Hjälp! Dräktig tvååring!?

Dalakhay

Trådstartare
De flesta av våra unghästar är rätt runda om magen, men kollade till en extra idag och tyckte att hon var ovanligt tjock. Och den var mer hängig och "bukig", vi skämtade lite och sa "hon är kanske dräktig". Men så kände jag på tuttarna och kände att de var lite större än normalt och lite hårda. Det kan inte vara möjligt tänkte vi. Men hon har faktiskt gått med sin halvbror som är lika gammal och hingst.
Fick förslag från en i stallet att tuttarna kan bli så när de blir brunstiga.. men vad tror ni?
Har ni hört om nån så ung häst som har fått föl? Hur har det gått?

Sv: Hjälp! Dräktig tvååring!?

Jag har hört om två ston som fått föl som tvååringar (olyckshändelser som upptäckts sent):
1. Idag svårklasshäst i dressyr
2. Diplom treårstest

Sto 1 är kanske inte så jättestor (160?) men jag vet inte om den tidiga oplanerade dräktigheten har haft betydelse?

Mvh Cissi

Det är nog inte alls omöjligt. Har själv ett sto och en hingst i hagen som blir åringar i sommar och gått tillsammas. Är rädd att något hänt där t om. :(

Läge att kolla upp, kanske.. En rektalundersökning kan ge dig svaret.

Jag har själv, tyvärr, haft ett shetlandsstosto som fölade som 2-åring. (min avelhingst var på besök i stohagen, jag ville spruta (prostaglandin) alla unghästarna, men veterinären hävdade bestämt att man inte behövde spruta ettåringarna - tack för den fölungen... :devil: Upptäckte att hon var dräktig i april, fölade i juni..)
Frågade en anna veterinär om vad det skulle kunna få för följder och hon ansåg att om man bara gav stoet minst ett års extra tid innan man betäckte nästa gång (dvs tidigast vid 4 års ålder) så skulle hon hinna ta igen det hon missat. Och idag är hon som vilken välutvecklad 5-åring som helst...

Skuggfaxe: dela dem så snart du kan, kolla märren och spruta genast om det blivit något!

En hingst är fullt kapabel att tillverka ungar när han är 8 månader.
Så troligtvis är stoet dräktigt om han var 2 år...

Dräktighetsundersök henne fortast möjligt.

AM

Klart vi ska undersöka det, men vi upptäckte som sagt det här idag. Men båda två var ju ett år vid den här tiden förra året.

Dalakhay skrev:
Klart vi ska undersöka det, men vi upptäckte som sagt det här idag. Men båda två var ju ett år vid den här tiden förra året.
Och de ÄR fertila som ettåringar...

jo.. jag vet. Men det är inge bra det här... usch vad orolig jag blir. Veterinären sa att det är ovanligt, men att det händer. och den senaste hon visste om, då dog både fölet och mamman :cry:

Den hingsten ska snart kastreras som tur är. Men så fort det är möjligt ska jag sära på dem. Tror du det är möjligt att spruta sto"fölet" och hennes mamma nu i vår i förebyggande syfte?

Min hästs helsyster fölade två månader innan hon fyllde 2 år, hon blev betäckt när hon var 10 månader gammal. Hingsten var oxå 10 månader gammal.. fölet överlevde och stoet med. Vet inte vad det har blivit av fölet/stoet idag. Stoet är liten, runt 160 cm. Hon hade nog växt någon cm till om hon inte hade fått föl..

Kolla upp stoet du pratar om, omedelbart alltså! Och sära på dem om inget har hänt..

Det är inte alls ovanligt med att tvåårsmärrar är dräktiga.

Eller om man vänder det hela och säger så här:
Har man fertil hingst och sto går i samma hage så är risken att stoet sedan blir dräktigt så gott som hundra procent.

Så går hästarna ihop så ska man inte bli förvånad 11 månader senare.
Hingstar kan betäcka före ett årsålder.
Har man dom då går ihop med ston..så...tja..har man utökat besättningen med ett föl några månader senare.

Unghingstar ska inte gå ihop med ungston.
Finns orsaker till detta.

Hingstar klättrar på stona.
Hingstarna emellan blir mer osams.
Stona måste sprutas (helt onödigt ifall man undvikit situationen)

Finns större stuterier som har ungarna går ihop fram till betet.
Då innan betessläpp så särar dom på hingstar/ston.
Och så sprutar dom alla ston.

Helt vansinnigt.

AM

Alla hingstar är väl inte fullt kapabla att tillverka föl vid 8 månaders ålder, det varierar väl ganska kraftigt?

Nää..inte alla 8 månaders föl..
Men inte skulle jag ta reda på deras fertilitet ihop med ungston.

Däremot en ettårshingt..

AM

Jag har en hingst och i höstas skaffade jag ett sto (3 år gammal) som släpptes in till honom med avsikten att där ska bli ett föl för eget bruk. Stoet brunstade 1 vecka efter hemkomsten, lillpojken var då 15,5 månader. Hon brunstade ytterligare en gång och sen blev det ingenting mer.
Jag ringde till vet för att få henne undersökt med tanke på foder och träningsupplägg och då fick jag tjata mig till en undersökning för min hingst var så ung så det var tydligen knappast troligt att han var könsmogen och var han det så var det tydligen VÄLDIGT ovanligt så därför skulle det vara FULLSTÄNDIGT onödigt och skulle hon nu vara dräktig så upptäcker jag väl det för inte tränar man väl 3,5 åriga engelska fullblod så där överdrivet mycket.

Hon var inte dräktig med det beror nog mer på en väldigt feg hingst som inte riktigt fattade vad han skulle göra och stoet var mer intressead av min valack.

Eller så var det så att han mkt väl fattade - men valacken var dominant över unghingsten då går betäckningsrätten bort för unghingsten även fast inte valacken försöker sig på att betäcka.

Hälsningar Helen

Senast ändrad av en moderator:

Glömde föresten att tilägga att jag absolut inte förespråkar " buskavel ".

Däremot så tror jag att det är väldigt många som dels har hingstar, men som även har åsikter om hingstars beteende och kanske inte har tillräckligt med kunskap om hingstar. ;) Nu är inte detta menat till trådskaparen personligen utan bara som en reflektion rent allmänt.

Hoppas att många verkligen noggrant om allt matnyttigt vad det gäller hingstars beteende i Avelsextra. Det kanske skulle få allt
" skitsnack " om olika avelshingstars beteende att dämpas lite.

Ser nu att jag låter sur - men det är jag inte... :D

Hälsningar Helen

Valacken är väldigt dominant så naturligtvis har han betäckningsrätten men tyckte att det var bättre när han ponnyn var i beteshagen själva så att han slapp det äckliga stoet som kissade på honom. På andra brunsten gjorde han sitt bästa för att slippa henne.
Lillpojken däremot var väldigt nyfiken men det första som hände var att stoet backade mot honom och sparkade så när hon sedan vände rumpan till honom så var han borta illa kvickt. Vad han nog inte förstod var skillnaden mellan tiden när han skulle hålla sig borta och tiden då hon var i desperat behov av en hingst.

Numera går stoet och hingsten tillsammans i egen hage och lillpojken kollar ca 1 gång/timme om det skulle kunna vara så att hon har börjat brunsta sedan förra gången han kollade. Han har fått en hel del stryk av henne men skam den som ger sig.

Valacken är fortfarande den som bestämmer och han och stoet stå ofta och sover tillsammans på respektive sida av staketet men lillen är betydligt mer intressant detta året så vi hoppas på en liten fölis nästa år.

Det hela är lite mer komplicert än att det bara är det högsta handjuret som bestämmer vem som har betäckningsrätten. Det är även stona som är med och avgör vem som är mest lämpad som avelspartner.

Om du ska kolla brunst på ett sto så är det inte säkert att hon visar sig villig för hingsten du provar med - däremot så när du går därifrån och passerar en annan hingstbox så kanske hon visar sig välvillig utanför den dörren.

Det kan alltså vara så att du aldrig får något föl med den hingsten så länge valacken finns kvar i området, då ditt sto tydligen tycker att han är en trevlig kavaljer :o. Valcken i fråga kan ju fortfarande vara en " charmör" trots att han är gammal och inte längre kommer ihåg varför man egentligen charmar damer... :crazy: Han charmar vidare ändå.

Hälsningar Helen

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 476
Senast: Blyger
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 641
Avel Blir inte klok på mitt sto så tänkte skriva av mig lite här och se om nån varit med om något liknande.. 😒 Mitt sto seminerades förra...
Svar
8
· Visningar
3 451
Senast: Lyxzen
·
Avel Asså jag behöver hjälp😰 Jag fick hem ett 4 årigt sto för tre månader sedan. Dom som importerade henne från Frankrike fem dagar innan vi...
Svar
16
· Visningar
3 223
Senast: Moa092
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka