Hjälp en återvändare... frågor om vagn och sele

L

lasseman

Hej allihopa,
jag hade förut ett riktigt stort halvblod som jag lät köra in som fyraåring. Det var min första häst och jag köpte en enklare bröstsele och en rockard mest för att se om körning var något för oss. Rockarden var tung både att dra och tung i "skakelvikt", utan stötdämpning men däremot bra uppbyggd. Vi blev aldrig helt bitna, använde körningen som avslappnande träning och variation - hästen älskade det men han var egentligen för stor. Dessutom hade vi inte optimal utrustning, vagnen var faktiskt ganska obekväm att åka i. Hästen fick jag ta bort för några år sedan och när jag köpte min nuvarande (oinkörda) fyraåring sålde jag körgrejorna för 1) de var aldrig optimala 2)tänkte att jag ändå inte kan ha barnen med på den vagnen och det är bara ytterligare grejor som behöver skötas och hållas efter. 3) pengar är ju alltid bra att ha vid hästköp...

MEN... min lilla fyraåring skulle med all sannolikhet göra sig ypperligt framför vagn. Hon är en kompakt knabbstrupper på 160 och väldigt cool i temperamentet. Så nu funderar jag på inkörning i alla fall. Skulle kännas bra att ha en inkörd häst även om jag inte skulle köra så mycket, vem vet hur det blir i framtiden..? Men då undrar jag vad ska jag skaffa för grejor i så fall. Jag vill inte lägga ut en förmögenhet eftersom jag vet att det kommer vara lite lågprioriterat område.

Tänkte mig en fyrhjulig flakvagn på bildäck med säten så barnen (2 och 3,5) ganska snart kan hänga med korta svängar. Kanske tom mannen:o . Tänker mig att man sitter bekvämare. Tanken är att körningen ska kunna vara en "familjegrej". Dressyrarbetet gör jag från ryggen så det känns inte så viktigt om det blir mer "dra vagn" än regelrätt körning, om ni förstår? De högre rockardarna känns lätta för barn att ramla av :eek: Dessutom blir det lätt lite trångt och svårt att ta sig upp. Men är en fyrhjulig flakvagn för tung att börja med? Jag har inte direkt råd att köpa båda... Jag har inte bestämt mig om jag skickar iväg henne på inkörning, tänkte börja dra lite skaklar när vi går och se hur hon reagerar. Skickar jag iväg henne har ju de bra vagnar att börja med och innan de skickar hem hästen ska hon vara bekväm i maratonvagn, men det kanske ändå blir tufft?

Dessutom funderar jag över sele, det bästa om man ska dra flakvagn är ju en loksele men kommer man ångra sig om man vill byta upp vagnen till något lite sportigare längre fram? Eller ska jag tänka att jag byter upp selen då också?

Som ni märker massor med frågor :confused: Hjälp mig gärna i funderingarna!
 
Sv: Hjälp en återvändare... frågor om vagn och sele

Först, det allra bästa att köra med i början, är en rockard. Går att låna/hyra. När körningen är etablerad och hästen trygg, övergår man till 2-axlat. Det kan iofs gå mycket fort, och hänger även på dig som kusk.
Jag rekommenderar f ö att du deltar i inkörningen.

En flakvagn (eller hellre fjädervagn) med dubbla säten är passande som familjevagn.
Nej, det är inte för tungt. Det viktiga är att man kör med planering och förstånd. T ex kortare turer utan större backar, i början.
Loksele, gärna en lättare typ. Skaffar du annan vagn framöver, så kompletterar du sele då vid behov.

LIA
 
Sv: Hjälp en återvändare... frågor om vagn och sele

Tack för svar!
Självklart kommer jag vara med vid inkörning, i alla fall delvis. Om jag skickar iväg henne blir det hos samma personer som körde in min förra häst och det är dem som har lärt mig det mesta jag kan om körning. Så jag vet hur allt kommer gå till, jag gick en gedigen körkurs där innan jag tog hem min förra häst. De släpper inte hem mig förrän hästen OCH jag är trygga med varandra i körningen.

Den största funderingen är egentligen hur länge jag behöver en rockard. Kör jag in hos *pip* så kanske jag kan köra med flakvagn direkt hon kommer hem. För som jag förstår så menar du att tyngden inte är problemet utan att hästen ska vara ordentligt trygg i körningen innan man spänner för en liknande vagn? Jag har tyvärr inte råd att köpa en fjädervagn, för det är väl sådana som bl.a. equusdrivning (eller vad de heter) säljer. Kostar ju nästan lika mycket som hästen :eek: . Kör jag in själv får jag väl försöka hitta någon vänlig själ som kan tänka sig att låna ut en rockard för inkörningsändamål. Kanse kan bli svårt..? Men du rekommenderar alltså inte att köra in med en flakvagn (har en på gång och den ska enligt uppgift vara ovanligt lätt)?

Avseende att köra med förstånd så är jag naturligt utrustad med sunt förnuft samt har kompletterat detta med gedigen hästerfarenhet. :D Vi bor på en relativt okuperad plats och känner jag min familj rätt kommer turerna varken bli särskilt ofta och definitivt inte särskilt långa. Så jag kommer ha god möjlighet att bygga upp lite muskler med korta lätt lastade turer...
 
Sv: Hjälp en återvändare... frågor om vagn och sele

Glömde fråga, kan jag förresten köra in med loksele och rockard? Kanske inte en vinnande kombination i längden men funkar det i början tills man kan spänna för en fyrhjulig vagn med lösa skaklar?
 
Sv: Hjälp en återvändare... frågor om vagn och sele

Ja, det kan du. Se bara till att rockarden har öglor och inte är av "travmodell" (utan öglor) om lokselen har seltungor istället för skakelremmar.
 
Sv: Hjälp en återvändare... frågor om vagn och sele

1-axlat (typ rockard) för att den är mycket enklare och säkrare vid inkörning. För all del även vanligen lättare. Man riskerar fr a inte "fällkniv", vilket du inte vill uppleva.

Fjädervagn hittar du på auktioner, annonser etc. Tänker alltså inte på nytillverkade utan gamla vagnar. 2000 - 4000:- beroende på skick. Kolla i tidigare trådar! Vill du ha modernare och nyare blir prislappen en annan.

Loksele + rockard är ingen lämplig kombination, men går att använda provisoriskt och tillfälligt. Har gjort det själv bl a vid inkörningar. Olägenheterna går till viss del att komma runt.

Lillsyrrans inlägg: Se bara till att rockarden har öglor och inte är av "travmodell" (utan öglor) om lokselen har seltungor istället för skakelremmar. Då använder man skakelremmar i a f. ;)

LIA
 
Sv: Hjälp en återvändare... frågor om vagn och sele

1-axlat (typ rockard) för att den är mycket enklare och säkrare vid inkörning. För all del även vanligen lättare. Man riskerar fr a inte "fällkniv", vilket du inte vill uppleva.

Fjädervagn hittar du på auktioner, annonser etc. Tänker alltså inte på nytillverkade utan gamla vagnar. 2000 - 4000:- beroende på skick. Kolla i tidigare trådar! Vill du ha modernare och nyare blir prislappen en annan.

Loksele + rockard är ingen lämplig kombination, men går att använda provisoriskt och tillfälligt. Har gjort det själv bl a vid inkörningar. Olägenheterna går till viss del att komma runt.

Lillsyrrans inlägg: Se bara till att rockarden har öglor och inte är av "travmodell" (utan öglor) om lokselen har seltungor istället för skakelremmar. Då använder man skakelremmar i a f. ;)

LIA

Aha! Det visste jag inte... Har alltid använt skakelremmar så jag har inte behövt fundera. Har dock för mig att de använde seltungor till rockarden på naturbruksgymnasiet jag gick på, men det är 10 år sen... så jag kan ha fel!
 
Sv: Hjälp en återvändare... frågor om vagn och sele

Skakelremmar eller seltungor används beroende på utformning hos skaklarna. Remmar går att använda nästan alltid (fast kanske olämpligt ibland) medan seltungorna ställer större krav. Jag har en rockard som går att använda med seltungor (kan vara bra vid inkörning!), men det skramlar en del och rörligheten och höjdanpassning är inte den bästa.

Kan passa på att nämna att de flesta giggar och många rockards har "öglefria" skalmar. Dessa löper alltså fritt och hålls kvar tack vare samspelet mellan draglinor och baksele. Saknar man någon av dessa två, blir det till att göra fast skalmarna på travmanér. Inte bra.

LIA
 
Sv: Hjälp en återvändare... frågor om vagn och sele

(Här har du körtränare :) )
http://www.kuskringen.nu/officals/tranar-text.htm
(http://www.kuskringen.nu)

Lite sidor du kan läsa om körning! :)
http://www.cliffords.se/korskolan.html
http://www.driveout.se/fragarsvar.htm
http://www.aftonbladet.se/sport/ridsport/grenar/korning/utrustning.html
http://www.kuskringen.nu/om_korning/selar-text.htm[/QUOTE]

En bok jag tycker du kan investera i :D
(Hans häften och film är oxå bra! :))
http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9153426339&s=1
http://www.n3sport.se/n3shop/Butik/...utikID=15&ProduktGruppID=148&ProduktTypID=572
http://www.borjes-tingsryd.se/e-line/images/products/8180.jpg

Några som säljer (nya) selar och vagnar :smirk: :
http://www.tarnsjogarveri.se/horse_meny.asp
http://www.svenljunga-sadelmakeri.se/
http://www.driveout.se/startsida.htm
http://www.equilex.se/index2.php?go=shoppen_visa.php&SKID=3
http://www.torpangan.com/vagnar.html
http://www.fredskog.com/
http://www.flobyoverskottslager.nu/
http://www.borjes-tingsryd.se/servlet/us_pyra?wts.PAGE=h_ix3.htm&wts.ACTION=loginguest&p=H
http://bole.e-line.nu/servlet/us_pyra?wts.PAGE=h_ix3.htm&wts.ACTION=loginguest&p=H

En fjädervagn skulle inte jag rek :angel:
Dessa har ju oftast järnringar på hjulen som gör mkt ovasen (om man nu inte är sån som älskar det ljudet) sen tycker jag det kan vara svårt att få tag på en körduglig vagn till ett bra pris. De som är bra rustade kostar oftast en bra slant :crazy:
Att rusta själv kan ju vara något men heller inget jag skulle rek då det kan bli dyrt och om man inte kan är det ju lätt att göra fel eller inte se bristerna...

Men man kan ju komma över en bättre vagn som har bildäck :idea:
Inkörning med rockard och sedan körning med 4-hjul är bra då en sådan oftast är lite "stadigare" (om hästen är mer eller mindre välkörd). En lättare loksele till inkörningen men sen kan man ju ha en bröstsele lite beroende på häst/vagn.
 
Sv: Hjälp en återvändare... frågor om vagn och sele

Med "fällkniv" menar du då att hästen försöker svänga men liksom inte får med sig vagnen runt, som om man backar ett släp och svänger för skarpt??

Det skulle kanske funka att hitta en sådan vagn du pratar om men det känns svårt när jag inte riktigt vet vad jag ska leta efter. Hur menar du att den ser ut, vad är skillnaden mot en flakvagn. Att köpa en gammal och renovera är inte aktuellt - jag är ingen handywoman. Om ska köpa en gammal känns det också svårt att veta om den verkligen är i bra skick, känns som gamla bilar...
 
Sv: Hjälp en återvändare... frågor om vagn och sele

Tack för alla bra siter. En bra tränare och inkörare har jag och en hel del bra litteratur sedan tidigare!

Skönt att du säger att en flakvagn nog fungerar bra! Skaffar jag en flakvagn blir det en loksele även för efter inkörningen, känns bäst så för hästen. Vi ska inte böja och finslipa form utan dra bekvämt på platt grusväg...

I fall jag skickar iväg henne (vilket jag lutar åt efter mina funderingar under dagen) på inkörning kommer hon med all sannolikhet hem väl inkörd. Min förra häst kördes in på tre veckor och kom hem som om han aldrig gjort annat. De som körde in honom var fantastiska! Inte nog med att han blev inkörd, han fick sig en rejäl och välbehövlig uppfostringsomgång på köpet. :bow: Hästen jag har nu är mycket mildare i temperamentet men ändå lika cool så jag har svårt att se att det skulle bli några problem. Det är också därför jag lockas av att köra in henne själv...
 
Sv: Hjälp en återvändare... frågor om vagn och sele

Fällknivseffekten uppstår väl oftast om hästen får för sig att backa.. och då blir det precis som om man rattar för fort med släpvagn bakom bilen..
Är man då på en smal väg med diken på båda sidorna så kan det ju sluta allt annat än lyckligt..
 
Sv: Hjälp en återvändare... frågor om vagn och sele

Fällkniv får man om hästen backar okontrollerat, och det går fort. Resultatet kan bli riktigt otrevligt. Man kan också råka illa ut om hästen får för sig att göra 180 grader.

Vagnval är upp till dig. Ville bara peka på alternativ.

LIA
 
Sv: Hjälp en återvändare... frågor om vagn och sele

Ja flakvagn är bra! Visst finns det både bra och dåliga men jag skulle tro att en lättare variant med gummihjul är bra.
Som denna! :) http://www.driveout.se/PixDOflakvagn02.JPG

Jag tror att om vagnen är bra byggd har den svårt att välta och jag tror inte det är så vanligt att hästen backar "olydigt"...?
Dock kan den ju bli rädd och hoppa till, svänga för snabbt.
Men det kan ju hända olyckor med vilken vagn man än väljer...

Jag tycker du ska lämmna iväg hästen för det är riskabelt att köra in själv och hästen kan ju bli orolig av att man själv är osäker.
 
Sv: Hjälp en återvändare... frågor om vagn och sele

Självklart förstår jag att vagnval är upp till mig.:D :D

Jag tackar ändå för bra argument för och emot!

Det där med fällknivseffekten hade jag t.ex. ingen kunskap om men kan nog väl fatta hur obehagligt det kan bli. Min förra häst började backa okontrollerat i rockarden (jag har slarvat med kontrollen av huvudlaget och bettet låg alldeles för högt i munnen...) och det var ganska djupa diken på båda sidor :eek: . Inte roligt! Lyckades kasta mig av vagnen och komma fram till huvudet på honom innan vi hamnade i diket.

Kan du lägga ut en bild eller länka till någonstans där jag kan se hur olika fjädervagnar kan se ut? Är det en sådan gammal trilla som står i de flesta "torplogar" och dammar. Mamma och pappa har en sådan på landet men det är inget jag skulle våga åka efter häst med. Känns så rank på något vis, troligen gjord för någon slags ponny eller mininordis. Vi åker i den efter traktorn, sommarens bästa bergodalbanetur tycker ungarna! :rofl: Kanske blir de bättre om man gummiskor hjulen men jag skulle vara nervös att jag inte upptäckte svaga delar...
 
Sv: Hjälp en återvändare... frågor om vagn och sele

Det LIA menar är nog inte att hästen backar "olydigt" utan att den helt enkelt inte är tillräckligt trygg i vagnen och då kan, av någon yttre omständighet, försöka komma ifrån genom att backa. Det är inte fråga om det är vanligt eller inte, det ska undvikas!

Självklart ska jag inte köra in hästen om jag känner mig orolig. Det vore att be om problem. Jag har tänkt jobba på med förberedelser och känner jag att hästen i någon fas upplever obehag/oro stannar jag där och lämnar iväg henne, annars kanske vi går hela vägen och sätter vagn på hemma. Har också funderat att bara åka till tränaren för det första anspänningarna och göra förarbetet och efterarbetet hemma. Jag har ingen prestige i att göra detta själv. Jag har många år i hästbranschen bakom mig och är dessutom småbarnsmorsa (dvs ofta överdrivet försiktig i vad jag ger mig in i). Jag är rädd om mig själv och min häst och skulle aldrig utsätta oss för onödiga risker. Det är därför jag mer om råd här! :) Men tack för din omtanke :)
 
Sv: Hjälp en återvändare... frågor om vagn och sele

Hej! jag skulle satsa på en bra gigg och en giggsele. Bekvämt både för kusken och framför allt för hästen. Den är lättare att köra och går mycket smidigare än både rockard och flakvagn.
En snygg knabstrupper och en flakvagn..... visst för inkörning i skritt på raka vägar så men ska du ut och nöjesköra är det inget att ha. Visst kostar utrustningen en slant men du har glädje av det i många år framåt (och framförallt din häst) Jag vet att Equius (stavning..??) driving har något slags startpaket.
 
Sv: Hjälp en återvändare... frågor om vagn och sele

Ja, trilla exempelvis eller andra typer både uppåt och nedåt i "status".
Gamla vagnar känns rankiga för nutidsmänniskan som är van vid bekväma landsvägsglidare. Man får tänka på att fjädring mm är gjort för dåtidens förutsättningar med bl a miserabla vägar och gator, samtidigt som dom åkande skulle ha så god komfort som möjligt. Du kan vara säker på att dom fungerar. ;)

Kvalité och hållbarhet hos en gammal begagnad vagn kan vara svårt för den oinvigde att avgöra, men med minsta gnutta tur så finns sakkunskap nära dig. Se länken nedan. Försök med "Medlemskontakter" (man måste kanske vara medlem för att få info om närboende?).

Titta in på VHS:s hemsida. Där finns massor av kunskap om äldre vagnar samt även "köpes/säljes". www.vagnhistoriska.org/

Gummiklädda hjul gör åkturerna betydligt trevligare, men det kostar en rejäl peng att få det gjort på järnklädda.

Ett annat alternativ kan vara att bygga flak på befintligt underrede. Vi har en timmervagn som vi lagt flak på, och det fungerar bra. Säten "lånar" vi från våra gamla vagnar. Enda nackdelen är obefintlig fjädring, men så länge man kör på jämna vägar är det inga problem. Ett plus är att det får plats mycket folk/last.

Betr inkörning- kika lite i dom tidigare trådarna i ämnet.

LIA
 
Sv: Hjälp en återvändare... frågor om vagn och sele

Bekvämt både för kusken och framför allt för hästen.
Håller nog inte med dig där. Jag finner 2-axlat betydligt bekvämare och lugnare än 1-axlat, även gigg. Antagligen är det även så för hästen, även om lasset att dra blir tyngre.
Vilket som är lättast att köra och smidigast beror nog mycket på kusk, häst och var man kör.

En snygg knabstrupper och en flakvagn..... visst för inkörning i skritt på raka vägar så men ska du ut och nöjesköra är det inget att ha.
Varför inte? Håller med om att det inte är världens mest eleganta ekipage, men det kanske inte är utseendet som är det viktigaste denna gång?
Varför bara skritt och på rak väg? :confused:

LIA
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
23 161
Senast: Alexandra_W
·
Gravid - 1år Är gravid, och pappan till barnet vill absolut att jag ska göra kejsarsnitt. Fick så bra hjälp här när jag skrev för ett tag sedan- kan...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
18 403
Övr. Hund Jag fick den briljanta idén att Nikka (femårig jaktlabbe) skulle kunna funka som draghund, mest för skojs skull och som en aktivering...
Svar
11
· Visningar
1 441
Senast: Lona
·
Trav Hej! Har en dressyrhäst på 6 år som är inkörd som unghäst. Hon är inte körd på 2 år. Fick tag i en speedcart billigt och fick med en...
Svar
2
· Visningar
1 246
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp