) så jag svarar på "allihopa" här.
Jag tror också att gå på promenader ger dem jätte mycket för det går verkligen jätte bra.. Dom nosar på samma ställe tillsammans, dom går brevid varandra i koppel osv.
Angående här hemma så undviker de varandra till max.
Zippo är i hallen stort sett hela tiden eller i köket som är i anslutning till hallen och alla andra rum och det är där han brukar vara i vanliga fall ändå medans Apollo är där man själv är hela tiden och i princip vägrar lämna ens sida (bortskämd sen tidigare så att säga och väldigt beroende av människan).. För övrigt vill ingen av dem döda varandra utan när de har börjat bråka har det varit så att säga extrema stressade situationer... 1 gång när det ringde på dörren och de blev uppvarvade t.ex. Det enda problemet är att de är rädda för varandra tror jag. Zippo raggar upp sig när Apollo kommer i närheten för att han är rädd för honom och vet att det inte finns tillräkligt med utrymme för honom att fly. Apollo tar detta som ett hot och biter först och frågar sen. När det blir bråk behöver jag endast ta Apollo och Zippo sticker undan. Apollo slutar inte och jag tror det är mycket rasen i honom.

Jag ser ingen behållning av att kastrera Zippo eftersom det inte har med dem hormonerna att göra.. Han går utmärkt ihop med alla andra hanhundar och jag har inte haft problem på den fronten innan.
Sen kan jag inte uttala mig om Apollo, det är inte min hund.

Vi låter inte hundarna få bråka och vi stoppar dem så fort vi ser att någon av dem höjer svansen, blir spänd, utmanar den andre osv.

Lättast är nog att försöka få Zippo att lägga sig eftersom han är yngst och är väldigt undergiven här hemma överhuvudlag.. Men som sagt är han en tonåring som gärna inte vill lägga sig för den som är "mindre" än honom..
Vi har redan tryckt ihop dem när dem båda ligger på rygg för att visa att det är vi som bestämmer och inte någon av dem (både jag en gång och killen en gång), "bytat" saliv osv på dem.. Det har funkat lite grann.. Första gången jag la dem ner brevid varandra blev det är väldigt stor förrändring på dem och det var då de började undvika istället för att gå och "checka" in varandra.

Killar, killar, killar... Varför skaffade man inte tik :p ?
 
Sv: HJÄLP!! Få 2 hanhundar att bli "flock"

Eftersom Staffe är en av mina favoritraser tänker jag inte snacka skit om dom, men... det är ju en hund som tidigt måste lära sig att umgås med andra hundar och pga sin ustrålning hamnar dom lätt i bråk om man inte LÄRT IN hur dom ska bete sig runt andra hundar (självklart olika från hund till hund).
Du kanske han få din pojkvän att kastrera sin hund?

Men om du inte tycket det är så allvarligt, och fortsätter upprätthålla ordningen, så kanske det hela lugnar sig efter en tid!

Men det är kanske onödigt att lämna dom helt utan uppsikt!
 
Sv: HJÄLP!! Få 2 hanhundar att bli "flock"

Finns ingen anledning till att inte kastrera blandraser och hundar som inte är tänkta att avla på, spara massor med bekymmer.
 
Sv: HJÄLP!! Få 2 hanhundar att bli "flock"

Jag hade definitivt inte tänkt avla på Zippo men eftersom jag inte har några problem med att han är okastrerad, varken med andra hanhundar eller tikar (löp osv.) så ser jag ingen anledning till att låta han genomgå den proseduren och smärtan som krävs för att kastrera..

Därför har jag inte kastrerat honom men får jag problem inom något sådant område så kastrerar jag.
 
Sv: HJÄLP!! Få 2 hanhundar att bli "flock"

Lättast är nog att försöka få Zippo att lägga sig eftersom han är yngst och är väldigt undergiven här hemma överhuvudlag.. Men som sagt är han en tonåring som gärna inte vill lägga sig för den som är "mindre" än honom..
Vi har redan tryckt ihop dem när dem båda ligger på rygg för att visa att det är vi som bestämmer och inte någon av dem (både jag en gång och killen en gång), "bytat" saliv osv på dem.. Det har funkat lite grann.. Första gången jag la dem ner brevid varandra blev det är väldigt stor förrändring på dem och det var då de började undvika istället för att gå och "checka" in varandra.

Men varför i hela fridens namn gör ni så??????

Jag har 4 tikar som inte direkt älskar varandra och vi har i stort sett aldrig bråk. Skulle det bli så så hade jag ju definitivt inte lagt hundarna på rygg bredvid varandra:confused:

Jag fattar inte anledningen till att ni gör så, ni ska få hundarna att få bort konkurrensen emellan dem och skapa en neutral zon, det gör ni inte genom att hota, vända upp och ner på dem och få dem att bli förvirrade.

Nu är det dessutom så att din hund söker styrka i dig, och tvärtom med den andra hunden, så var väldigt medvetna om det. SKA ni bryta så måste båda göra det, annars blir genast den ena tuffare än vad den egentligen är.

Ni får helt enkelt träna upp acceptansen, sätt på munkorg och jobba med dem. Träna allt och få dem att få upp förtroende för varandra och för er.

Och blajet om "tonåring" köper inte jag. Man bestämmer delvis själv hur stor kris hunden ska få i den åldern, jag känner flertalet tävlingsförare som startar hunden i Appellen när de är 10 månader, sen går det spikrakt uppåt, där förekommer inga tonår...

Om du ryter åt sin hund, vad gör han då?

//E
 
Sv: HJÄLP!! Få 2 hanhundar att bli "flock"

fast nu är det ju ett problem, inte sant? såren läker fort och får han ont finns det smärtstillande. en kastration ändrar inte bara hans beteende mot andra hundar, utan även andra hundars beteenden mot honom.
 
Sv: HJÄLP!! Få 2 hanhundar att bli "flock"

Men varför i hela fridens namn gör ni så??????
//E
Varför man gör så är för att visa hundarna att här är det inte någon av dem som måste bestämma utan det gör vi (jag och killen).

Jag har sett det funka många gånger tidigare, annars hade jag oxå tyckte det lät konstigt.
Jag anser att det funkade även till viss del denna gång eftersom de slutade "mucka" med varandra.

Hundarna har definitivt inte tagit någon skada av detta.


Och blajet om "tonåring" köper inte jag.
//E
Inte tonåring som en människa utan på hundviss så att säga..
Han är fortfarande inte en fullvuxen hund och måste mogna en bit till.
Vi behöver inte hänga up oss på detta.

Om du ryter åt sin hund, vad gör han då?
//E

Jag ryter inte på det sättet för det behövs inte men skulle jag höja rösten så lägger han sig ner, fortsätter jag med höjd röst så lägger han sig i position så han blottar strupen.
Hade jag rytigt så hade han kissat på sig.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: HJÄLP!! Få 2 hanhundar att bli "flock"

Om din hund är så vek att han kissar på sig om du ryter på honom, tycker du då att det verkar vettigt att då tvinga honom till underläge...??? Hur tror du då att han ser på dig?

Ser du den människan som en bra ledare som lätt kan ta hand om detta problem han fått på halsen i form av den andra hunden...??

//E
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
754
Senast: animalasia
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 774
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 414
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
751
Senast: ryujaneiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp