Hjälp en frågvis nybörjare!

N

Nattuggla

Jag har några frågor och påståenden jag har funderat mycket på och som jag hoppas att ni ska kunna hjälpa mig med. Gäller tävling och utrustning.

*Påstående 1* När man tävlar D-klass i western får man använda valfri sadel, tex engelsk el bomlös, inte nödvändigtvis western.
Stämmer det? Och vad gäller för betsling? Ska det vara delade tyglar?

*Påstående 2* Tävlar man C-klass och över ska man använda westernsadel (med bom). Betsling = stångbett?
Vad gör man om det ej finns passande sadel att tillgå? (tex till en häst med anläggningsyta på 40-45 cm) Kan man söka dispans att rida i en annan typ av sadel eller rida barbacka?

Hoppas att någon kan hjälpa mig att reda ut dessa funderingar! (och att det inte är helt korkade frågor:crazy: )

Sv: Hjälp en frågvis nybörjare!

På D-nivå behöver man inte ha westernutrustning. Måste erkänna att jag aldrig sett någon tävla i något annan dock! Man behöver heller inte vara medlem i någon klubb på D-nivå.

Bettfrågan beror även på hästens ålder. Nu blev jag osäker men det är väl när hästen är 5 år tror jag som den ska ha stångbett.

Tack snälla! :)
Jag funderar mest för att det skulle vara kul att prova tävla någon gång. Men det verkar ju lösa sig på d-nivå iaf! Om vi blir så duktiga då vill säga.. ;)

Min häst har jätte-jättekort rygg, inte ens westernsadlar i arabtyp passar... så jag använder bomlös eller vanlig engelsk när jag tränar.

Om det inte är ändrat i nya regelboken så är det inte tillåtet att tävla i bomlös sadel, däremot går det bra att använda en engelsk med bom på D-tävlingar.

På både D och C-tävlingar får man rida med tränsbett och två händer oavsett hästens ålder. På B och A- tävlingar måste man ha stång och enhandsfattning fr.o.m. 6 års ålder (hästens ;))

Vi med kortryggade hästar känns förpassade till den engelska och bomlösa djungeln, lite tråkigt men det är väl bara att inse fakta man orkar ju inte leta hur länge som helst. Vad spelar det egentligen för roll vad man har för sadel på blåbärs nivå, vi får inte deppa ihop för det:)

Jag har sett ganska många i engelsk utrustning på D-tävling så du ska inte känna dig ensam. Tänk bara på att du inte får ha nosgrimma, då blir du utesluten!

Varför får man inte ha nosgrimma? Min tränare sa samma sak idag men jag tänkte inte på att fråga varför.. :confused:
Har iofs aldrig sett ett westernträns med nosgrimma nu när jag tänker efter...

Har du nosgrimma kan det se ut som om hästen accepterar bettet och din hand, rider du utan så syns det direkt om hästen ogillar det!

det e ju för att man lättare ska se om ryttaren sågar ner hästen i form ;)
när man drar för mkt i tyglarna gapar ju hästen, det går ju inte att gapa så bra med nosgrimma.

Det e ganska många som rider på D-nivå med vanlig engelsk sadel. och det funkar finfint :) (bl.a. jag gör det!)

riktit smart det där med nosgrimman! det är DÄRFÖR alla som rider dressyr/hoppning har nosgrimma! somjag alltid har sagt; för att stänga in problemen..

Liknande trådar

Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
3 023
Senast: Lycan
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 165
Senast: lillamy73
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·
Träning Hej. Jag rider western. nu ska jag på ett läger och hoppa. jag har nästan aldrig ridit i annan sadel än westernsadel, så jag har jätte...
Svar
3
· Visningar
1 309

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka